Bilde av Simensen, Anita Movik
Bilde av Simensen, Anita Movik
Førsteamanuensis ved Institutt for lærerutdanning og pedagogikk Lærerut. og pedagogikk campus Alta anita.m.simensen@uit.no +4778450116 Her finner du meg

Anita Movik Simensen


Stillingsbeskrivelse

Stillingen er en kombinert undervisnings- og forskningsstilling innenfor fagfeltet spesialpedagogikk. Jeg underviser på både bachelor- og masternivå. Forskningen min er utdanningsrettet og orientert mot matematikkdidaktikk og spesialpedagogikk. 

Undervisningserfaringen min er basert på 1) matematikkdidaktisk undervisning på lærerutdanning og barnehagelærerutdanning, og 2) veiledning, teori, metod og matematikkvansker på spesialpedagogiske kurs (bachelor- og masternivå).

 

 


  • Elisabeth Wirkola, Hilja Lisa Huru, Anita Movik Simensen, Annica Andersson, Beth Ann Herbel-Eisenmann, David Richard Wagner :
    "We should never have been in a classroom": Opportunities for Gifted Students with Minoritised (Kven) Background
    2024
  • Anita Movik Simensen, Mirjam Harkestad Olsen :
    Learning opportunities for mathematically gifted girls in inclusive settings
    2024
  • Anita Movik Simensen, Mirjam Harkestad Olsen :
    Gifted Students’ Actualization of a Rich Task’s Mathematical Potential When Working in Small Groups
    Education Sciences 2024 ARKIV / DOI
  • Beth Herbel-Eisenman, David Wagner, Anita Movik Simensen, Hilja Lisa Huru, Annica Andersson :
    Positioning as praxis, developed in mathematics education contexts
    Routledge 2024 DOI
  • Anita Movik Simensen :
    Posisjonering av elever som presterer lavt i matematikk: En styrkebasert flerkasusstudie av heterogene smågrupper
    MONA Matematikk og naturfagdidaktik 2024 ARKIV
  • Anita Movik Simensen, Mirjam Harkestad Olsen :
    Matematiske læringsmuligheter for alle
    Cappelen Damm Akademisk 2024
  • Karla Culligan, Sacha Dewolfe, Anita Movik Simensen :
    Challenges, Opportunities, and Key Questions in Research for Mathematics in Indigenous and Migrational (MIM) Contexts Through a Language Focused Lens
    Journal of Mathematics and Culture 2023 ARKIV / FULLTEKST
  • Anita Movik Simensen, Ane Marthe Johannessen, Hilja Lisa Huru :
    Seeking a Strength-Based Approach to Assessment in a Multicultural Context: A Participator Approach
    Journal of Mathematics and Culture 2023 ARKIV / FULLTEKST
  • Annica Andersson, Trine Mette Foyn, Anita Movik Simensen, David Richard Wagner :
    Storylines in Voices of Frustration: Implications for Mathematics Teacher Education in Changing Times
    Education Sciences 2023 ARKIV / DOI
  • Hilja Lisa Huru, Anita Movik Simensen, Nora Marie Ollila Sandmo :
    Matematikkoppgaver med utgangspunkt i tradisjonskunnskap i kvensk og sjøsamisk kultur
    Universitetsforlaget 2023
  • Anita Movik Simensen, Hilja Lisa Huru, David Richard Wagner, Annica Andersson :
    Constructs and methods for identifying patterns of interactions in mathematics classrooms
    Universidad de Alicante 2022 ARKIV / FULLTEKST
  • Elena Golishnikova, Anita Movik Simensen :
    The role of mathematical education in the formation of a modern personality in the context of socio-cultural transformation in the arctic
    2020
  • Anita Movik Simensen, Mirjam Harkestad Olsen :
    Tasks that enhance creative reasoning: supporting gifted pupils in inclusive education systems
    WTM Verlag 2019
  • Hilja Lisa Huru, Anna-Kaisa Räisänen, Anita Movik Simensen :
    Culturally based mathematics tasks: a framework for designing tasks from traditional Kven artefacts and knowledge
    Nordisk matematikkdidaktikk 2018
  • Anita Movik Simensen, Anne Berit Fuglestad, Pauline Vos :
    How much space for communication is there for a low achieving student in a heterogeneous group?
    European Society for Research in Mathematics Education 2015
  • Linda Gurvin Opheim, Anita Movik Simensen :
    Læreren som matematikkstudent
    Cappelen Damm Akademisk 2018
  • Elisabeth Wirkola, Hilja Lisa Huru, Anita Movik Simensen, Annica Andersson, Beth Ann Herbel-Eisenmann, David Wagner :
    “We should never have been in a classroom”: missed learning opportunities for gifted students with minoritized (Kven) background
    2024
  • Anita Movik Simensen, Hilja Lisa Huru, Annica Andersson :
    Where does the mathematics end and the culture and language start?
    2024
  • Anita Movik Simensen :
    Learning Opportunities for Students Achieving low in Mathematics
    2023
  • Anita Movik Simensen :
    Matematiske læringsmuligheter: Et spesialpedagogisk perspektiv
    2023
  • Anita Movik Simensen, Hilja Lisa Huru, Annica Andersson, Beth Ann Herbel-Eisenmann, David Richard Wagner :
    Mathematics Education Storylines and Cultures in Indigenous and Migrational Contexts
    Journal of Mathematics and Culture 2023 ARKIV / FULLTEKST
  • Anita Movik Simensen :
    Matematiske læringsmuligheter for alle: En styrkebasert flerkasusstudie om elever som presterer lavt i matematikk sin deltakelse i heterogene smågrupper
    Universitetet i Agder 2022
  • Anita Movik Simensen :
    Hva sier forskning om læringsmuligheter for elever som presterer lavt i matematikk?
    2022
  • Anita Movik Simensen, Ane Marthe Johannesen, Hilja Lisa Huru :
    Collaborative tests in mathematics: seeking a strength-based approach to assessment in a multicultural context
    2022
  • Karla Culligan, Sacha Dewolfe, Anita Movik Simensen :
    Closing symposium: Challenges, opportunities, key questions for research in MIM contexts
    2022
  • Irene Andersen, Ane Marthe Johannesen, Anita Movik Simensen, Hilja Lisa Huru, Annica Andersson :
    Lærere og elever fra Lakselv viser vei: Presenterte forskning for internasjonale publikum
    Sagat 2022
  • Annica Andersson, Anita Movik Simensen, Hilja Lisa Huru :
    Lakselv-elever i internasjonalt forskningsprosjekt
    Sagat 2021
  • Anita Movik Simensen :
    Hvordan lykkes med fremtidens matematikkundervisning?
    2021
  • Mirjam Harkestad Olsen, Anita Movik Simensen, Fredrik Danielsen :
    Læringspotensial - lavt eller høyt, stort eller lite?
    2020
  • Inger Wallem Krempig, Anita Movik Simensen :
    Nysgjerrig på matematikk i naturen.
    Tidsskriftet Forskerfrø 2020
  • Mirjam Harkestad Olsen, Anita Movik Simensen :
    Tasks that enhance creative reasoning
    2019
  • Joseph Dicks, Karla Culligan, Hilja Lisa Huru, Anita Movik Simensen :
    Mathematics and Language in New Brunswick and the High North
    Antistasis 2019
  • Anita Movik Simensen :
    Tall og telling: matematikkaktiviteter som utgangspunkt for algebraisk tenkning.
    2019
  • Anita Movik Simensen, Trond Einar Persen :
    "Sammenheng i læring" - Fra antall, rom og form til matematikk
    2018
  • Anita Movik Simensen :
    Elever som presterer lavt i matematikk: hvem er de og hva kan vi gjøre?
    2018
  • Anita Movik Simensen, Pauline Vos :
    Matematiske læringsmuligheter for elever som presterer lavt i matematikk
    2018
  • Mirjam Harkestad Olsen, Anita Movik Simensen :
    ROM – Realfagstalenter og motivasjon
    Tangenten - Tidsskrift for matematikkundervisning 2018
  • Anita Movik Simensen :
    Tall og telling - algebra i barnehagen
    2018
  • Hilja Lisa Huru, Anita Movik Simensen, Anna-Kaisa Räisänen :
    Matematikklasserommet som arena for kvensk språk og kultur
    2017
  • Hilja Lisa Huru, Anita Movik Simensen, Anna-Kaisa Räisänen :
    Kven immersion in mathematics
    2017
  • Anita Movik Simensen, Hilja Lisa Huru :
    Culturally based mathematics tasks: a framework for designing tasks from Kven traditional knowledge
    2017 PROSJEKT
  • Linda Gurvin Opheim, Anita Movik Simensen :
    Matematikk – utforsking av mønstre og de store sammenhengene
    Cappelen Damm Akademisk 2017
  • Anita Movik Simensen, Trond Einar Persen :
    Sammenheng i læring - Fra antall, rom og form til matematikk
    2017
  • Anita Movik Simensen, Anne Berit Fuglestad, Pauline Vos :
    Lower achieving students' contributions in small groups - what if a student speaks with two voices?
    2016
  • Hilja Lisa Huru, Anita Movik Simensen :
    SECOND LANGUAGE IMMERSION IN MATHEMATICS FOR ENDANGERED LANGUAGES
    2016
  • Hilja Lisa Huru, Anita Movik Simensen :
    Vil lære kvensk med matematikk
    04. oktober 2016 DATA
  • Anita Movik Simensen, Inger Wallem Anundsen :
    Matematikk og naturfag som felles utgangspunkt for læring i barnehagen
    2016
  • Hilja Lisa Huru, Anita Movik Simensen :
    Geometriske mønstre som motivasjon for algebraisk tenking (6. trinn)
    2016
  • Hilja Lisa Huru, Anita Movik Simensen :
    Brøkvafler og desimalsaft
    Tangenten - Tidsskrift for matematikkundervisning 2016
  • Anita Movik Simensen :
    Casen Luna, analyse av en lavtpresterende elevs arbeid med figurtall i liten gruppe
    2015

  • De 50 siste resultatene fra Cristin vises på siden. Se alle arbeider i Cristin her →

    Publikasjoner utenom Cristin

    Simensen, A.M. (2022). Matematiske læringsmuligheter for alle: En styrkebasert flerkasusstudie om elever som presterer lavt i matematikk sin deltakelse i heterogene smågrupper. [Phd thesis] University of Agder

    Avhandlinga finner du HER


    Forskningsinteresser

    Mine forskningsinteresser er tredelt:

    1) Kritisk matematikkundervisning i urfolks- og migrasjonskontekster. 

    2) Tilpasset opplæring i matematikk i en inkluderende skole. Her er jeg interessert i både:

    • matematikkvansker og elever som presterer lavt i matematikk
    • evnerike elever og realfagstalenter 

    3) Naturen som læringsarena for matematikk i barnehagen. 

     

    Jeg deltar for tiden i følgende prosjekt:

    MIM-prosjektet (Matematikkundervisning i urfolks- og migrasjonskontekster): I dette prosjektet vil vi undersøke hvordan ulike språk og kulturer kan hindre, støtte eller utfordre læring i matematikkfaget. Særlig er vi opptatt av klasserom der det er mange forskjellige språk og kulturer, inkludert norsk.

    Jenter og matematikk, som er en oppfølger til 

    Avsluttede prosjekter:

    ROM-prosjektet (Realfagstalenter og motivasjon): Dette er et prosjekt der vi følger realfagstalenters arbeid med matematikk både i egen klasse og i deltakelse på de nasjonale talentsentrene. 

    LiMa-prosjektet (Learning opportunities in Mathematics for all): Dette er mitt doktorgradsprosjekt der jeg har undersøkt matematiske læringsmuligheter for elever som presterer lavt i matematikk når de deltar i heterogene smågrupper.

    DiNaMa: Didaktikk i naturfag og matematikk. Et prosjekt som retter oppmerksomheten mot matematikk- og naturfagdidaktiske aktiviteter i barnehagen.