Mørch om vellykket veiledning og veiledningsprosesser i DUÅ

Som del av et kapittel i en ny bok har professor Willy-Tore Mørch blant annet fått spørsmål om hvordan veiledningen i De utrolige årene foregår og hvilke forutsetninger som bør ligge til grunn i en vellykket veiledning.

Karlsen, Mariann Schjølberg
Publisert: 30.03.12 00:00 Oppdatert: 21.06.12 12:44

foreldreprogrammet.jpg (Bredde: 180px)I den ferske boka “Flerstemt veiledning” av Asbjørn Kärki Ulvestad og Freja Ulvestad Kärki har sistnevnte invitert Mørch til en dialog om erfaringer og refleksjoner om veiledning. 

Erfaringer
I kapitlet “Å tenke fritt eller å tenke rett” har Mørch tatt utgangspunkt i De utrolige årene når han har svart på brevene fra Kärke . Mørch deler erfaringer fra DUÅ når det gjelder veiledningsprosessen generelt, men går også inn på utfordringer, forutsetninger for god veiledning og relasjon mellom terapeut og pasient. Han svarer også på spørsmål om belønningssystemet. Dialogen med Mørch er lagt opp som to brev fra Kärki med tilhørende svar fra Mørch, samt et avslutningsbrev der Kärki blant annet skriver:
-Dialogen tar opp et særdeles interessant aspekt som med fordel kunne vært tema for et eget brev: kravet om at også veiledningen skal kunne måles, med utgangspunkt i hvilken samfunnsnytte den bibringer, skriver Kärki.

Målet med boka har i følge de to forfatterne vært å lage en annerledes fagbok om veiledning.

 

Illustrasjonsfoto: Colourbox

Karlsen, Mariann Schjølberg
Publisert: 30.03.12 00:00 Oppdatert: 21.06.12 12:44
Vi anbefaler