Unike universitetsstudier i helsefag
Magnus Aamo Holte
![]() |
Universitetet i Tromsø er det eneste universitetet i landet som tilbyr utdanning i ergoterapi. Illustrasjonsfoto: UiT |
Fusjonen med Høgskolen 1. januar i år har gitt Universitetet en rekke nye helseutdanninger. Fra 1. august vil disse inngå i Det helsevitenskapelige fakultet; noe som kan gi studentene en ny hverdag med tverrfaglig undervisning og større muligheter.
Det nye fakultetet vil inkludere dagens utdanninger ved Det medisinske fakultet, Institutt for psykologi og Avdeling for helsefag. Dermed vil utdanninger for blant annet tannleger, leger, farmasøyter, psykologer, sykepleiere, bioingeniører, radiografer, fysioterapeuter, ergoterapeuter, tannpleiere, sivilingeniører i molekylær bioteknologi, helsesøstre, jordmødre og andre spesialiteter innen sykepleie bli samlet ved ett og samme fakultet.
- Dette åpner for store muligheter, fastslår Nils-Erik Huseby, prodekan for utdanning ved Det medisinske fakultet.
Utvider ferdighetssentre
En av de største mulighetene ligger ifølge Huseby innenfor tverrfaglighet i undervisningen.
- Jeg tror en samorganisering av helsefagene vil gjøre det lettere å få til felles undervisningstiltak på tvers av profesjonene. Vi vil blant annet utvide og samkjøre våre såkalte ferdighetssentre, hvor vi skal trene studentene i kliniske ferdigheter i en praksisrettet setting, forteller prodekanen.
- Dermed kan vi samkjøre eksempelvis sykepleiere, radiografer og legestudenter i en gitt situasjon, for eksempel en akuttinnleggelse med en alvorlig hodeskade, fortsetter Huseby, som legger til at fakultetet skal bruke erfaringer og fungerende modeller fra tilsvarende tiltak i Danmark og Finland.
Bør ikke påtvinges
Også Arnfinn Andersen, dekan ved Avdeling for helsefag, mener tverrfaglig undervisning vil være en av de positive ringvirkningene av fusjonen og samorganiseringen av alle helseutdanningene.
- Tverrfaglig samarbeid bør ikke bli påtvunget studentene, men gjøres på en fornuftig måte og vi må sette oss ned for å diskutere. Vi bør ha som mål at studentene på de ulike profesjonene skal møtes i løpet av studietiden, lære hverandre å kjenne og ha respekt for de faglige forskjellene.
- Tross alt er faglig trygghet det beste grunnlaget for tverrfaglig samarbeid, poengterer Andersen.
Forskningsbasert undervisning
Både Andersen og Huseby mener en av fusjonens største fordeler er at helsemiljøene vil få større mulighet til å drive forskning ved siden av undervisning.
- Dermed kan også selve utdanningen bli mer forskningsbasert på bachelornivå, og studentene kan få gode tilbud på masternivå. Forskerutdanningen på doktorgradsnivå tilbys nå de miljøene som tidligere lå under Høgskolen. Slik vil også disse få mulighet til å drive forskning, poengterer Huseby.
![]() |
Med radiografi og andre helsefag som universitetsfag, ligger mulighetene godt til rette for mer tverrfaglig undervisning og bedre samhandling mellom helsefagene. Illustrasjonsfoto: UiT |
- Dette vil også studentene etter hvert få merke, i og med at deres lærere over tid vil basere sin undervisning på nye kunnskaper de har fått gjennom forskning, fortsetter han.
Bedre kandidater
Andersen understreker imidlertid at det vil ta tid før helsefagstudentene vil merke endringer i sin hverdag ved det nye fakultetet.
- På kort sikt vil de ikke merke noen faglige forbedringer. Over tid derimot mener vi at den nyskapningen som det nye fakultetet representerer, vil gjøre det mulig å utdanne bedre kandidater enn tidligere, sier Andersen, før han avslutter:
- Det kan igjen føre til at de blir mer etterspurt i yrkeslivet.
Les også:
- Erfaringer fra Stavanger: - Utfordrende kompetanseheving
- Helsefag ser store muligheter
- Tredobler studietilbudet
- Skråblikk frå psykologi




