Bilde av Antonsen, Yngve
Foto: Torje Jenssen
Bilde av Antonsen, Yngve
Institutt for lærerutdanning og pedagogikk yngve.antonsen@uit.no +4777660495 Tromsø ILP-bygget 4077

Yngve Antonsen


Professor

Stillingsbeskrivelse

Forskerinteresser:

  • Nyutdannede lærere
  • Ledelse, læring og endring i utdanningsinstitusjoner
  • Utdanning og arbeidsoppgaver
  • aksjonsforskning og aksjonslæring

Leder forskningsgruppen i utdanningsledelse

Leder forskningsprosjektet RELEMAST- Relevant masterutdanning for grunnskolelære

Deltar i forskningsprosjektet STEP: Partnerskap for bærekraftig overgang fra lærerutdanning til yrke 

Emneansvarlig på ulike emner i:

  • Master i utdanningsledelse
  • Master i pedagogikk

 Studieåret 2022-23 er jeg gjesteforsker ved Universitetet i Murcia, Spania

 


  • Sally Windsor, Gregor Ross Maxwell, Yngve Antonsen :
    Incorporating sustainable development and inclusive education in teacher education for the Arctic
    Polar Geography 2022 ARKIV / DOI
  • Yngve Antonsen, Åse Slettbakk :
    Skoleutvikling i et aksjonsforskningsperspektiv
    Cappelen Damm Akademisk 2022
  • Yngve Antonsen, Odd Arne Thunberg, Svein-Erik Andreassen :
    Aksjonslæring som grunnlag for utvikling av lærerstudenters U-kompetanse i FoU-oppgaven
    Nordisk tidsskrift for utdanning og praksis 2022 ARKIV / FULLTEKST / PROSJEKT / DOI
  • Kristin Emilie W Bjørndal, Yngve Antonsen, Rachel Elise Jakhelln :
    Stress-coping Strategies amongst Newly Qualified Primary and Lower Secondary School Teachers with a Master’s Degree in Norway
    Scandinavian Journal of Educational Research 2021 FULLTEKST / ARKIV / DOI
  • Yngve Antonsen, Rachel Elise Jakhelln, Kristin Emilie W Bjørndal :
    Skolers læringspraksiser og nyutdannede lærere
    Universitetsforlaget 2021
  • Lise-Mari Lauritzen, Yngve Antonsen, Linda Hamrin Nesby :
    «Jeg er så veldig redd for hvordan jeg påvirker elevene.» Utfordringer og muligheter i undervisningen av folkehelse og livsmestring i norskfaget
    Acta Didactica Norden (ADNO) 10. april 2021 FULLTEKST / ARKIV / DOI
  • Lise-Mari Lauritzen, Yngve Antonsen, Linda Hamrin Nesby :
    "I'm just so scared of how I'm affecting the students." Challenges and possibilities of introducing public health and life mastery in the norwegian language arts
    Acta Didactica Norden (ADNO) 2021 ARKIV / DOI
  • Yngve Antonsen, Odd Arne Thunberg, Tom Tiller :
    Too rich to learn – when action researchers work against senior management and their use of performance management
    Educational Action Research 2020 ARKIV / FULLTEKST / DOI
  • Yngve Antonsen, Rachel Elise Jakhelln, Kristin Emilie W Bjørndal :
    Nyutdannede grunnskolelæreres faglige fordypning og masteroppgave – relevant for skolen?
    Nordisk tidsskrift for utdanning og praksis 2020 ARKIV / FULLTEKST / DOI
  • Yngve Antonsen, Gregor Maxwell, Kristin Emilie W Bjørndal, Rachel Elise Jakhelln :
    «Det er et kjemperart system» – spesialpedagogikk, tilpasset opplæring og nyutdannede læreres kompetanse
    Acta Didactica Norden (ADNO) 2020 PROSJEKT / FULLTEKST / ARKIV / DOI
  • Kristin Emilie W Bjørndal, Yngve Antonsen, Rachel Elise Jakhelln :
    FoU-kompetansen hos nyutdannede grunnskolelærere – grunnlag for skoleutvikling?
    Acta Didactica Norden (ADNO) 2020 ARKIV / PROSJEKT / FULLTEKST / DOI
  • Yngve Antonsen, Geir Bye :
    Line managers and employees use of lean task boards in Norwegian municipal healthcare sector: A tool for action learning?
    Leadership in Health Services 16. oktober 2020 ARKIV / FULLTEKST / DOI
  • Christian Lo, Ragnhild Holmen Waldahl, Yngve Antonsen :
    Tverrfaglig, sammenkoblet og allestedsnærværende – om implementering av velferdsteknologi i kommunale helse- og omsorgstjenester
    Nordisk välfärdsforskning | Nordic Welfare Research 21. februar 2019 FULLTEKST / DOI
  • Yngve Antonsen, May-Britt Ellingsen :
    Samlokalisering av nødmeldingssentralene til politi, brann og helse utvider praksisfellesskapet og læring om samvirke
    Nordisk politiforskning 2019 ARKIV / FULLTEKST / DOI
  • Yngve Antonsen, anne k meinich Normann, Heidi Rapp Nilsen, Morten Magelssen :
    Systematisk etikkarbeid krever lederforankring
    Tidsskrift for omsorgsforskning 2018 ARKIV / FULLTEKST / DOI
  • Are K. Sydnes, Maria Sydnes, yngve Antonsen :
    International Cooperation on Search and Rescue in the Arctic
    Arctic Review on Law and Politics 2017 ARKIV / DOI
  • May-Britt Ellingsen, yngve Antonsen :
    Samlokalisering bygger tillit i nødmeldingstjenesten.
    Norsk Statsvitenskapelig Tidsskrift 2017 ARKIV / DOI
  • yngve Antonsen :
    The downside of the Balanced Scorecard: A case study from Norway
    Scandinavian Journal of Management 09. september 2014 DATA / FULLTEKST / DOI
  • Tonje Harbek Brokke, Eva Bjerkholt, Yngve Antonsen, Knut Rune Olsen, Heidi Gilberg, Sissel Havre m.fl.:
    Symposium Partnership for Sustainable Transition from Teacher Education to Profession: Becoming a Professional Teacher (STEP)
    2022
  • Eva Bjerkholt, Knut-Rune Olsen, Yngve Antonsen, Heidi Gilberg, Elise Wedde, Tonje Harbek Brokke m.fl.:
    Partnerskap for Sustainable Transition from Teacher Education to Profession: Becoming a Professional Teacher (STEP)
    2022
  • Yngve Antonsen, Kristin Emilie W Bjørndal, Rachel Elise Jakhelln :
    Den fantastiske masterlæreren møter skolen? Følgeforskning på lærere utdannet i Pilot i Nord.
    2022
  • Yngve Antonsen :
    Hvordan kan universitetsskolesamarbeidet bidra til å styrke lærerstudenters U-kompetanse
    2022
  • Yngve Antonsen, Kristin Emilie W Bjørndal, Rachel Elise Jakhelln :
    Hvordan bedre yrkesstarten for lærere
    Utdanningsnytt.no 2022
  • Knut-Rune Olsen, Elise Wedde, Yngve Antonsen, Eva Bjerkholt, Gunn Gallavara, Heidi Gilberg m.fl.:
    Lærerstudenters forventninger til arbeidet som profesjonelle lærere i skolen. Resultater fra en spørreundersøkelse i regi av NFR-prosjektet STEP: Partnerskap for bærekraftig overgang fra lærerutdanning til yrke. USN Skriftserien nr. 105 2022
    2022
  • Anja Hackbart, Lisa Rosen, Tanja Sturm, Màrcia Denise Pletsch, Teferra Tirussew, Gregor Maxwell m.fl.:
    Inclusion and exclusion in the discourse of educational research – an international comparison
    2021
  • Yngve Antonsen, Rachel Elise Jakhelln, Kristin Emilie W Bjørndal :
    Behold femårig lærerutdanning
    Forskerforum.no 08. februar 2021 FULLTEKST / DATA
  • Yngve Antonsen, Roar Skare :
    Nesten ikke til stede – distanseledelse i praksis Gode ledere ser sine ansatte. Det blir vanskelig når effektiviseringer og sammenslåinger skaper stor avstand.
    Dagens Perspektiv 20. februar 2019 FULLTEKST / ARKIV
  • Gregor Maxwell, Yngve Antonsen, Kristin Emilie W Bjørndal :
    Inclusive education competence in teacher education – an absence in newly trained teachers in Norway
    2019
  • Yngve Antonsen, Rachel Elise Jakhelln, Kristin Emilie W Bjørndal :
    Newly qualified teachers’ experiences of their knowledge-base in practice – a Norwegian longitudinal study.
    2019
  • Gregor Maxwell, Yngve Antonsen, Rachel Elise Jakhelln, Kristin Emilie W Bjørndal :
    Inclusive education competence in teacher education – an absence in newly qualified teachers in Norway
    2019
  • Yngve Antonsen :
    Pedagogisk forskning for fremtiden
    2019
  • Bent-Cato Hustad, Yngve Antonsen :
    Principals – innovators of new practice in schools.
    2019
  • Yngve Antonsen, Rachel Elise Jakhelln, Kristin Emilie W Bjørndal :
    RELEMAST - Relevant masterutdanning
    2018
  • Yngve Antonsen, Rachel Elise Jakhelln, Kristin Emilie W Bjørndal :
    RELEMAST – Relevant MA education for primary and lower secondary school teachers
    2018
  • Rita Sørly, Geir Bye, May-Britt Ellingsen, Yngve Antonsen, Roar Skare :
    Oppsummering KOMII H-2017- V 2018 Arbeidsnotat i KOMII- prosjektet- en kort,stikkordsbasert oppsummering. Notat 2/2018
    2018 ARKIV
  • yngve Antonsen, May-Britt Ellingsen :
    Hvorfor samlokalisering gir bedre samhandling mellom nødetatene
    Nordlys 16. oktober 2017 FULLTEKST
  • Jan Håvard Skjetne, yngve Antonsen, Stian Anfinsen :
    SARiNOR - Delt situasjonsforståelse
    2016
  • yngve Antonsen :
    Delt Situasjonsforståelse
    2016
  • yngve Antonsen :
    Et offer, en aktør og en suksess
    2016
  • Ida Maria Haugstveit, Jan Håvard Skjetne, Ståle Walderhaug, yngve Antonsen, May-Britt Ellingsen, Nils Håheim-Saers m.fl.:
    Delt situasjonsforståelse under søk og redning i nordområdene
    2016 ARKIV
  • yngve Antonsen, May-Britt Ellingsen :
    Organisatoriske og teknologiske barrierer og muligheter for innovasjon i hjemmetjenesten
    2015
  • yngve Antonsen :
    Offer og aktør
    2015
  • yngve Antonsen, Agnar Holten Sivertsen, Tom Grydeland, Kjell-Sture Johansen, Rune Storvold, Andrew Rognmo-Hodge m.fl.:
    SARINOR WP 3 "SØK". (Norut rapport 11/2015)
    2015
  • May-Britt Ellingsen, Yngve Antonsen :
    Trygghet basert på tillit. Brukerundersøkelse av trygghetsteknologi i Tromsø kommune. (rapport 21/2015)
    2015
  • May-Britt Ellingsen, Geir Bye, Yngve Antonsen :
    FoUoI Kartlegging og analyse for utforming av Troms fylkeskommunes forsknings-, utviklings- og innovasjonsstrategi (FoUoI-strategi). Rapport 29/2015
    2015
  • yngve Antonsen, Agnar Holten Sivertsen :
    Foreløpige resultater SARiNOR WP3 SØK
    2015
  • Markus Eckerstorfer, Dagrun Vikhamar Schuler, Eirik Malnes, yngve Antonsen :
    Evaluating the local avalanche danger in Tromsø, Northern Norway using field monitoring, field investigations and the Surfex/Isba-Crocus snowpack model
    2014
  • Sindre Myhr, yngve Antonsen :
    TRENDANALYSE - NØDMELDETJENESTEN DELRAPPORT I «NASJONALT NØDMELDINGSPROSJEKT»
    2014
  • yngve Antonsen, May-Britt Ellingsen :
    ”RASKERE OG RIKTIGERE NØDHJELP” Evaluering av samhandling i mellom politiets, brannvesenets og helsevesenets nødmeldingssentraler i casene SAMLOK, SPREDT og NÆR
    2014
  • yngve Antonsen :
    Organisasjons- og lederstruktur ved UNN HF
    2012

  • De 50 siste resultatene fra Cristin vises på siden. Se alle arbeider i Cristin her →


    Undervisning

    Jeg underviser på

    - Masterprogrammet i Utdanningsledelse

    - Emnene PED 2016/3016

    - Emnene PED 3054/3055

    - Styrerutdanningen




    ILP-bygget 4077