Kom på nett med Handelshøgskolen
Handelshøgskolen deltar i en stor nettsatsing der Tromsøs små og mellomstore bedrifter nå har sjansen til å etablere gode nettsteder og bruke de mulighetene som finnes på Internett.
En stadig større del av handel skjer gjennom Internett. Likevel er det mange små bedrifter som ikke har et nettsted. Dette kan de nå endre på ved å delta i prosjektet Din bedrift på nett.
Prosjektet er et samarbeid mellom Tromsø kommune, Sparebank 1 Nord-Norge, Google, Næringsforeninge i Tromsøregionen og Handelshøgskolen i Tromsø, UiT. Gjennom prosjektet skal bedriftene få veiledning og kunnskapen de trenger.
Prosjektet ble lansert på pressekonferanse 1. november, der alle deltakere i prosjektet var representert.
![]() |
| Fv. byråd for næring, kultur og idrett Jonas Stein Eilertsen, direktør i Google Norge Jan Grønbech, ordfører Jens Johan Hjort, byrådsleder Øyvind Hilmarsen, instituttleder ved Handelshøgskolen i Tromsø Derek Clark og prosjektleder Liv-Inge Resvoll. Foto: Mark Ledingham, Tromsø kommune |
Tre målgrupper
Liv-Inger Resvoll er ansatt som prosjektleder og får blant annet med seg en student fra Handelshøgskolen ved Universitetet i Tromsø. Etter presselanseringen jobbes det med oppstart i januar. Prosjektet sikter man seg inn mot tre målgrupper:
- Bedrifter uten nettsted
- Bedrifter med nettsted, men som ønsker å forbedre det
- Bedrifter som driver handel på nett, og som vil utvikle seg og nå nye markeder
- Prosjektet skal favne bredt og alle bedrifter er like interessant. Derfor er det for oss viktig å si at ingen bedrifter er for små. Ikke nøl med å ta kontakt, sier Liv-Inger Resvoll.
![]() |
| Fv. prosjektleder Liv-Inger Resvoll og direktør i Google Norge Jan Grønbech. Foto: Mark Ledingham, Tromsø kommune |
Både ansatte og studenter deltar
Fra Handelshøgskolen i Tromsø deltar både faglig ansatte og studenter. Instituttleder Derek Clark sier at Handelshøgskolen ved UiT alltid ønsker å delta på gode prosjekter som kan bidra til en bærekraftig næringsutvikling i vår region.
I dette prosjektet kan fagstaben bruke sin kompetanse til å hjelpe bedrifter med å fastsette en strategi for deres nettsatsing, mens studenter kan bidra til å implementere strategien.
På denne måten kan man utnytte kompetansen ved UiT fra professor til student for å sikre at bedrifter får den beste oppfølgingen samt at fremtidens arbeidstakere får relevante case å jobbe med under studietida. Da sikrer vi en fornyelse av kompetanse i landsdelen som jobber med de store trendene for å sikre næringsvekst nå og i fremtiden.
Åtte pilotbedrifter på plass og det blir den nærmeste fasen jobbet med disse:
- Helmersen Delikatesser
- Kjøkkensjefen
- Bundingen
- Gøy i byen
- G-Anettes Lille Luefabrikk
- Stoff og design
- Andresens Vaabenforretning
- Tromsø Skomakerverksted




