Anita Movik Simensen
Stillingsbeskrivelse
Stillingen er en kombinert undervisnings- og forskningsstilling innenfor fagfeltet spesialpedagogikk. Jeg underviser på både bachelor- og masternivå. Forskningen min er utdanningsrettet og orientert mot matematikkdidaktikk og spesialpedagogikk.
Undervisningserfaringen min er basert på 1) matematikkdidaktisk undervisning på lærerutdanning og barnehagelærerutdanning, og 2) veiledning, teori, metod og matematikkvansker på spesialpedagogiske kurs (bachelor- og masternivå).
Error rendering component
Publikasjoner utenom Cristin
Simensen, A.M. (2022). Matematiske læringsmuligheter for alle: En styrkebasert flerkasusstudie om elever som presterer lavt i matematikk sin deltakelse i heterogene smågrupper. [Phd thesis] University of Agder
Avhandlinga finner du HER
Forskningsinteresser
Mine forskningsinteresser er tredelt:
1) Kritisk matematikkundervisning i urfolks- og migrasjonskontekster.
2) Tilpasset opplæring i matematikk i en inkluderende skole. Her er jeg interessert i både:
- matematikkvansker og elever som presterer lavt i matematikk
- evnerike elever og realfagstalenter
3) Naturen som læringsarena for matematikk i barnehagen.
Jeg deltar for tiden i følgende prosjekt:
MIM-prosjektet (Matematikkundervisning i urfolks- og migrasjonskontekster): I dette prosjektet vil vi undersøke hvordan ulike språk og kulturer kan hindre, støtte eller utfordre læring i matematikkfaget. Særlig er vi opptatt av klasserom der det er mange forskjellige språk og kulturer, inkludert norsk.
Jenter og matematikk, som er en oppfølger til
Avsluttede prosjekter:
ROM-prosjektet (Realfagstalenter og motivasjon): Dette er et prosjekt der vi følger realfagstalenters arbeid med matematikk både i egen klasse og i deltakelse på de nasjonale talentsentrene.
LiMa-prosjektet (Learning opportunities in Mathematics for all): Dette er mitt doktorgradsprosjekt der jeg har undersøkt matematiske læringsmuligheter for elever som presterer lavt i matematikk når de deltar i heterogene smågrupper.
DiNaMa: Didaktikk i naturfag og matematikk. Et prosjekt som retter oppmerksomheten mot matematikk- og naturfagdidaktiske aktiviteter i barnehagen.