Bilde av Nilssen, Trude Nergård
Bilde av Nilssen, Trude Nergård
Professor i spesialpedagogikk Institutt for lærerutdanning og pedagogikk trude.nergard.nilssen@uit.no +4777646324 Her finner du meg

Trude Nergård Nilssen


Stillingsbeskrivelse

Mine emner tar for seg temaer som dysleksi, utviklingsmessige språkvansker (DLD), vansker med leseforståelse, og ulike tiltak for å håndtere lese/skrive- og språkvansker. Studentene som tar disse emnene blir oppdatert med det nyeste fra forskningsfronten, slik de står sterkere rustet til å implementere forskningsbaserte metoder i sin undervisning og tilrettelegging for barn, unge og voksne med læringsutfordringer.

Mine forskningsinteresser er særlig sentrert rundt utviklingsmessige språkvansker og dysleksi. Jeg er opptatt av å finne ut hva som ligger bak disse språklig-kognitive tilstandene ved å utforske deres egenart og opprinnelse. En viktig del av arbeidet mitt består i å undersøke leserelaterte kognitive vansker, og det komplekse samspillet mellom språkferdigheter og leseferdigheter.

Jeg er stolt av å ha utviklet innovative verktøy for screening og diagnostisering av dysleksi som gjør det mulig å identifisere og vurdere lese- og skrivevansker, samt underliggende språklig-kognitive ferdigheter, i aldersspennet fra 5 år til 90 år.

For tiden leder jeg en større randomisert kontrollert studie. Det overordnede målet er å bidra til evidensbaserte forskning om hvordan vi bedre kan målrette tiltak for barn og unge som strever med avkoding og leseforståelse.

Gjennom min forskning og undervisning ønsker jeg å bidra med verdifull innsikt til fagfeltene pedagogisk psykologi og spesialpedagogikk. Målet mitt er å gi fremtidige spesialpedagoger, logopeder, psykologer og pedagoger den kunnskapen og de verktøyene de trenger for å kunne gi best mulig støtte til personer med språkvansker og dysleksi.

Merk: Mitt forfatternavn er Trude Nergård-Nilssen (med bindestrek).

Vitenskapelige arbeidsområder


  • Line Walquist Sørli, Ømur Caglar-Ryeng, Bjarte Reidar Furnes, Trude Nergård Nilssen, Enrica Donolato, Monica Melby-Lervåg :
    Are Speech Sound Difficulties Risk Factors for Difficulties in Language and Reading Skills? A Systematic Review and Meta-Analysis
    Journal of Speech, Language and Hearing Research 2024 DOI
  • Bjarte Reidar Furnes, Trude Nergård-Nilssen :
    Risiko for svake skriveferdigheter i tidlig skolealder: En retrospektiv studie
    Cappelen Damm Akademisk 2022
  • Trude Nergård-Nilssen, Oddgeir Friborg :
    The Dyslexia Marker Test for Children: Development and Validation of a New Test
    Assessment for Effective Intervention (AEI) 2021 ARKIV / DOI
  • Ømur Caglar-Ryeng, Kenneth Eklund, Trude Nergård-Nilssen :
    The effects of book exposure and reading interest on oral language skills of children with and without a familial risk of dyslexia
    Dyslexia 2020 FULLTEKST / ARKIV / DOI
  • Ømur Caglar-Ryeng, Kenneth Eklund, Trude Nergård-Nilssen :
    School‐entry language outcomes in late talkers with and without a family risk of dyslexia
    Dyslexia 2020 FULLTEKST / ARKIV / DOI
  • Ømur Caglar-Ryeng, Kenneth Eklund, Trude Nergård-Nilssen :
    Lexical and grammatical development in children at family risk of dyslexia from early childhood to school entry: a cross-lagged analysis
    Journal of Child Language 2019 ARKIV / FULLTEKST / DOI
  • Trude Nergård-Nilssen, Kenneth Eklund :
    Evaluation of the psychometric properties of “the Norwegian screening test for dyslexia”
    Dyslexia 2017 DOI
  • Rannveig Grøm Sæle, Tore Sørlie, Trude Nergård-Nilssen, Karl-Ottar Ottosen, Charlotte Goll, Oddgeir Friborg :
    Demographic and psychological predictors of Grade Point Average (GPA) in North-Norway: A particular analysis of cognitive/school-related and literacy problems
    Educational Psychology 2016 ARKIV / DOI
  • Astrid Unhjem, Kenneth Eklund, Trude Nergård-Nilssen :
    Early markers of language delay in children with and without family risk for dyslexia
    First language 2015 ARKIV / DOI
  • Trude Nergård-Nilssen, Charles Hulme :
    Developmental Dyslexia in Adults: Behavioural Manifestations and Cognitive Correlates
    Dyslexia 19. mai 2014 DOI
  • Astrid Unhjem, Kenneth Eklund, Trude Nergård-Nilssen :
    Early communicative gestures and play as predictors of language development in children born with and without family risk for dyslexia
    Scandinavian Journal of Psychology 2014 DOI
  • Ingrid C. Nordli, Trude Nergård-Nilssen :
    Fonetisk gestuell analyse av tidlig ordproduksjon
    Norsk tidsskrift for logopedi 2014
  • Trude Nergård Nilssen :
    Lærevansker relatert til skriftspråket
    Cappelen Damm Høyskoleforlaget 2010
  • Trude Nergård-Nilssen :
    Longitudinal case-studies of Developmental Dyslexia in Norwegian
    Dyslexia 2006 DOI
  • Trude Nergård-Nilssen :
    Word-decoding deficits in Norwegian: The impact of psycholinguistic marker effects
    Reading and writing 2006 DOI
  • Trude Nergård-Nilssen :
    Developmental Dyslexia in Norwegian: Evidence from Single-case Studies
    Dyslexia 2006
  • Trude Nergård Nilssen :
    Developmental Dyslexia in Norwegian:Evidence from Single -case Studies
    Dyslexia 2006 DOI
  • Trude Nergård-Nilssen :
    Dysmate Håndbok for sertifiserte brukere
    2024
  • Trude Nergård-Nilssen :
    Da elevene skulle skrive ned drømmene sine, hadde Johanne (15) en drøm som skilte seg klart ut i bunken
    25. april 2023
  • Trude Nergård-Nilssen, Ømur Caglar-Ryeng :
    Ny test kan fastslå dysleksi før barna begynner på skolen
    24. april 2020 FULLTEKST
  • Trude Nergård-Nilssen :
    Utvikler dysleksitest - ønsker hjelp fra flere barnehager
    29. mai 2020
  • Trude Nergård-Nilssen :
    Ny test kan fastslå risiko for dysleksi – før barna begynner på skolen
    24. april 2020
  • Trude Nergård-Nilssen :
    Tromsø-utviklet test skal hjelpe med å identifisere dysleksi allerede før barna starter på skolen
    05. mai 2020
  • Trude Nergård-Nilssen :
    Milliondryss til Tromsø-gründere: Kan hjelpe titusener med 40-minutters test
    22. desember 2019
  • Trude Nergård-Nilssen, Monica Melby-Lervåg, Minna Torppa :
    Parental reading comprehension predicts children’s outcomes: A longitudinal family-risk study
    2018
  • Trude Nergård-Nilssen :
    Ny test kan avdekke dysleksi hos flere
    24. august 2017
  • Trude Nergård-Nilssen :
    Ny test kan avdekke dysleksi hos flere
    24. august 2017
  • Trude Nergård-Nilssen :
    Nytt fra Dysleksistudien i Tromsø
    2017
  • Trude Nergård-Nilssen :
    Screening dyslexia in young adults
    2016
  • Astrid Unhjem, Trude Nergård-Nilssen :
    Tidlig språkutvikling hos barn med familiær risiko for dysleksi
    UiT Norges arktiske universitet 2016
  • Trude Nergård-Nilssen :
    Dysleksistudien i Tromsø
    2016
  • Trude Nergård-Nilssen :
    Dysleksi og psykisk helse
    2015
  • Rannveig Grøm Sæle, Tore Sørlie, Oddgeir Friborg, Charlotte Goll, Karl-Ottar Ottosen, Trude Nergård-Nilssen :
    Forskningsresultater fra Ung vilje
    2014
  • Trude Nergård Nilssen :
    De gjenstridige ordene
    Nordlys 04. juli 2013
  • Trude Nergård Nilssen :
    The Tromsø Longitudinal study of Dyslexia (TLD)
    2012
  • Trude Nergård Nilssen :
    NRK Nordnytt morgensending
    20. august 2010
  • Trude Nergård Nilssen :
    Skal studere dysleksi hos 1-åringer
    22. september 2010
  • Trude Nergård-Nilssen :
    "Slik kan man oppdage dysleksi i barnehagen"
    24. oktober 2008
  • Trude Nergård-Nilssen :
    "Dysleksiekspreter til Tromsø"
    20. juni 2008
  • Trude Nergård-Nilssen :
    "Bruker feil metoder"
    20. november 2008 DATA
  • Trude Nergård-Nilssen :
    "Dysleksirisiko i treårsalderen"
    31. oktober 2008
  • Trude Nergård Nilssen :
    Developmental Dyslexia in Norwegian: A Study of Key Manifestations and Language Skills in Children born at Familial Risk
    2006
  • Trude Nergård Nilssen, Bente Eriksen Hagtvet :
    "Reading Problems in a Sample of Norwegian 11-Year-Old Children of Dyslexic Parents"
    2003

  • De 50 siste resultatene fra Cristin vises på siden. Se alle arbeider i Cristin her →

    Publikasjoner utenom Cristin

    Literate dysleksitester for barn, ungdom og voksne

     Nergård-Nilssen, T. (2024). Dysmate [håndbok og måleinstrument]. Literate AS, Tromsø, Norge


    Forskningsinteresser

    • Utviklingsmessige språkforstyrrelser hos barn
    • Dysleksi hos barn, unge og voksne
    • Språkrelaterte lærevansker

    Undervisning

    Bachelor- og masterprogrammet i spesialpedagogikk 

    Masterprogrammet i logopedi