Foto: Torje Jenssen
Yngve Antonsen
Professor
Stillingsbeskrivelse
Forskerinteresser:
- Nyutdannede lærere
- Ledelse, læring og endring i utdanningsinstitusjoner
- Utdanning og arbeidsoppgaver
- aksjonsforskning og aksjonslæring
Leder forskningsgruppen i utdanningsledelse
Leder forskningsprosjektet RELEMAST- Relevant masterutdanning for grunnskolelære
Deltar i forskningsprosjektet STEP: Partnerskap for bærekraftig overgang fra lærerutdanning til yrke
Emneansvarlig på ulike emner i:
- Master i utdanningsledelse
- Master i pedagogikk
Siri Sollied Madsen,
Hanne Merete Hestvik Kleiven,
Sissel Mørreaunet,
Yngve Antonsen,
Betty Steinsvik
:
Nasjonal lederutdanning for styrere i barnehagen – en arena for kvalifisering, sosialisering og subjektivering
Yngve Antonsen,
Jessica Aspfors,
Gregor Ross Maxwell
:
Early career teachers’ role in school development and professional learning
Camilla Steine Munk,
Yngve Antonsen,
Svein-Erik Andreassen
:
Devised theatre methodology to promote creativity in school
Ove Gunnar Drageset,
Kari-Anne Sæther,
Yngve Antonsen,
Annfrid Rosøy Steele,
Siw Turid Killengreen,
Astrid Unhjem
:
Using Research and Development to establish coherence in teacher education
Kari-Anne Sæther,
Yngve Antonsen,
Ove Gunnar Drageset
:
Relevance of the master's thesis for becoming a professional teacher
Routledge 2024 DOI
Yngve Antonsen,
Rachel Elise Jakhelln,
Jessica Aspfors,
Kristin Emilie W Bjørndal
:
Solo, collaborative or collective? Newly qualified teachers’ experiences of being stirred into induction practices
Yngve Antonsen,
Åse Slettbakk
:
Skoleutvikling i et aksjonsforskningsperspektiv
Cappelen Damm Akademisk 2022
Yngve Antonsen,
Odd Arne Thunberg,
Svein-Erik Andreassen
:
Aksjonslæring som grunnlag for utvikling av lærerstudenters U-kompetanse i FoU-oppgaven
Sally Windsor,
Gregor Ross Maxwell,
Yngve Antonsen
:
Incorporating sustainable development and inclusive education in teacher education for the Arctic
Kristin Emilie W Bjørndal,
Yngve Antonsen,
Rachel Elise Jakhelln
:
Stress-coping Strategies amongst Newly Qualified Primary and Lower Secondary School Teachers with a Master’s Degree in Norway
Lise-Mari Lauritzen,
Yngve Antonsen,
Linda Hamrin Nesby
:
«Jeg er så veldig redd for hvordan jeg påvirker elevene.» Utfordringer og muligheter i undervisningen av folkehelse og livsmestring i norskfaget
Lise-Mari Lauritzen,
Yngve Antonsen,
Linda Hamrin Nesby
:
"I'm just so scared of how I'm affecting the students." Challenges and possibilities of introducing public health and life mastery in the norwegian language arts
Yngve Antonsen,
Rachel Elise Jakhelln,
Kristin Emilie W Bjørndal
:
Skolers læringspraksiser og nyutdannede lærere
Universitetsforlaget 2021 ARKIV
Yngve Antonsen,
Odd Arne Thunberg,
Tom Tiller
:
Too rich to learn – when action researchers work against
senior management and their use of performance
management
Yngve Antonsen,
Rachel Elise Jakhelln,
Kristin Emilie W Bjørndal
:
Nyutdannede grunnskolelæreres faglige fordypning og
masteroppgave – relevant for skolen?
Yngve Antonsen,
Gregor Maxwell,
Kristin Emilie W Bjørndal,
Rachel Elise Jakhelln
:
«Det er et kjemperart system» – spesialpedagogikk, tilpasset opplæring og nyutdannede læreres kompetanse
Kristin Emilie W Bjørndal,
Yngve Antonsen,
Rachel Elise Jakhelln
:
FoU-kompetansen hos nyutdannede grunnskolelærere – grunnlag for skoleutvikling?
Yngve Antonsen,
Geir Bye
:
Line managers and employees use of lean task boards in Norwegian municipal healthcare sector: A tool for action learning?
Christian Lo,
Ragnhild Holmen Waldahl,
Yngve Antonsen
:
Tverrfaglig, sammenkoblet og allestedsnærværende – om implementering av velferdsteknologi i kommunale helse- og omsorgstjenester
Yngve Antonsen,
May-Britt Ellingsen
:
Samlokalisering av nødmeldingssentralene til politi, brann og helse utvider praksisfellesskapet og læring om samvirke
Yngve Antonsen,
anne k meinich Normann,
Heidi Rapp Nilsen,
Morten Magelssen
:
Systematisk etikkarbeid krever lederforankring
Are K. Sydnes,
Maria Sydnes,
yngve Antonsen
:
International Cooperation on Search and Rescue in the Arctic
May-Britt Ellingsen,
yngve Antonsen
:
Samlokalisering bygger tillit i nødmeldingstjenesten.
Remi Skytterstad Pedersen,
Yngve Antonsen,
Jessica Aspfors,
Hannu Heikkinen
:
From Deficit Perspectives on Induction of New Teachers towards a Risky Process of “Becoming an I”
2024
Yngve Antonsen,
Jessica Aspfors,
Gregor Ross Maxwell
:
Masterlærernes bidrag til skoleutviklingen
Bedre Skole 2024
Yngve Antonsen,
Jessica Aspfors,
Gregor Ross Maxwell,
Rachel Elise Jakhelln
:
School development strategies and teachers' professional learning – Norwegian teachers’ experiences
2023
Anna-Maria Stenseth,
Yngve Antonsen,
Auli Toom
:
Master-based teacher education - Understanding and Explaining Early Career Teachers’ Disproportion between Subject Knowledge and Interpersonal Relationship in Norway
2023
Yngve Antonsen,
Antonio Portela Pruaño,
Anna-Maria Stenseth,
Remi Skytterstad Pedersen
:
Norwegian and Spanish early career teachers work tensions in times of neo-liberalism and work intensification
2023
Eva Bjerkholt,
Knut-Rune Olsen,
Tonje Harbek Brokke,
Janne Madsen,
Sissel Havre,
Finn Hjardemaal
m.fl.:
Tittel på konferansen:
NERA Conference 2023 15. – 17. March Oslo
Digitalization and Technologies in Education – Opportunities and Challenges
2023 ARKIV
Remi Skytterstad,
Elise Wedde,
Anna Maria Helena Stenseth,
Gunn Gallavara,
Yngve Antonsen
:
Ny lærerutdanning i møte med virkeligheten
Yngve Antonsen
:
Mastergrad fungerer - ingen vei tilbake nå
Bedre Skole 09. oktober 2023
Yngve Antonsen
:
Hvordan kan universitetsskolesamarbeidet bidra til å styrke lærerstudenters U-kompetanse
2022
Knut-Rune Olsen,
Elise Wedde,
Yngve Antonsen,
Eva Bjerkholt,
Gunn Gallavara,
Heidi Gilberg
m.fl.:
Lærerstudenters forventninger til arbeidet som profesjonelle lærere i skolen. Resultater fra en spørreundersøkelse i regi av NFR-prosjektet STEP: Partnerskap for bærekraftig overgang fra lærerutdanning til yrke. USN Skriftserien nr. 105 2022
Universitetet i Sørøst-Norge/Universitetet i Søraust-Noreg 2022
Yngve Antonsen,
Kristin Emilie W Bjørndal,
Rachel Elise Jakhelln
:
Den fantastiske masterlæreren møter skolen? Følgeforskning på lærere utdannet i Pilot i Nord.
2022
Eva Bjerkholt,
Knut-Rune Olsen,
Yngve Antonsen,
Heidi Gilberg,
Elise Wedde,
Tonje Harbek Brokke
m.fl.:
Partnerskap for Sustainable Transition from Teacher Education to Profession: Becoming a Professional Teacher (STEP)
2022
Tonje Harbek Brokke,
Eva Bjerkholt,
Yngve Antonsen,
Knut Rune Olsen,
Heidi Gilberg,
Sissel Havre
m.fl.:
Symposium Partnership for Sustainable Transition from Teacher Education to Profession: Becoming a Professional Teacher (STEP)
2022
Yngve Antonsen,
Kristin Emilie W Bjørndal,
Rachel Elise Jakhelln
:
Hvordan bedre yrkesstarten for lærere
Utdanningsnytt.no 2022
Anja Hackbart,
Lisa Rosen,
Tanja Sturm,
Màrcia Denise Pletsch,
Teferra Tirussew,
Gregor Maxwell
m.fl.:
Inclusion and exclusion in the discourse of educational research – an international comparison
2021
Yngve Antonsen,
Rachel Elise Jakhelln,
Kristin Emilie W Bjørndal
:
Behold femårig lærerutdanning
Gregor Maxwell,
Yngve Antonsen,
Kristin Emilie W Bjørndal
:
Inclusive education competence in teacher education – an absence in newly trained teachers in Norway
2019
Yngve Antonsen,
Roar Skare
:
Nesten ikke til stede – distanseledelse i praksis
Gode ledere ser sine ansatte. Det blir vanskelig når effektiviseringer og sammenslåinger skaper stor avstand.
Bent-Cato Hustad,
Yngve Antonsen
:
Principals – innovators of new practice in schools.
2019
Gregor Maxwell,
Yngve Antonsen,
Rachel Elise Jakhelln,
Kristin Emilie W Bjørndal
:
Inclusive education competence in teacher education – an absence in newly qualified teachers in Norway
2019
Yngve Antonsen
:
Pedagogisk forskning for fremtiden
2019
Yngve Antonsen,
Rachel Elise Jakhelln,
Kristin Emilie W Bjørndal
:
Newly qualified teachers’ experiences of their knowledge-base in practice – a Norwegian longitudinal study.
2019
Rita Sørly,
Geir Bye,
May-Britt Ellingsen,
Yngve Antonsen,
Roar Skare
:
Oppsummering KOMII H-2017- V 2018
Arbeidsnotat i KOMII- prosjektet- en kort,stikkordsbasert oppsummering. Notat 2/2018
2018 ARKIV
Yngve Antonsen,
Rachel Elise Jakhelln,
Kristin Emilie W Bjørndal
:
RELEMAST – Relevant MA education for primary and lower secondary school teachers
2018
Yngve Antonsen,
Rachel Elise Jakhelln,
Kristin Emilie W Bjørndal
:
RELEMAST - Relevant masterutdanning
2018
yngve Antonsen,
May-Britt Ellingsen
:
Hvorfor samlokalisering gir bedre samhandling mellom nødetatene
Nordlys 16. oktober 2017 FULLTEKST
Jan Håvard Skjetne,
yngve Antonsen,
Stian Anfinsen
:
SARiNOR - Delt situasjonsforståelse
2016
De 50 siste resultatene fra Cristin vises på siden. Se alle arbeider i Cristin her →
Undervisning
Jeg underviser på
- Masterprogrammet i Utdanningsledelse
- Emnene PED 2016/3016
- Emnene PED 3054/3055
- Styrerutdanningen