Trude Nergård Nilssen
Professor i spesialpedagogikk
Stillingsbeskrivelse
Emnekursene mine dekker en rekke områder, blant annet utviklingsmessig dysleksi, utviklingsmessige språkvansker (DLD), leseforståelsesvansker, samt tiltak for lese- og språkvansker. Jeg er opptatt av å gi studentene mine en omfattende forståelse av disse områdene, slik at de blir bedre rustet til å gjøre en forskningsbasert innsats i undervisningssituasjoner.
Mine forskningsinteresser er dypt forankret i utforskningen av utviklingsmessige språkvansker og dysleksi. Jeg er opptatt av å finne ut hva som ligger bak disse språklig-kognitive tilstandene ved å utforske deres egenart og opprinnelse. En viktig del av arbeidet mitt består i å undersøke leserelaterte kognitive forstyrrelser, og det komplekse samspillet mellom språkferdigheter og leseferdigheter.
Jeg er stolt av å ha utviklet innovative verktøy for screening og diagnostisering av dysleksi som gjør det mulig å identifisere og vurdere denne tilstanden i et bredt aldersspekter, fra små barn på 5 år til voksne opptil 90 år.
For tiden leder jeg en større randomisert kontrollert studie. Denne forskningen er en hjørnestein i min evidensbaserte tilnærming til utdanning og gjenspeiler mitt engasjement for å forbedre tiltakene for barn og unge som strever.
Gjennom min forskning og undervisning ønsker jeg å bidra med verdifull innsikt til fagfeltene pedagogisk psykologi og spesialpedagogikk. Målet mitt er å gi fremtidige spesialpedagoger, logopeder, psykologer og pedagoger den kunnskapen og de verktøyene de trenger for å kunne gi effektiv støtte til personer med språkvansker og dysleksi.
Merk: Mitt forfatternavn er Trude Nergård-Nilssen (med bindestrek).
De 50 siste resultatene fra Cristin vises på siden. Se alle arbeider i Cristin her →
Forskningsinteresser
- Utviklingsmessige språkforstyrrelser hos barn
- Dysleksi hos barn, unge og voksne
- Språkrelaterte lærevansker
Undervisning
Underviser på masterprogrammet i spesialpedagogikk
Underviser på masterprogrammet i logopedi