Bilde av Kleemann, Carola
Bilde av Kleemann, Carola
Førsteamanuensis i norsk Lærerut. og pedagogikk campus Alta carola.b.kleemann@uit.no +4778450165 Her finner du meg

Carola Kleemann


Stillingsbeskrivelse

Jeg underviser i norsk i lærerutdanningene. Våren 2022 underviser jeg på barnehagelærerutdanning: BLU-1215 Flerkulturell barndom i nord, og grunnskolelærerutdanning: LER-3110 Master i norskdidaktikk: Literacy, flerspråklighet og danning. Jeg veileder også masteroppgaver i norskdidaktikk i GLU.

Forskningsinteressen min er bærekraftige språkpraksiser for norske og samiske barnehager. Bærekraft i denne sammenhengen er først og fremst å støtte og styrke samisk språk og kultur i barnehagen. Den sosiolingvistiske forskningen min dreier seg om tospråklig rollelek på nordsamisk og norsk, pedagogisk transspråking for å styrke samisk språk og kultur, og narrative inquiry som en måte å utforske samisk pedagogikk. Prosjektet Nordlige hager arbeider med konstruksjon av uteområdet i en samisk barnehage for å styrke sjøsamisk identitet i Tromsø. Bærekraft er imidlertid også å være opptatt av mat og høsting i barnehage, jeg er med på et prosjekt der min del er å se på språkbruk i høsting, slakting og matlaging. Jeg er opptatt av metodologi i barnehageforskning, og er med på flere prosjekter som bruker GoPro-kamera som ledd i materialinnsamling. Også her er bærekraft viktig, og vi arbeider med flerbruk av materialet i samarbeid med barnehagene, for eksempel til pedagogisk dokumentasjon.  


  • Carola Babette Kleemann :
    Transspråking i en samisk barnehageavdeling
    Nordisk barnehageforskning 2024 ARKIV / DOI
  • Carola Babette Kleemann, Anne Myrstad :
    Etisk design ved barns bruk av GoPro-teknologi i barnehageforskning
    Universitetsforlaget 2024 DOI
  • Carola Babette Kleemann :
    Am I Sámi Enough? Narratives as a Means of Exploring a Sámi Pedagogy for Kindergarten
    Brill|Sense 2024 FULLTEKST / DOI
  • Silje Solheim Karlsen, Carola Babette Kleemann :
    "Jeg skal gå inn i steinen" - estetiske læringsprosesser med sjøsamisk litteratur i begynneropplæringa
    Fagbokforlaget 2024 FULLTEKST
  • Carola Kleemann :
    Samisk i norskfaget: Flerspråklig landskap og nasjonal identitet.
    Universitetsforlaget 2023
  • Anne Myrstad, Carola Kleemann :
    Visualizing a Common World of Entanglement through Multiple Viewpoints. Visuality Design in and for Education
    Video Journal of Education and Pedagogy 2022 ARKIV / DOI
  • Carola Kleemann :
    Pedagogical Translanguaging to Create Sustainable Minority Language Practices in Kindergarten
    Sustainability 2021 ARKIV / FULLTEKST / DOI
  • Carola Babette Kleemann :
    iPad i tidlig lese- og skriveopplæring: didaktisk tenkning med iPad som verktøy
    Universitetsforlaget 2018
  • Carola Babette Kleemann :
    Lek som arena for språktilegnelse
    Cappelen Damm Akademisk 2016
  • Carola Babette Kleemann :
    Play in two languages. Language alternation and code-switching in role-play in North Sámi and Norwegian
    Nordlyd 2012 ARKIV / DOI
  • Carola Babette Kleemann :
    Indigenisering av barnehagens uterom - en samskaping mellom lokale ressurser, ulike tradisjoner og barns erfaringer
    2024
  • Carola Babette Kleemann :
    Indigenisering av barnehagens uterom - en samskaping mellom lokale ressurser, ulike tradisjoner og barns erfaringer
    2024
  • Liv Torunn Grindheim, Jorunn Spord Borgen, Johanna Birkeland, Tiri Bergesen Schei, Elin Eriksen Ødegaard, Alicja R. Sadownik m.fl.:
    Metodetilnærminger og prosessuelle design i barnehageforksning
    2024
  • Carola Babette Kleemann :
    Play in two languages: Bilingual roleplay in a Sámi kindergarten i Norway
    2024 FULLTEKST
  • Frances Kvietok Duenas, Carola Kleemann, Pia Lane :
    Becoming Indigenous language speakers in university: Comparative perspectives from Sámi, Quechua,and Aimara student teachers
    2023
  • Carola Kleemann, Anne Myrstad :
    Barnehagebarns multisanselige møter med samiskinspirerte lekeinstallasjoner
    2023
  • Anne Myrstad, Carola Babette Kleemann :
    Indigensiering av en barnehages uterom - et casestudie fra en barnehage i et urbant område
    2023
  • Frances Kvietok Dueñas, Pia Lane, Carola Babette Kleemann :
    Becoming Indigenous language speakers: comparative perspectives from Sámi and Quechua learners and speakers
    2023
  • Frances Kvietok Dueñas, Pia Lane, Carola Babette Kleemann :
    Becoming Indigenous language speakers in university: comparative perspectives from Sámi, Quechua, and Aimara student teachers
    2023
  • Carola Babette Kleemann :
    Becoming a North Sámi speaker and Teacher: Lydia's Experience and Trajectory of Language Vitalization
    2023
  • Ragni Vik Johnsen, Carola Babette Kleemann, Øystein Alexander Vangsnes, Maud Westendorp :
    Føreord
    Nordlyd 2023 DOI
  • Silje Solheim Karlsen, Carola Babette Kleemann :
    Å lese en fortelling, leke en fortelling, skrive en fortelling: samisk barnelitteratur i begynneropplæringa
    2023
  • Katrine Giæver, Nina Gram Garmann, Johanne Ilje-Lien, Elena Tkachenko, Linn Stokke Guttormsen, Anja Maria Pesch m.fl.:
    Kompetansepakken for et flerspråklig barnehagemiljø
    2023
  • Edit Bugge, Carola Kleemann :
    Mánáid-tv/children's tv: Language performance in indigenous language vitalization and strengthening
    2022
  • Tove Aagnes Utsi, Inger Wallem Krempig, Carola Kleemann :
    Childrens´s experiences of Sámi reindeer husbandry
    2022
  • Carola Kleemann, Anne Myrstad :
    Key - note: Local arctic practices. Outdoors in Coastal Sámi kindergarten
    2022
  • Mariann Andersen, Carola Kleemann :
    Personlige fortellinger i barnehagelærerutdanningen
    2022
  • Carola Kleemann :
    Narratives as a way to find Sámi pedagogy: Telling our stories as part of working together.
    2022
  • Carola Kleemann :
    Språkideologier og språkpraksiser i samiske barnehager i norskdominerte områder i Sápmi: Bever er faktisk en stein.
    2022
  • Carola Kleemann :
    Bærekraftige språkpraksiser: Språklæring og språktilegnelse ute i naturen og kulturen.
    2022
  • Barbara Maria Sageidet, Veronica Bergan, Anne Myklebust Lynngård, Marianne Presthus Heggen, Tove Aagnes Utsi, Carola Kleemann m.fl.:
    Being and becoming eco-citizens – Preliminary research results to promote more sustainable practices in kindergartens
    2022
  • Carola Kleemann, Anne Myrstad :
    Landscape practices in a coastal Sami kindergarten department
    2022
  • Carola Kleemann, Anne Myrstad :
    Visualizing different voices in a community of practice
    2021
  • Carola Kleemann :
    Narrative inquiry as a way to find Sámi pedagogy
    2021
  • Carola Kleemann, Kristine Jonas :
    Vil øke språksynlighet: -Litt er bedre enn ingenting
    02. mars 2021 FULLTEKST
  • Carola Kleemann :
    Translanguaging roleplay in North Sámi and Norwegian
    2021 FULLTEKST
  • Carola Kleemann, Elena Merzliakova :
    Fred og konflikt i barnehagen
    Altaposten 30. september 2021 FULLTEKST
  • Carola Kleemann :
    Søppelbilen og språkmiljøet
    Altaposten 20. september 2019
  • Carola Kleemann :
    Søppelbilen og språkmiljøet
    2019
  • Carola Kleemann :
    Det lingvistiske landskapet i Alta - Vises det samiske?
    2019
  • Carola Babette Kleemann, Anja Maria Pesch :
    Spaces and boundaries for multilingual practices in Norwegian ECEC
    2018
  • Carola Babette Kleemann, Anja Maria Pesch :
    Kompetanse for mangfold - et nordlig perspektiv på mangfold i barnehagen
    2018
  • Carola Babette Kleemann, Johanne Ilje-Lien, Katrine Giæver, Elena Tkachenko, Kari Bratland, Anja Maria Pesch :
    Is there a Place for multilingualism in norwegian preschools
    2018
  • Marit Anne Hauan, Mari Boine, Eva Josefsen, Odd Mattis Hætta, Carola Babette Kleemann :
    Mari Boine - Fra oppvekst til verdensstjerne
    2018
  • Carola Babette Kleemann :
    Forskning på språk i barnehagen
    2018
  • Carola Babette Kleemann :
    Lek på to språk. En studie av kodeveksling og språkalternering i tospråklig rollelek på nordsamisk og norsk i en samisk barnehage.
    UiT Norges arktiske universitet 2015
  • Carola Babette Kleemann :
    Play in two languages. How bilingual children use Norwegian and North-Sámi in role-play in a Sámi kindergarten
    2013
  • Carola Babette Kleemann :
    Play in two languages
    2012
  • Carola Babette Kleemann :
    Play in two languages
    2012
  • Carola Babette Kleemann :
    Rollelek på to språk
    2012

  • De 50 siste resultatene fra Cristin vises på siden. Se alle arbeider i Cristin her →