Samisk skole og barnehage
Foto: Stig BrøndboVeronica Bergan
Førsteamanuensis i naturfagdidaktikk
Enhet: Institutt for lærerutdanning og pedagogikk
Bærekraftig utvikling i barnehage, skole og lærerutdanning. Bok: Bærekraft i praksis i barnehagen
Naturen som læringsarena (NArENA)
Samiske perspektiver og urfolkskunnskap - nysame.no
Økologisk dyrking og bærekraftig pedagogikk i barnehagen. Se blogg: http://okologiskdyrking.blogspot.no/
Folkehelse, livsmestring, relasjonskompetanse, danning og refleksjon. Bok: Skape rom
Studentaktive læringsmetoder gjennom kroppslig og stedlig læring i uterommet
BARNKUNNE senter for barnehageforskning på en mer rettferdig og bærekraftig framtid
Anne Birgitte Fyhn
Professor emeritus matematikkdidaktikk
Enhet: Institutt for lærerutdanning og pedagogikk
Urfolksmatematikk. Matematikk som en aktivitet skapt av mennesker. Kritisk matematikkundervisning. Design research
Greta Heim
Universitetslektor i mat og helse
Enhet: Institutt for lærerutdanning og pedagogikk
Folkehelse, livsmestring og bærekraft
- Skolemåltidets innvirkning på læringshelse og betydning for læringsmiljøet
- Mat og helsefaget som arena for helsekommunikasjon
- Uteskole - tverrfaglig arbeid rundt uteaktiviteter og naturferdsel med utgangspunkt i kroppsøvingsfaget
- Samisk matkultur i mat og helsefaget
Dikdaktikk og undervisningspraksis
- MOSO som verktøy for studentens egenvurdering ved LUB
- Utekjøkken
- Mat*ematikk - Programering i matematikk og mat og helse for elever fra Hamna skole
Annet
Samisk synlighet og stolthet på ILP
Silje Solheim Karlsen
Professor i nordisk litteraturvitenskap
Enhet: Lærerut. og pedagogikk campus Alta
Anne Myrstad
Dosent i samfunnsfagsdidaktikk
Enhet: Institutt for lærerutdanning og pedagogikk
BARNkunne - senter for barnehageforskning
Anne Myrstad er arbeidspakkeleder for WP 7 BARNkunne: BarnSted - fortid, nåtid og framtid
Torjer Andreas Olsen
Professor i urfolksstudier
Enhet: Senter for samiske studier
Samiske og urfolksrelaterte temaer i barnehage, skole og utdanning.
Kjønn, makt og posisjon i urfolksforskning.
Nordnorsk og samisk religionshistorie.
Merete Saus
Professor, forskergruppleder ICred
Enhet: Institutt for lærerutdanning og pedagogikk
Barnevernsrelatert forskning, profesjonsforskning, praksisnær forskning, samiskrelatert forskning, kulturell kompetanse, barnevern og psykisk helse
Hilde Sollid
Professor i nordisk språkvitenskap
Enhet: Institutt for språk og kultur
I forskninga mi utforsker jeg språkforhold i Nord-Norge med utgangspunkt i sosiolingvistikk. Mine forskningsinteresser dreier seg særlig om språkutdanningspolitikk for historiske minoriteter (samer og kvener/norskfinner). Sentrale stikkord er (de)kolonisering, språkpolitikk, forskningsetikk, forsoning, språkrevitalisering, flerspråklighet, språkideologier, sted og medborgerskap.
Jeg leder NFR-prosjektet Flerspråklighet og overganger i utdanningssystemet (MultiTrans) (2021–2026).
Jeg har i tillegg prosjektet Living Arctic Coloniality.
Anna-Maria Stenseth
Førsteamanuensis i pedagogikk
Enhet: Institutt for lærerutdanning og pedagogikk
Kari-Anne Sæther
Studieprogramleder GLU 1-7 Universitetslektor i norsk
Enhet: Institutt for lærerutdanning og pedagogikk