Fascinerende historier om språkundervisning

Engelskundervisningen i forskjellige land kan være en brille for å forstå et annet samfunn. Lørdagsuniversitetet i Alta tar på brillene på 1. november.
Brøndbo, Stig
Publisert: 31.10.14 00:00 Oppdatert: 31.10.14 17:40

Når mennesker fra forskjellige kanter av verden skal snakke sammen, bruker vi ofte det engelske språket som et møtepunkt. For å kunne gjøre det, må det undervises i Engelsk i skolene over alt i verden – og det er de forskjellige formene for engelskundervisning som står i fokus på Lørdagsuniversitetet i Alta lørdag 1. november.

Pugging
- Det er fascinerende å se hvor forskjellig de underviser i engelsk fra land til land, for eksempel hvordan det kollektive står i sentrum i Kina, mens de i Russland er veldig opptatt av grammatikk og pugging, sier førsteamanuensis Werner Bigell og stipendiat Anne-Mette Bjøru ved UiT Norges arktiske universitet. Begge to underviser i engelsk på Institutt for lærerutdanning og pedagogikk i Alta, og begge to har de vært på besøk i engelskklasser rundt om i verden, i Kina og Russland sammen med engelskstudenter.

Via fremmedspråk
- Generelt kan vi si at landets kultur betyr mye for hvordan de underviser i fremmedspråk, noe som speiles gjennom for eksempel lærer-elev relasjon og valg av undervisningsmetoder, sier Bjøru.
Bigell og Bjøru skal vise foto og filmer som forteller om skolehverdager som er svært annerledes enn den norske.
- Kina satser stort på engelskundervisningen og utdanner mange nye engelsklærere. I norsk målestokk har de store klasser, men undervisningen er preget av multimedia, aktiviteter i høy tempo, og muntlige øvelser. Men alt skjer i kollektiv, i klassen eller i gruppene, og elevene snakker ikke for seg selv i undervisningen; kineserne ser liten forskjell mellom individualisme og egoisme, sier Bigell.
Lørdag 1. november deler Bigell og Bjøru sine erfaringer på Lørdagsuniversitetet i Nordlyskatedralen mellom kl. 13.00-15.00. En av de tingene deltakerne vil få innblikk i, er hvordan forskjellen på undervisningsmetode gjør utslag i kompetansen til elevene.
- Vi har dannet oss et inntrykk av hvordan de forskjellige undervisningsmetodene fungerer, og mye er veldig forskjellig fra hvordan vi jobber i Norge, sier Bigell.

Brøndbo, Stig
Publisert: 31.10.14 00:00 Oppdatert: 31.10.14 17:40
Vi anbefaler