Bilde av Blix, Hilde Synnøve
Foto: LarsAndersen.no
Bilde av Blix, Hilde Synnøve
Professor i hørelære og musikkdidaktikk Musikkonservatoriet hilde.blix@uit.no +4777660532 +47 954 35 508 Tromsø

Hilde Synnøve Blix


Stillingsbeskrivelse

Hilde Synnøve Blix er tilsatt som professor i hørelære og musikkdidaktikk ved Musikkonservatoriet. Hun er studieprogramleder for Master i hørelæredidaktikk og Master i instrumentaldidaktikk ved Musikkonservatoriet. Hennes forskningsinteresser er gehørdidaktikk, notelesing, bærekraftig veiledning, likestilling og kjønnsforskning i musikkfeltet og kunstnerisk forskning som prosess. Hun har publisert en rekke artikler og bøker inkludert doktoravhandlingen: Musikkliteracy. En studie av instrumentalelever ved en norsk kulturskole og deres tilegnelse av musikkliteracy i lys av sosiokognitive teorier om barns læring (Blix 2012). Sammen med Anne Katrine Bergby har hun skrevet boken «Øre for musikk» som handler om å undervise i gehørfaget. Hun har ledet Forskningsrådsprosjektet «Kjønn og skjønn i kunstfagene» og sitter i ledergruppen for prosjektet «1001 Nord» finansiert av Program for kunstnerisk utviklingsarbeid. Hun var redaktør for Routledge-utgivelsen Gender Issues in Scandinavian Music Education sammen med Silje Onsrud og Ingeborg Lunde. Blix er også leder for forskningsgruppen InOvation som har kunstfagspedagogikk som sitt forskningsområde. 

Error rendering component


Publikasjoner utenom Cristin

Blix, H. S., Mittner, L., & Gjærum, R. G. (2019). I kjønneste orden?. Nordic Journal of Art and Research, 8(1). https://doi.org/10.7577/information.v8i1.2853 

Blix, H. & Mittner, L.M. (2019). Kjønn og skjønn i kunstfagene - et balanseprosjekt. Tromsø: UiT Norges arktiske universitet, Musikkonservatoriet. ISBN: 978-82-691586-0-1 

Blix, H. S., & Waade, R. A. (2019). Soundpainting som musikalsk læringsverktøy i kulturskolen. Journal for Research in Arts and Sports Education, 3(1). https://doi.org/10.23865/jased.v3.1351

Blix, H. S. (2018). Lærebokas makt: En studie av lærebøker for instrumentalelever. Journal for Research in Arts and Sports Education, 2(2). https://doi.org/10.23865/jased.v2.920

Blix, Hilde & Davidsen, Geir. Divergent Voices - Different Dialogues in the Artistic Research Project Wikiphonium. Journal for Artistic Research (JAR) 2015; Volum 8. http://www.jar-online.net/index.php/issues/view/490

Blix, Hilde. Young Instrumentalist's Music Literacy Acquisition. Nordisk musikkpedagogisk forskning : Årbok 2015; Volum 16. ISSN 1504-5021.s 121 - 138 https://pdfs.semanticscholar.org/78fa/e6a7e204232489dcf4c0c901d02af64d57f7.pdf

Blix, H. S. (2012): Gryende musikkliteracy. Unge instrumentalelevers tilegnelse av musikkliteracy i et sosiokognitvt perspektiv. Oslo: NMH-publikasjoner http://brage.bibsys.no/nmh/bitstream/URN:NBN:no-bibsys_brage_30492/1/Blix_Avhandling.pdf

Blix, H. S. (2009): Det store skillet? Om skriftlighetens betydning for kognitiv bevissthet i musikalsk læring. I Nielsen, F. V., Holgersen, S. E. & Nielsen, S. G. (red.) Nordisk musikkpedagogisk forskning. Årbok Vol 11, (s. 69-91) http://brage.bibsys.no/nmh/handle/URN:NBN:no-bibsys_brage_17376

Haugseth, B. A. & Blix, H. S. (2009). Øre – Høre – Gjøre. I Isaksen, B. Musikk med leik, leik med musikk. Oslo: Universitetsforlaget.

Blix, H. S. & Bergby, A. K. (2016): Øre for musikk. Om å undervise i Hørelære. Oslo: NMH-publikasjoner 2016:3

Blix, H. S. (2006). Man vet aldri helt sikkert hva som surrer rundt i hodet på sine elever. I Brekke, M. & Tiller, T. (2006): Samklang. Bergen: Høgskoleforlaget.


Kronikk i Nordlys 23.09.2012: Slik får du smartene barn. http://www.nordlys.no/kronikk/article6250573.ece

Initiativtaker og redaktør for FoU-magasinet Podium nr 01-10 utgitt av Universitetet i Tromsø, Musikkonservatoriet.


Forskningsinteresser

Gehør og notelesing.

Veiledningspedagogikk.

Musikk og kjønn. 

Musikkpedagogikk.

Hørelæredidaktikk.

Undervisning

Hørelære, hørelæredidaktikk, musikkpedagogikk, estetikk. 



Medlem i prosjekt