Bilde av Olsen, Mirjam Harkestad
Foto: Sunniva C.D. Werkland
Bilde av Olsen, Mirjam Harkestad
Professor Lærerut. og pedagogikk campus Alta mirjam.h.olsen@uit.no +4778450465 +4791824512 Her finner du meg

Mirjam Harkestad Olsen


Stillingsbeskrivelse

Koordinerer Kompetanseløft i spesialpedagogikk og inkluderende praksis.

Underviser på masteremner og veileder masterstudenter i deres masterprosjekter.

Arbeider med utvikling av det spesialpedagogiske fagmiljøet.

Forsker og publiserer på tema knyttet til ulike spesialpedagogiske problemstillinger.

Særskilte oppgaver studieåret 2022/23:

  • Sitter i styret for nettverk for spesialpedagogikk.
  • Bistår USN i ledelsen av det nasjonale nettverket for Kompetanseløft for spesialpedagogikk og inkluderende praksis. 
  • Deltar i referansegruppe for arbeid med å utvikle en kompetansepakke for Kompetanseløftet.

Pågående forskningsprosjekter:

  • ROM - realfagstalenter og motivasjon
  • Jenter og matematikk
  • Gjennomstrømming i videregående skole
  • KOSIP - kompetansekartlegging av spesialpedagogikk og inkluderende praksis

  • Anita Movik Simensen, Mirjam Harkestad Olsen :
    Learning opportunities for mathematically gifted girls in inclusive settings
    2024
  • Silje Ims Lied, Marianne Sandvik Tveitnes, Mirjam Harkestad Olsen :
    Inkludering i spennet mellom ideologi og praksis
    Cappelen Damm Akademisk 2024
  • Marianne Sandvik Tveitnes, Silje Ims Lied, Mirjam Harkestad Olsen :
    Samiske perspektiver i et inkluderende læringsmiljø
    Cappelen Damm Akademisk 2024
  • Anita Movik Simensen, Mirjam Harkestad Olsen :
    Gifted Students’ Actualization of a Rich Task’s Mathematical Potential When Working in Small Groups
    Education Sciences 2024 ARKIV / DOI
  • Trond Lekang, Mirjam Harkestad Olsen :
    Lærerrollen i spillbaserte læringsmiljøer
    Universitetsforlaget 2024
  • Anita Movik Simensen, Mirjam Harkestad Olsen :
    Matematiske læringsmuligheter for alle
    Cappelen Damm Akademisk 2024
  • Mirjam Harkestad Olsen :
    “Then we had to analyse a picture” - blind immigrant student in upper secondary school
    Routledge 2023 DOI
  • Yvonne Jakobsen, Mirjam Harkestad Olsen :
    Diagnose som verktøy for mestring
    Psykologi i kommunen (PIK) 2023 ARKIV / FULLTEKST
  • Yvonne Jakobsen, Mirjam Harkestad Olsen :
    Resiliens som bidrag til gjennomføring av videregående opplæring
    Spesialpedagogikk 2023 ARKIV
  • Mirjam Harkestad Olsen, Hilde Sofie Stokke, Ivar Lie :
    Kompetanseforståelse i det tverretatlige samarbeidet
    Cappelen Damm Akademisk 2022
  • Camilla Adleide Porsanger, Mirjam Harkestad Olsen :
    Elever med stort læringspotensial - legitimerer forklaringer for å passe inn
    Psykologi i kommunen (PIK) 2022
  • Torunn Berg Johansen, Mirjam Harkestad Olsen :
    Medvirkning og motivasjon
    Psykologi i kommunen (PIK) 2022
  • Astrid Unhjem, Rolf Bjarne Fasting, Mirjam Harkestad Olsen :
    Tidlig innsats - et pedagogisk spenningsfelt
    Cappelen Damm Akademisk 2021
  • Astrid Unhjem, Mirjam Harkestad Olsen :
    Tidlig innsats og begynneropplæring
    Cappelen Damm Akademisk 2021
  • Yvonne Jakobsen, Torunn Berg Johansen, Mirjam Harkestad Olsen :
    Erfaringer fra elever med synsnedsettelser med tilrettelegging i videregående opplæring
    2021
  • Mirjam Harkestad Olsen :
    A practical-theoretical perspective on the inclusive school in Norway
    Routledge 2021 ARKIV
  • Rebekka Hagen Nykmark, Mirjam Harkestad Olsen :
    Kunnskapsutvikling og endring av praksis gjennom gode og konstruktive dialoger og refleksjoner i lærende nettverk
    Psykologi i kommunen (PIK) 2020
  • Jorun Buli-Holmberg, Mirjam Harkestad Olsen :
    Læringsledelse
    Cappelen Damm Akademisk 2020 ARKIV
  • Mirjam Harkestad Olsen :
    Tilpasset opplæring når elever har stort læringspotensial
    Cappelen Damm Akademisk 2020 ARKIV
  • Mirjam Harkestad Olsen :
    Læringsledelse gjennom strukturering av tid
    Cappelen Damm Akademisk 2020 ARKIV
  • Fredrik Danielsen, Mirjam Harkestad Olsen :
    Samarbeidende læringsledelse i integrert spesialundervisning
    Cappelen Damm Akademisk 2020 ARKIV
  • Mirjam Harkestad Olsen :
    Læringspotensial
    Cappelen Damm Akademisk 2019 ARKIV
  • Mirjam Harkestad Olsen, Silje Ims Lied, Marianne Sandvik Tveitnes :
    Inkludering i praksis
    Cappelen Damm Akademisk 2024
  • Trond Lekang, Mirjam Harkestad Olsen :
    Teknologi og læringsmiljø
    Universitetsforlaget 2024
  • Trond Lekang, Mirjam Harkestad Olsen :
    Teknologi og læringsmiljø
    Universitetsforlaget 2024
  • Trond Lekang, Mirjam Harkestad Olsen :
    Teknologi for å fremme et positivt læringsmiljø
    Universitetsforlaget 2024
  • Mirjam Harkestad Olsen :
    “Then we had to analyse a picture” - blind immigrant student in upper secondary school
    Routledge 2023 ARKIV
  • Mirjam Harkestad Olsen, Per Arneberg :
    Samtaler i skolen
    Cappelen Damm Akademisk 2023
  • Mirjam Harkestad Olsen, Peder Haug :
    Tverretatlig samarbeid
    Cappelen Damm Akademisk 2022
  • Mirjam Harkestad Olsen, Rolf Bjarne Fasting :
    Tidlig innsats
    Cappelen Damm Akademisk 2021
  • Mirjam Harkestad Olsen, Jorun Buli-Holmberg :
    Læringsledelse
    Cappelen Damm Akademisk 2020
  • Mirjam Harkestad Olsen, Peder Haug :
    Tilpasset opplæring
    Cappelen Damm Akademisk 2020
  • Mirjam Harkestad Olsen :
    Psykososialt læringsmiljø
    2024
  • Silje Ims Lied, Marianne Sandvik Tveitnes, Mirjam Harkestad Olsen :
    Teachers’ cometencies,related to special needs education and inclusion, in Norway
    2023
  • Mirjam Harkestad Olsen :
    Samiske perspektiver - betydning for tilskuddsordningen
    2023
  • Mirjam Harkestad Olsen :
    Trygt og godt skolemiljø
    2022
  • Mirjam Harkestad Olsen :
    Trygt og godt skolemiljø
    2022
  • Mirjam Harkestad Olsen :
    Profesjonsfellesskap og skoleutvikling
    2022
  • Mirjam Harkestad Olsen :
    What promotes and what hinders turnover in upper secondary education or training when pupils have undiscovered ADHD?
    2022
  • Mirjam Harkestad Olsen :
    Samundervisning
    2022
  • Mirjam Harkestad Olsen :
    Samundervisning - erfaringsdeling
    2022
  • Silje Ims Lied, Hilde Sofie Stokke, Mirjam Harkestad Olsen, Marianne Sandvik Tveitnes :
    KOSIP; Kompetansekartlegging av og for laget rundt barna og elevene
    Spesialpedagogikk 2022
  • Mirjam Harkestad Olsen :
    Inkluderingens tre søyler
    2022
  • Mirjam Harkestad Olsen :
    Inkludering - hyllevare eller skreddersøm
    2022
  • Mirjam Harkestad Olsen :
    Profesjonsfellesskap og skoleutvikling
    2022
  • Mirjam Harkestad Olsen :
    Inkluderende praksis - en hjelp til å håndtere livet
    2022
  • Mirjam Harkestad Olsen :
    Inkludering - hyllevare eller skreddersøm
    2022
  • Mirjam Harkestad Olsen, Anita Movik Simensen, Fredrik Danielsen :
    Læringspotensial - lavt eller høyt, stort eller lite?
    2020
  • Mirjam Harkestad Olsen :
    Inclusion from a historical and practical perspective.
    Statped 2020 DOI
  • Mirjam Harkestad Olsen :
    Inkludering i et historisk og praktisk perspektiv
    Statped 2020 DOI

  • De 50 siste resultatene fra Cristin vises på siden. Se alle arbeider i Cristin her →


    Forskningsinteresser

    • Inkludering og inkluderende læringsmiljø
    • Elever med læringsutfordringer
    • Språkutfordringer i en tospråklig kontekst
    • Psykososialt miljø
    • Klasseledelse
    • Voksnes læring
    • Stort læringspotensial

    Undervisning

    Studieåret 2022/23:

    • PED-3038 Spesialpedagogisk refleksjon og praksis
    • PED-3901/3903 Masteroppgaven i spesialpedagogikk