Bilde av Bergan, Veronica
Bilde av Bergan, Veronica
Institutt for lærerutdanning og pedagogikk veronica.bergan@uit.no +4777660466 92292777 Tromsø ILP 3.022

Veronica Bergan


Førsteamanuensis i naturfagdidaktikk

Stillingsbeskrivelse

Underviser hovedsakelig på barnehagelærerutdanningen (BLU) i naturfag med fokus på bærekraft, livsmestring (nordsamisk: birget) og samiske tematikker i uterommet.

Forskningsinteresser knyttes til kroppslige og stedlige læringsprosesser i sosiale fellesskap. Er særlig opptatt av økologisk dyrking, høste naturressurser, bærekraft, livsmestring (nordsamisk: birget), samisk kultur og naturforståelse.

Medleder i forskningsnettverket Bærekraft og livsmestring i en helhetlig lærerutdanning (BLIHEL)

 


  • Veronica Bergan, Maritha Berger Nylund, Ida Lervik Midtbø, Bård Henry Landsem Paulsen :
    The teacher’s role for engagement in foraging and gardening activities in kindergarten
    Environmental Education Research 2023 ARKIV / FULLTEKST / DOI
  • Veronica Bergan, Anne Myrstad :
    Samiske tematikker i barnehagens friluftsliv og bruk av natur
    Cappelen Damm Akademisk 2022
  • Veronica Bergan, Inger Wallem Krempig, Tove Aagnes Utsi, Kari Wallem Bøe :
    I Want to Participate—Communities of Practice in Foraging and Gardening Projects as a Contribution to Social and Cultural Sustainability in Early Childhood Education
    Sustainability 2021 ARKIV / DOI
  • Kristin Emilie W Bjørndal, Veronica Bergan :
    Livsmestring – hva kan det romme?
    Universitetsforlaget 2020
  • Veronica Bergan :
    Helsefremming og livsmestring på timeplanen
    Universitetsforlaget 2020
  • Veronica Bergan :
    Hvordan kan økologisk dyrking bidra til bevissthet for bærekraft?
    Universitetsforlaget 2019
  • Veronica Bergan, Tove Aagnes Utsi, Inger Wallem Krempig :
    Nytter det å lære å sortere søppel?
    Universitetsforlaget 2019
  • Veronica Bergan, Kristin Emilie W Bjørndal :
    Barnehagen – første steg mot en bærekraftig utvikling
    Universitetsforlaget 2019
  • Marianne Presthus Heggen, Barbara Maria Sageidet, Nina Goga, Liv Torunn Grindheim, Veronica Bergan, Inger Wallem Krempig m.fl.:
    Children as eco-citizens?
    Nordic Studies in Science Education 2019 ARKIV / FULLTEKST / DOI
  • Pernille Elisabeth Bartnæs, Veronica Bergan :
    Dyrking som stedlig læring i barnehagen
    Fagbokforlaget 2018
  • Kristin Emilie W Bjørndal, Veronica Bergan :
    Skape rom for folkehelse og livsmestring i skole og lærerutdanning
    Universitetsforlaget 2020
  • Veronica Bergan, Kristin Emilie W Bjørndal :
    Bærekraft i praksis i barnehagen
    Universitetsforlaget 2019
  • Veronica Bergan :
    The relevance of foraging and gardening projects in kindergarten for cultural sustainability
    2022
  • Helge Habbestad, Betty Steinsvik, Veronica Bergan, Anne Myrstad, Siri Sollied Madsen, Marit Sundelin m.fl.:
    Lovverket for barnehagene må endres
    Khrono.no 2022 ARKIV
  • Helge Habbestad, Betty Steinsvik, Veronica Bergan, Anne Myrstad, Siri Sollied Madsen, Marit L Sundelin m.fl.:
    Nøkkelkompetanse i utdanningen
    Altaposten 2022 ARKIV
  • Veronica Bergan, Anne Myrstad :
    Sami educators' perspectives on outdoor life in kindergarten
    2022
  • Veronica Bergan, Ellen Strandli, Bård Henry Landsem Paulsen :
    Et bærekraftig partnerskap i barnehagen – et bidrag til fruktbar forskning og praksis
    2022
  • Ida Lervik Midtbø, Maritha Berger Nylund, Veronica Bergan, Bård Henry Landsem Paulsen :
    Pedagogisk leiing i bærekraftige praksisar
    2022
  • Veronica Bergan, Maritha Berger Nylund, Ida Lervik Midtbø, Bård Henry Landsem Paulsen :
    Leadership for engagement in foraging and gardening activities in kindergarten
    2022
  • Barbara Maria Sageidet, Veronica Bergan, Anne Myklebust Lynngård, Marianne Presthus Heggen, Tove Aagnes Utsi, Carola Kleemann m.fl.:
    Being and becoming eco-citizens – Preliminary research results to promote more sustainable practices in kindergartens
    2022
  • Veronica Bergan, Greta Heim, Anne Myrstad :
    Sami culture as an interdisciplinary topic in early childhood teacher education
    2022
  • Veronica Bergan :
    Studentaktiv læring for bærekraft i barnehagelærerutdanningen – økologisk, sosial og kulturell bærekraft
    2022
  • Yvonne Sørensen, Kristin Emilie W Bjørndal, Veronica Bergan :
    Etablering av psykososialt læringsmiljø
    2021 DATA
  • Veronica Bergan, Inger Wallem Krempig, Tove Aagnes Utsi, Kari Wallem Bøe :
    Jeg vil være med – praksisfellesskap i høstings- og dyrkingsprosjekter som et bidrag til sosial og kulturell bærekraft i barnehagen
    2021
  • Bengt Haugseth, Line Husjord, Veronica Bergan :
    Mat og musikk for livsmestring
    2021 DATA
  • Veronica Bergan, Anne Myrstad :
    Samiske perspektiver i natur og friluftsliv i barnehagen
    2021
  • Veronica Bergan, Linda Frantzen :
    Helsefremming og livsmestring på timeplanen
    2020
  • Line Fredheim Storvik, Marianne Presthus Heggen, Veronica Bergan :
    - Må gjøre mer enn å sortere avfall
    11. desember 2020
  • Veronica Bergan :
    Verdien av å dyrke mat i barnehagen
    Første steg 2020
  • Veronica Bergan, Marianne Presthus Heggen :
    Barnehagelærerne må gjøre mer enn å sortere avfall
    09. desember 2020 DATA
  • Barbara Maria Sageidet, Marianne Presthus Heggen, Veronica Bergan, Tove Aagnes Utsi, Inger Wallem Krempig, Liv Torunn Grindheim m.fl.:
    Children as eco-citizens – field work experiences and quandaries with the participatory design
    2020
  • Marianne Presthus Heggen, Barbara Maria Sageidet, Veronica Bergan, Nina Goga, Liv Torunn Grindheim, Inger Wallem Krempig m.fl.:
    Being and becoming ecocitizens
    2020
  • Kristin Emilie W Bjørndal, Veronica Bergan :
    Bærekraft i praksis i barnehagen - fagseminar
    2019
  • Veronica Bergan :
    Bærekraft i praksis i barnehagen
    2019
  • Veronica Bergan, Pernille Elisabeth Bartnæs :
    Exploring the kindergarten teacher’s role in garden activities for sustainability – A case study from an Arctic kindergarten
    2019
  • Tove Aagnes Utsi, Inger Wallem Krempig, Veronica Bergan :
    Plukke, sortere og gjenbruke i barnehagen
    2019
  • Veronica Bergan :
    Spør meg om utdanning for bærekraftig utvikling
    2019 DATA
  • Veronica Bergan :
    Hvor blir søpla vår av?
    2018
  • Veronica Bergan :
    Sustainable futures in Arctic kindergartens.
    2018
  • Hege Wergedahl, Veronica Bergan :
    Food and Food production
    2018
  • Elin Eriksen Ødegaard, Minyi Li, Xinghua Wang, Åsta Birkeland, Hege Wergedahl, Veronica Bergan :
    Sustainable Futures – Strengthening educational research and practice on ecological and social citizenship through collaboration between Chinese and Norwegian researchers
    2018
  • Veronica Bergan :
    Bærekraftig pedagogikk i barnehagelærerutdanningen
    2018 DATA
  • Guri Langholm, Veronica Bergan :
    Bærekraft i barnehagen
    2018
  • Marianne Presthus Heggen, Barbara Maria Sageidet, Veronica Bergan, Anita Tvedt Crisostomo, Nina Goga, Liv Torunn Grindheim m.fl.:
    Å være og bli øko-borger
    2018
  • Veronica Bergan :
    Økologisk dyrkingsprosjekt i barnehagen som redskap for økt bevissthet og nærhet til mat.
    2016
  • Veronica Bergan :
    Forskningsdagene utforsker grensen mellom by og land. Potetdyrking i byen - muligheter og begrensninger
    2016
  • Veronica Bergan :
    Naturens gaver for nordnorske ganer
    2016 DATA
  • Veronica Bergan :
    Økologisk dyrking av potet
    2016 DATA
  • Veronica Bergan :
    Fra jord til bord i barnehagen
    2015
  • Veronica Bergan :
    Viktig å dyrke maten sin selv
    19. mai 2015 DATA

  • De 50 siste resultatene fra Cristin vises på siden. Se alle arbeider i Cristin her →


    Forskningsinteresser

    (Ut)danning for bærekraftig utvikling i barnehage og barnehagelærerutdanning

    Samiske perspektiver i lærerutdanning

    Økologisk dyrking i barnehagen http://okologiskdyrking.blogspot.no/

    Livsmestring, oppmerksomt nærvær, relasjonskompetanse, danning og refleksjon.

    Elevaktive læringsmetoder gjennom kroppslig og stedlig læring i uterommet

    BARNkunne: Å være og bli økoborger. Et forskningssamarbeid med Høgskolen på Vestlandet og BARNKUNNE senter for barnehageforskning på en mer rettferdig og bærekraftig framtid. https://www.hvl.no/om/barnkunne/

    BRIDGES - Brobygging mellom behov i lærerutdanning og skole gjennom tverrfaglig arbeid med folkehelse og livsmestring, demokrati og medborgerskap og bærekraftig utvikling https://www.usn.no/forskning/hva-forsker-vi-pa/barnehage-skole-og-hoyere-utdanning/samfunnsfagdidaktikk/bridges/om-forskningsprosjektet-bridges 

     

    Undervisning

    Naturfagsdidaktikk på Barnehagelærerutdanningen (BLU) 

    Videreutdanning i samiske tverrfaglige perspektiver i skolen 1.-10.trinn (VID-6118 and VID-6119)

    Grunnemne: Natur, helse og bevegelse (BLU-1005/BLU-1015)

    Forsterkningsemne: Natur, helse, lek og læring (BLU-1211)

    Utviklingsprosjekt for undervisningskvalitet: Sosial bærekraft og livsmestring i en helhetlig lærerutdanning.

    Utviklinkgprosjekt for undervisningskvalitet: Økologisk dyrking i barnehagen

    FoU for undervisningskvalitet: Bærekraftig pedagogikk i barnehagelærerutdanningen - Fra jord til bord