Barneoppdragelse - Foreldre og barn samspill
Janne Evertsen
Universitetslærer/ mentor i De Utrolige Årene
Enhet: Regionalt kunnskapssenter for barn og unge, Nord (RKBU Nord)
Inger Pauline Landsem
1. amanuensis
Enhet: Msc i sykepleie og videreutd. ABIKO
Styrking av foreldre-barn samspill, foreldrekompetanse og foreldres mestringstro i spedbarnsalder. I klinisk arbeid og forskning har jeg hatt fokus på å utvikle et rikere språk i beskrivelsen av spedbarns adferd og uttrykk, slik at dette kan deles med foreldre på en mestringsfremmende måte. I dette har det vært betydningsfullt å få integrert sykepleieres kliniske, erfaringsmessige forståelse med kunnskap fra utviklingspsykologi i sped- og småbarnsalder.
Er også opptatt av å utvikle forståelse og kunnskap om personsentrert sykepleie ved å utforske menneskers uttrykksfullhet og hvordan denne er kroppslig/biologisk fundert i et kontinuerlig samspill med omgivelsene. Biopsykososial reguleringsforståelse er sentral i dette.
Camilla Lauritzen
Nestleder (utdanning)
Enhet: Regionalt kunnskapssenter for barn og unge, Nord (RKBU Nord)
Barn og unges psykiske helse, barn av psykisk syke og rusmisbrukende foreldre, barn som pårørende, barnevern, tjenesteforskning: kunnskapsbaserte tjenester for barn og unge.
Oddbjørn Løndal
Universitetslektor
Enhet: Regionalt kunnskapssenter for barn og unge, Nord (RKBU Nord)
- Forebygging og behandling av atferdsrelaterte- og sosiale vansker hos barn og unge.
- Sosial- og emosjonell kompetanse blandt barn og unge.
- Trivsel og læring i barnehage, SFO og skole.
- Forebygging av krenkelser, vold og overgrep mot barn i barnehage- og småskolealder.
- Implementeringskunnskap.
- Gruppebaserte tilbud for barn og familie. Fordeler og utfordringer med gruppebaserte tilbud; - for barn, unge, foreldre og fagmiljøer.
- Kunnskap om praktiske øvelser for å oppnå praksisendringer.
Løndal jobber mye i prosjekter med kavantitativ forskningstilnærming, men er også med i kvalitative prosjekter.
Hilde Irene Mortensen
Implementering, opplæring, veiledning og innstilling til sertifisering; De Utrolige Årene (DUÅ)
Enhet: Regionalt kunnskapssenter for barn og unge, Nord (RKBU Nord)
Charlotte Reedtz
Professor i psykologi, forskning, medlem i forskergruppen for helsefremmende og forebyggende tiltak, prosjektleder. Redaktør i Tidsskriftet Ungsinn.
Enhet: Regionalt kunnskapssenter for barn og unge, Nord (RKBU Nord)
Helsefremmende og forebyggende tiltak for barn og unges psykiske helse.
Atferdsvansker.
Barn av psykisk syke og rusmiddelmisbrukende foreldre.
Implementering av virksomme tiltak i praksisfeltet.
Kompetanse og tiltak innen kommunalt og statlig barnevern
Merete Saus
Professor, forskergruppleder ICred
Enhet: Institutt for lærerutdanning og pedagogikk
Barnevernsrelatert forskning, profesjonsforskning, praksisnær forskning, samiskrelatert forskning, kulturell kompetanse, barnevern og psykisk helse
Svein Arild Vis
Professor
Enhet: Forskningsgruppe for barne- og familievern
Barnevernets meldings og undersøkelsesarbeid
Virkning av hjelpetiltak og omsorgstiltak i barnevernet
Barnevernets beslutningsprosesser
Bruk av administrative data i ledelse og kvalitetsutvikling