Bilde av Øie, Vibeke
Bilde av Øie, Vibeke
Universitetslektor Institutt for lærerutdanning og pedagogikk vibeke.oie@uit.no +4777645542 926 93 743 Her finner du meg

Vibeke Øie


Stillingsbeskrivelse

Ansatt som stipendiat i pedagogikk og universitetslektor på Grunnskolelærerutdanningen (GLU). Underviser på grunnskolelæreremner trinn 1-7 , 5-10 og i etter- og viderutdanninge, samt er leder for DeKomp.

 

 


  • Vibeke Johanna Øie :
    Lesing i alle fag – hva betyr det, hva gjør vi allerede og hvordan kan vi utvikle det og være trygge på at det vi gjør er godt nok?
    2024
  • Vibeke Johanna Øie :
    Dekomp-partnerskap og utviklingsarbeid i skolene – flyt og motstand + leseløpet 1.-10. trinn
    2024
  • Vibeke Johanna Øie :
    Analysefestival: Organisatorisk utvikling i skolene - Langsiktighet. Menneskene i organisasjonen, dialogen og overgangen fra teori til praksis.
    2023
  • Vibeke Øie :
    Å undersøke ungdomsskolelæreres implementeringsprosesser av leseferdigheter i fag med et neksusanalytisk design.
    2022
  • Vibeke Øie, Siv Anita Bjørkli-Eriksen :
    Fortsettende læring på 2. – 4. trinn - fokus på lese- og skriveopplæring.
    2021
  • Vibeke Øie :
    Innblikk – Vi snakker om lesing av fagtekster, lesestrategier og elevenes og våre lesekompetanser
    2021
  • Vibeke Øie :
    Reading skills - New culture of reading education. Understanding reading education in lower secondary school – how do teachers experience it and how does that affect their practices?
    2018
  • Vibeke Øie :
    Yrkesretting i fellesfagene norsk, engelsk og samfunnsfag - Lesing som grunnleggende ferdighet. Hva er lesing og leseopplæring på vgs og hva vil det si å arbeide med elevenes lesekompetanse?
    2017
  • Vibeke Øie :
    How do teachers in lower secondary school relate to the new reading instruction culture in Norway?
    2016
  • Gert J.J. Biesta, Vibeke Øie, Oda Julie Hembre, Anne-Mette Bjøru, Inger Lise Johannessen, Evelyn Eriksen :
    Pedagogikk og lærerutdanning i dag og i morgen. A future-oriented perspective on Pedagogic as a discipline and on Teacher Education – focusing on both Research and Education - What is Education’s significance? Organisering fagdag og dialogseminar.
    2016
  • Hella Veierud Busch, Vibeke Øie :
    Hvordan knytte lesning og skriving sammen?
    2016
  • Vibeke Øie :
    Lesing - etter den første leseopplæringen. Lesestrategier, redskap til bruk i lese- og undervisningsarbeid
    2015
  • Vibeke Øie :
    Lesing som grunnleggende ferdighet i alle fag, - etter den første leseopplæringen. Lesestrategier – redskap i lesearbeidet
    2015
  • Unn-Doris K. Bæck, Gry Paulgaard, André Rondestvedt, Vibeke Øie :
    Prosjekt Frafall - Blikk på frafall i Troms.
    2014
  • Vibeke Øie :
    Lesing som grunnleggende ferdighet
    2014

  • De 50 siste resultatene fra Cristin vises på siden. Se alle arbeider i Cristin her →


    Forskningsinteresser

    Lærerlæring, læringsprosesser og skoleutvikling, den videre lese- og skriveopplæringen og kritisk literacy.

    - Lese- og skriveferdigheter i alle fag, etter den første begynneropplæringen.

    - Implementeringsprosesser fra policy til praksis.

    Metodebruk: neksusanalyse, diskursetnografi. 

    Undervisning

    Underviser i:

    - Masteremner (norskdidaktisk: literacy, danning og flerspråklighet)

     - GLU 1-7 og 5-10.

    - Etter- og videreutdanning: statlige satsninger, Ungdomstrinn i Utvikling (UiU), DeKomp og Kompetanse for Kvalitet.

    Tematikker: grunnleggende ferdigheter, den videre lese- og skriveopplæringa i alle fag, vurdering, språk og makt (kritisk literacy).

    Utvikler egen undervisning bl.a gjennom det doble formål gjennom deltakelse som partner i DeKomp og kontakt med lærere, assistenter og skoleledelse i grunnskolene i landsdelen.

    Veileder for masterstudenters masterprosjekter.



    Medlem i prosjekt