Venn1 gir ungdom kunnskap om psykisk helse
Gjennom skoleprogrammet møter ungdom voksne med erfaring fra små eller store problemer i sin egen ungdomstid. Tiltaket er nå beskrevet og vurdert i Ungsinn.
Ungdomstid og psykisk helse
Venn1 er et undervisningsprogram om ungdomstid og psykisk helse for elever i ungdomskolen og videregående skole. Elevene lærer at åpenhet om psykisk helse er viktig og diskuterer hvordan man kan søke hjelp både hos venner eller i hjelpeapparatet hvis man har det vanskelig.
Egne historier
Gjennom kursledernes egne historier får elevene eksempler på hvordan man kan komme seg gjennom vanskelige perioder. Programmet legger også opp til at elevene skal delta aktivt gjennom ulike øvelser og diskusjoner om psykisk helse, vennskap og rollene til ulike hjelpere. Målene er at ungdommene skal få færre negative holdninger om psykiske vansker, at de skal vite hvordan man kan være en god venn for en som har det vanskelig, sam tat de skal vite hvor og hvordan man kan søke profesjonell hjelp dersom man ønsker det.
Lærer og helsesøster til stede
Undervisningsprogrammet ledes av to skolerte Venn1 medarbeidere fra organisasjonen Mental Helse. Lærer og andre ressurspersoner på skolen, som for eksempel helsesøster og lærer, er til stede under gjennomføringen. Skoler som ønsker dette programmet kan henvende seg til Mental helse.
Venn1 er evaluert av SINTEF Helse. Resultatene tydet på at elever ved skoler som deltar i Venn1 lærer om psykisk helse, lærer om hjelpeapparatet og lærer om vennskap. Resultatene er imidlertid noe usikre fordi det ikke er gjort sammenlikninger med kontrollskoler og at det ikke er oppgitt hvor stor andel av elevene på skolen som deltok på Venn1 undervisning. Skolene som resultatene er hentet fra kan også ha hatt andre innsatser innen samme temaområdet.
Funksjonelt virksomt tiltak
Ungsinnpanelet har vurdert tiltaket til å være funksjonelt virksomt. Vurderingen baserer seg på at tiltaket er grundig beskrevet gjennom i eget materiell og at det foreligger manualer for hvordan tiltaket skal gjennomføres. Tiltaket beskriver også en teoretisk begrunnelse for hvordan de antar at målene kan nås gjennom de metodene som brukes. I tillegg er det gjort enkle effektstudier som tyder på at tiltaket virker etter hensikten
Tiltaket har fått 1 av 5 stjerner på dokumentasjonsgrad. Dette er fordi forskningsresultatene er rapportert som enkle målinger før og etter at programmet er gjennomført, men uten sammenligningsgrupper.


