Slik skaper du suksessfulle forretningsrelasjoner med Russland

Kulturelle forskjeller kan være krevende ved handel over landegrenser. Avhandlingen retteroppmerksomheten mot hvordan norske eksportører og russiske kjøpere opplever kulturelle forskjeller og hvordan disse håndteres. Fiskerikandidat Gøril Voldnes ved HHT  forsvarte 22.1 offentlig  for ph.d.-graden i samfunnsvitenskap, avhandlingen: "Buyer-seller relationships across cultures: Conceptual, empirical and methodological issues"
Revold, Jens
Publisert: 26.01.15 00:00 Oppdatert: 19.03.15 14:05

Foto: Børge Damsgård

Målet for avhandlingen var å utforske suksessfaktorer i kryss-kulturelle kjøper-selger relasjoner. Følgende forskningsspørsmål er belyst: 1) Hvordan har kulturelle ulikheter mellom norske eksportører og russiske importører av sjømat innvirkning på deres oppfatninger om hva som er viktig for gode forretningsrelasjoner? 2) Hvordan påvirker kultur hvordan norske eksportører og russiske importører håndterer kulturelle forskjeller?  

Hva som er viktig for å skape suksessfulle kjøper-selger relasjoner på tvers av kulturer har vært lite forsket på. Det er overraskende, sett i forhold til en stadig økende globalisering av verdens handel. Fokus i denne avhandlingen er hvordan kulturelle ulikheter påvirker forretningsrelasjoner og hvordan kulturelle forskjeller blir håndtert for å oppnå suksess. Studien er basert på dybdeintervjuer av russiske importører og norske eksportører av fisk.

 

Nordmenn og russere er enige om hva som skal til for at handelsrelasjonene dem imellom skal være gode. Men forskjellene kommer til uttrykk når man ser på hvordan dette oppnås. Nordmenn har en oppfatning av at kulturforskjellene er store, mens russerne ikke ser de store forskjellene. Forskningen viser også at de norske eksportørene gjør mye for å tilpasse seg russerne, mens lite og ingenting gjøres tilsvarende fra russisk side. Dette skyldes trolig den asymmetriske maktfordelingen og manglende kulturell forståelse fra russisk side. Avhandlingen beskriver også at det er svært krevende å gjøre kvalitativ forskning i Russland, siden landet er preget av høy maktdistanse, hierarki og mistenksomhet.”

Link to disssertation in Munin

Kommisjonen

Foto: Børge Damsgård

Veilederkomité:
  • Professor Kåre Skallerud, HHT

  • Dr. Geir-Sogn Grundvåg, NOFIMA

  • Dr. Kjell Grønhaug, NHH

Bedømmelseskomité:

  • Professor Anders Pehrsson, Linnaeus School of Business and Economics, Linnaeus University, Sweden (1. opponent)

  • Professor  Desislava Dikova, Institute for International Business, Wirtschaftsuniversität Wien, Austria (2. opponent)

  • Førsteamanuensis Gro Alteren (internt medlem og leder av komiteen)

  • Professor Svein-Ottar Olsen (settemedlem for Gro Alteren)

Disputasen ble avholdt på engelsk og ble ledet av prodekan Monica Alterskjær Sundset, Fakultet for biovitenskap, fiskeri og økonomi.

Personalia

Gøril Voldnes, 39 år, gift og har to døtre på 3 og 11 år. Født og oppvokst i Tromsø. Begynte min interesse for Russland allerede i 1991 på videregående med russisk språk og kultur på Kongsbakken videregående skole. Studerte russisk på Universitetet i Tromsø og St. Petersburg før jeg startet på Fiskerkandidatstudiet i 1998 med spesialisering på internasjonal markedsføring og russisk konsumentadferd. Har arbeidet som forsker ved Nofima (tidl. Fiskeriforskning) siden 2004 med hovedfokus på tema knyttet opp mot Russland. 

Navn: Gøril Voldnes

Institusjon/institutt: Nofima, Handelshøgskolen i Tromsø, BFE-fakultetet

Telefonnummer/mobilnummer: 77629118, 92640722     

E-postadresse: goril.voldnes@nofima.no

Revold, Jens
Publisert: 26.01.15 00:00 Oppdatert: 19.03.15 14:05
Vi anbefaler