Bilde av Øie, Vibeke
Bilde av Øie, Vibeke
Institutt for lærerutdanning og pedagogikk vibeke.oie@uit.no +4777645542 926 93 743 Tromsø ILP 4.055

Vibeke Øie


Universitetslektor i norsk / Phd.stipendiat i pedagogikk.

Stillingsbeskrivelse

Ansatt som stipendiat i pedagogikk og universitetslektor på Grunnskolelærerutdanningen (GLU). Underviser på grunnskolelæreremner trinn 1-7 , 5-10 og i etter- og viderutdanninge samt partner i DeKomp.

 

 


  • Vibeke Øie :
    Å undersøke ungdomsskolelæreres implementeringsprosesser av leseferdigheter i fag med et neksusanalytisk design.
    2022
  • Vibeke Øie, Siv Anita Bjørkli-Eriksen :
    Fortsettende læring på 2. – 4. trinn - fokus på lese- og skriveopplæring.
    2021
  • Vibeke Øie :
    Innblikk – Vi snakker om lesing av fagtekster, lesestrategier og elevenes og våre lesekompetanser
    2021
  • Vibeke Øie :
    Reading skills - New culture of reading education. Understanding reading education in lower secondary school – how do teachers experience it and how does that affect their practices?
    2018
  • Vibeke Øie :
    Yrkesretting i fellesfagene norsk, engelsk og samfunnsfag - Lesing som grunnleggende ferdighet. Hva er lesing og leseopplæring på vgs og hva vil det si å arbeide med elevenes lesekompetanse?
    2017
  • Vibeke Øie :
    How do teachers in lower secondary school relate to the new reading instruction culture in Norway?
    2016
  • Gert J.J. Biesta, Vibeke Øie, Oda Julie Hembre, Anne-Mette Bjøru, Inger Lise Johannessen, Evelyn Eriksen :
    Pedagogikk og lærerutdanning i dag og i morgen. A future-oriented perspective on Pedagogic as a discipline and on Teacher Education – focusing on both Research and Education - What is Education’s significance? Organisering fagdag og dialogseminar.
    2016
  • Hella Veierud Busch, Vibeke Øie :
    Hvordan knytte lesning og skriving sammen?
    2016
  • Vibeke Øie :
    Lesing - etter den første leseopplæringen. Lesestrategier, redskap til bruk i lese- og undervisningsarbeid
    2015
  • Vibeke Øie :
    Lesing som grunnleggende ferdighet i alle fag, - etter den første leseopplæringen. Lesestrategier – redskap i lesearbeidet
    2015
  • Vibeke Øie :
    Lesing som grunnleggende ferdighet
    2014
  • Unn-Doris K. Bæck, Gry Paulgaard, André Rondestvedt, Vibeke Øie :
    Prosjekt Frafall - Blikk på frafall i Troms.
    2014

  • De 50 siste resultatene fra Cristin vises på siden. Se alle arbeider i Cristin her →


    Forskningsinteresser

    Lærerlæring, fag- og skoleutvikling, den videre lese- og skriveopplæringen og kritisk literacy.

    - Lese- og skriveferdigheter i alle fag, etter den første begynneropplæringen.

    - Læreres læring og skoleutvikling knyttet til temaene grunnleggende ferdigheter - den videre leseopplæringen, lesestrategiarbeid, lesestrategiimplementering, endrings- og implementeringskunnskap.

    - Implementeringsprosesser fra læreplan til praksis.

    Metodebruk: neksusanalyse, diskursetnografi.

    Forskningsgruppe: 

    - Lærerutdanning i en forandringstid (LIFT)
    Forskergruppe med fokus på etablering og gjennomføring av fem-årig lærerutdanning, samt samarbeidet med praksiskoler og særlig universitetsskoler

    - Bærekraft og livsmestring i en helhetlig lærerutdanning (BLIHEL)
    Forskergruppe med fokus på bærekrafttig utvikling, livsmestring og folkehelse i skole, barnehage og lærerutdanning. Bærekraftig utvikling og livsmestring er overodnede og tverrfaglige temaer som skal undervises på tvers av alle fag, i barnehage, skole og på lærerutdanningene og er forankret i verdigrunnlaget til rammeplanen for barnehagen og grunnskolens læreplan. Forskningen rettes mot undervisning i bærekraft, livsmestring og folkehelse på alle nivåer i utdanningssektoren. 

    Undervisning

    Underviser i:

    Masteremner (norskdidaktisk: literacy, danning og flerspråklighet)

    Etter- og videreutdanning: statlige satsninger, Ungdomstrinn i Utvikling (UiU), DeKomp og Kompetanse for Kvalitet. Tema er innenfor den videre lese- og skriveopplæringa, muntlige ferdigheter, vurdering, språk og makt (kritisk literacy).

    Grunnskolelærerutdanning (GLU) 1-7 og 5-10. Tema innenfor den videre lese- og skriveopplæringa, muntlige ferdigheter, lese- og skriveproblematikk, kritisk literacy og danning.  

    Utvikle samlingsbaserte videreutdanningsemner for lærere i bl.a. tema "Grunnleggende ferdigheter".

    Partner i desentralisert kompetanseutvikling (DeKomp).

    Veileder for masterstudenters masterprosjekter.