Bilde av Killie, Kristin
Foto: Torje Jenssen
Bilde av Killie, Kristin
Professor engelsk språk Institutt for lærerutdanning og pedagogikk kristin.killie@uit.no +4777660467 Tromsø Her finner du meg

Kristin Killie


Stillingsbeskrivelse

Jeg arbeider med undervisning, veiledning og forskning innen engelsk språk, språktilegnelse og språkdidaktikk.

Error rendering component



Forskningsinteresser

Historisk språkvitenskap
Mitt forskningsfelt har i en årrekke vært historisk språkvitenskap. Mine studier fokuserer på utviklinga av tre ulike konstruksjoner i engelsk: ‑ly suffikset/adverb, samtidsformen (the progressive) og adverbiale ‑ing-setninger. Disse har jeg studert fra ulike perspektiver, som grammatikalisering, subjektifisering, språkkontakt og sosiolingvistikk. Noen av studiene har også et kontrastivt perspektiv. For tida er jeg involvert i et forskningsprosjekt om utviklinga av setningsadverb i engelsk, der jeg samarbeider jeg med professor Dagmar Haumann ved Universitetet i Bergen.

Jeg er medlem av forskningsgruppa Language Data and Language Change (LDLC) ved Universitetet i Bergen.

Språktilegnelse og didaktikk

I tillegg til historisk lingvistikk har jeg de senere år forsket på språktilegnelse og språkdidaktikk i prosjektet TALE (Teaching and Learning English), som er et samarbeid med kolleger på lærerutdanninga ved UiT. I TALE søker vi å kaste lys over følgende forskningsspørsmål:

  • Hvilke punkter av engelsk grammatikk, fonetikk osv. er såpass lette å lære at de faller på plass av seg selv, og hvilke punkter krever fokus i språkundervisninga fordi de er vanskelig å lære på egenhånd?
  • Hvordan kan man jobbe med de vanskelige punktene på en måte som er både engasjerende og målrettet/effektiv?

Undervisning

Jeg underviser i engelsk språk (grammatikk, fonetikk, vokabular, variasjon osv.), språkdidaktikk, språktilegnelse, flerspråklighet og akademisk skriving og veileder studentene på deres masteroppgaver.