

Kristin Killie
Stillingsbeskrivelse
Jeg arbeider med undervisning, veiledning og forskning innen engelsk språk, språktilegnelse og språkdidaktikk.
Error rendering component
Forskningsinteresser
Historisk språkvitenskap
Mitt forskningsfelt har i en årrekke vært historisk språkvitenskap. Mine studier fokuserer på utviklinga av tre ulike konstruksjoner i engelsk: ‑ly suffikset/adverb, samtidsformen (the progressive) og adverbiale ‑ing-setninger. Disse har jeg studert fra ulike perspektiver, som grammatikalisering, subjektifisering, språkkontakt og sosiolingvistikk. Noen av studiene har også et kontrastivt perspektiv. For tida er jeg involvert i et forskningsprosjekt om utviklinga av setningsadverb i engelsk, der jeg samarbeider jeg med professor Dagmar Haumann ved Universitetet i Bergen.
Jeg er medlem av forskningsgruppa Language Data and Language Change (LDLC) ved Universitetet i Bergen.
Språktilegnelse og didaktikk
I tillegg til historisk lingvistikk har jeg de senere år forsket på språktilegnelse og språkdidaktikk i prosjektet TALE (Teaching and Learning English), som er et samarbeid med kolleger på lærerutdanninga ved UiT. I TALE søker vi å kaste lys over følgende forskningsspørsmål:
- Hvilke punkter av engelsk grammatikk, fonetikk osv. er såpass lette å lære at de faller på plass av seg selv, og hvilke punkter krever fokus i språkundervisninga fordi de er vanskelig å lære på egenhånd?
- Hvordan kan man jobbe med de vanskelige punktene på en måte som er både engasjerende og målrettet/effektiv?
Undervisning
Jeg underviser i engelsk språk (grammatikk, fonetikk, vokabular, variasjon osv.), språkdidaktikk, språktilegnelse, flerspråklighet og akademisk skriving og veileder studentene på deres masteroppgaver.