Internasjonale entreprenørelever fikk en smak av universitetsstudier

Med fokus på å finne muligheter for å skape sin egen fremtid, besøkte rundt 60 elever og ansatte fra skoler i fem forskjellige land UiT Campus Alta.
Andersen, Elisabeth
Publisert: 16.03.15 00:00 Oppdatert: 16.03.15 10:03

Peter Fischer fra Institutt for reiseliv og nordlige studier formidlet entreprenørskapspensum fra universitetet.

Formålet med besøket var for å få et innblikk i universitetets entreprenørskapsutdanning og entreprenørskapsprosjekter.

Entreprenørspirene som kommer fra skoler i Belgia, Tyskland, Frankrike, Sverige og Norge samarbeider i Erasmusprosjektet «Entrepreneurship for responsible European Citizens». Prosjektets mål er å gi ungdommer verktøy for å skape seg ei fremtid selv, samtidig som de skal være bevisst på miljø, bærekraft og ansvar i sin bedriftsetablering. Sammen med både lærere og rektorer la de sin første samling til Alta og den videregående skolen her, som deltar i prosjektet.

- Tanken er at elevene og lærerne i løpet av besøket her i Alta skal få et innblikk i hvordan entreprenørskap etter hvert er blitt gjennomgående i det norske utdanningssystemet fra grunnskole til universitet, sa Bjørn Inge Andreassen da han hadde sine gjester med på universitets campus.

Andreassen er nasjonal koordinator i Norge og har i lenger tid jobbet med entreprenørskap i sitt virke ved Alta videregående skole. Han forklarer at det var nokså naturlig at første samling i prosjektet ble lagt nettopp hit;

- Alta har et stort fokus på entreprenørskap og vi har blant annet et stort Borealisprosjekt der rundt 400 elever er i sving hvert år. I år passet det fint å kunne vise dette frem til våre samarbeidspartnere hvordan elevene jobber for å bidra i samfunnet og samtidig synliggjøre at skolen har en fin læringsarena i nettopp dette prosjektet.

Mulighetene ligger i kompetanse

Andreassen forklarer at det var naturlig å be Peter Fischer fra Institutt for reiseliv og nordlige studier om å ta imot prosjektdeltakerne på campus Alta. Fisher og Andreassen har tidligere jobbet sammen innen fagfeltet entreprenørskap og ifølge Andreassen kan elevene få gode verktøy fra universitetet til bruk i sitt arbeide med å etablere en egen bedrift;

 - Elevene skal i løpet av prosjektperioden utvikle sine egne bedrifter i multinasjonale grupper. Fisher har solid erfaring gjennom blant annet prosjektet hans Practice Future, og han gjorde deler av undervisningsmateriellet tilgjengelig for oss og ga elevene våre gode eksempler til eget bruk.

Internasjonal koordinator, Sophie Dousseron, fra Frankrike håper elevene får opp øynene for hvilke muligheter som ligger fremfor dem dersom de legger ned innsats i studier og arbeid;

- I Frankrike er det mye arbeidsledighet blant unge. Det er godt for våre elever å besøke et universitet fordi vi oppfordrer dem til høyere utdanning. Vi håper at de kan få et nytt syn på hva som er mulig å gjøre i fremtiden, sier hun og legger til at det kan jo være mulig at de etter å ha vært så langt nord ønsker å komme tilbake igjen.

 

Svensk koordinator, Åsa Lundgren, fransk – og internasjonal koordinator Sophie Dousseron og norsk koordinator, Bjørn Inge Andreassen håper at elevene skal finne inspirasjon og kunnskap gjennom samarbeidsprosjektet til å stå sterkere i fremtiden. Prosjektet er finansiert av EU-midler gjennom Eramus +, som er et strategisk partnerskap

Andersen, Elisabeth
Publisert: 16.03.15 00:00 Oppdatert: 16.03.15 10:03
Vi anbefaler