#
#
Senter for helsefaglig pedagogisk utvikling rigmor.furu@uit.no +4777646376 +47 90992299 Tromsø MH2 U11.345

Rigmor Furu


Førstelektor

Stillingsbeskrivelse

Mitt arbeidsområde er IKT og læring. Et av hovedmålene for HelPed er å arbeide for at nettbaserte læringsformer og digitale læringsressurser tas i bruk i undervisning og læring der det er formålstjenlig. I samarbeid med instituttene veilede, støtte, vise muligheter, teste ut og ta i bruk digital teknologi. Vurdere og evaluere hvordan bruk av digital teknologi kan ha betydning for studentens læringsprosess.

Prosjektleder for innføring av Canvas som ny læringsplattform ved Helsefak/UiT.

 

 


  • Rigmor Furu :
    Kap.9. Studentenes erfaringer fra deltakelse i en digital læringsressurs om tverrprofesjonelt samarbeid
    Orkana Forlag 2020 ARKIV
  • Rigmor Furu :
    Kap. 8. Pedagogiske betraktninger rundt utvikling av en digital læringsressurs
    Orkana Forlag 2020 ARKIV
  • Line Lundvoll Warth, Rigmor Furu :
    Synchronous and Asynchrounous Medical Problem Solving
    International Conference on eHealth, Telemedicine, and Social Medicine (eTELEMED) 2015 FULLTEKST
  • Rigmor Furu :
    Hvor nyttige er virituelle fagnett for samhandling og kunnskapsbygging?
    Cappelen Damm Akademisk 2012 OMTALE
  • Bente Norbye, Rigmor Furu :
    Kan "Blended learning" bidra til refleksiv praksis?
    Norsk tidsskrift for sykepleieforskning 2010
  • Nina Bøhle Cheetham, Rita Jentoft, Rigmor Furu :
    Åse og Knut utforsker hvilken nytte velferdsteknologi kan ha i hverdagslivet ved demens
    2021 DATA
  • Nina Bøhle Cheetham, Rita Jentoft, Rigmor Furu, Torhild Holthe :
    Demens og velferdsteknologi i hverdagslivet
    2021 DATA
  • Rita Jentoft, Nina Bøhle Cheetham, Rigmor Furu :
    Sverre og Petter utforsker bruk og nytte av velferdsteknologi i hverdagslivet ved demens
    2021 DATA
  • Rita Jentoft, Nina Bøhle Cheetham, Rigmor Furu, Torhild Holthe :
    Filmen er basert på Gunn og Erik sine hverdagslivserfaringer med demens og velferdsteknologi
  • Rigmor Furu, Bente Norbye :
    Hvem bistår Emma til å komme hjem etter sykehusoppholdet? Film og digital diskusjon som læreverktøyFilm og digital diskusjon som pedagogisk læreverktøy
    2019
  • Catrine Buck Jensen, Jeanette Elise Huemer, Rigmor Furu, Anita Iversen :
    Nettside med virtuelt pasientrom forbereder studentene på praksis.
    Tidsskriftet sykepleien 2019 ARKIV
  • Inger Marie Holm, Åshild Fause, Rigmor Furu :
    MOOC-en "Nursing Traditions and History in Europe" blir til
    2017 OMTALE
  • Åshild Fause, Eva S Braaten, Rigmor Furu :
    Sykepleierne med internasjonal læringstrend til Tromsø
    Nordlys 15. februar 2017
  • Elin Johnsen, Rigmor Furu :
    Aktuelle brukeres evaluering av e-læringskurset PUST. Et kurs om personer med behov for langtids mekanisk ventilasjon
    2016

  • De 50 siste resultatene fra Cristin vises på siden. Se alle arbeider i Cristin her →

    Publikasjoner utenom Cristin

     Johnsen, Elin & Furu, Rigmor (2016): “Aktuelle brukeres evaluering av e-læringskurset PUST. - Et kurs om personer med behov for langtids mekanisk ventilasjon”. ISBN 978-82-8242-059-4. Universitetssykehuset Nord-Norge.

    Furu, Rigmor & Lund, Irene (2015): “Jeg puster –altså er jeg”. Kronikk i dagens Medisin, avis og på nett: www.dagensmedisin.no/artikler/2015/1/02.

    Warth,L.L., Furu, R. (2015): “Synchronous and Asynchrounous Medical Problem solving. The use of videoconference and a discussion forum for collaboration among health care professionals in Norway”. ThinkMind, eTelemed 2015, 2015_1_30_40173. http://www.thinkmind.org/index.php?view=article&articleid=etelemed_2015_1_30_40173

    Furu, Rigmor, Lund, Irene & Fondenæs, Ove (2015): Prosjektrapport ”Jeg puster –altså er jeg. Et prosjekt om opplæring knyttet til behov for langtids mekanisk ventilasjon”. ISBN: 978- 82-8242-054-9. NST-rapport 07-2015.

    Furu, Rigmor (2014): ”I likevekt med IKT. IKT som verktøy for livsstilsendring ved sykelig overvekt”. Sluttrapport.


    Furu, Rigmor (2014): Fleksibilisering av masterstudiet i sykepleie ved UiT Norges arktiske universitet. – Hva, hvorfor og hvordan? Det helsevitenskapelige fakultet, Universitetet i Tromsø.

    Furu, Rigmor (2012). Hvor nyttige er virtuelle fagnett for samhandling og kompetansebygging? Kap. 5 i boka Blix, Anderssen og Størdal, red.(2012): Helse Digital. Digitale arenaer i praksis og utdanning.

    Kjeldsberg, Anne- Britt, Furu, Rigmor & Gjeldstad, Signe (2010): Det er menneskene det kommer an på. Elektronisk samhandling og kompetanseutvikling i demensomsorgen. Forlag Aldring og helse.

    Norbye, Bente & Furu, Rigmor (2010): Kan ”Blended Learning” bidrar til refleksiv praksis? Norsk Tidsskrift for Sykepleieforskning, nr. 4.2010, Årgang 12.

    Furu, Rigmor (2009): Helsearbeideres deltakelse i virtuelle fagnettverk. Et instrument for faglig refleksjon. Masteroppgave i pedagogikk. Universitetet i Bergen. Det psykologiske fakultet.

    Furu, Rigmor, Steinerowski, Arthur (ed), Norbye, Bente & Leslie, Ian (2008): Creating sustainable rural healthcare networks through new technology and learning opportunities. Eureka Digital 4- 2008.

    Norbye, Bente, Furu, Rigmor, Leslie, Ian & Steinerowski, Arthur (red) (2008): Innovative approaches to competence building. Eureka Digital 5-2008.

    Norbye, Bente & Furu, Rigmor (2007).:I need a kick start. Presentation of an Educational Program using flexible methods of learning. Designed for the Rehabilitation Network in rural areas of Northern Norway. Experiences and reflections. Eureka Digital 2-2008.

    Johansen, Magnar, Ytterland, Vegard, Furu, Rigmor & Tot, Zoltan (2007): Rakel. Redskap for Autismenettverk og kompetanseheving med bruk av elektroniske løsninger. Autismeenheten. Nasjonalt kompetansesenter for autismespekterforstyrrelser. Rikshospitalet. Rapport 2. 2007. ISBN 978-82-92793-04-6.

    Flytkjær, Vibeke, Øvernes, Eirik, Furu, Rigmor, Larsen, Eva og Kristiansen, Trond (2004): Evalueringsveiviser for nettbasert læring. Nasjonalt senter for telemedisin, Tromsø.

    Øvernes, Eirik og Furu, Rigmor (2004).:Hvor er fagfolkene? IKT som hjelpemiddel for å øke kompetanse i og mellom tjenestenivåene? NST-rapport, 06-2004.

    Kjeldsberg, Anne-Britt, Furu, Rigmor og Bjørnebye, Sidsel (2004): Lær demens med bredbånd. IKT-basert læringsprogram for helsepersonell. Nasjonalt Kompetansesenter for aldersdemens.

     

     


    CV

    Utdanning

    2005-2009 IKT-basert mastergradsstudium i pedagogikk. Universitetet i Bergen
    2003           Prosjektledelse del 2, BI Handelshøyskolen
    2001           Prosjektledelse del 1, BI Handelshøyskolen
    2000           Can mag grad UiT
    1998-2000 Videreutdanning i data/IT for helsepersonell, Høgskolen i Narvik
    1998           Pedagogikk mellomfag, Universitetet i Tromsø
    1997           Pedagogikk grunnfag, Universitetet i Tromsø
    1992           Praktisk pedagogisk eksamen, Universitetet i Tromsø
    1987           Examen Philosophicum; Universitetet i Tromsø
    1984-1985 Videreutdanning i intensivsykepleie, Regionsykehuset i Tromsø
    1979-1981 Røde Kors Sykepleierskole, Tromsø


    Arbeidserfaring

    F.o.m. 2016: Førstelektor ved Senter for helsefaglig pedagogisk utvikling, Helsefak, UiT
    2000-2016 IKT pedagog og prosjektleder ved Nasjonalt senter for samhandling og telemedisin (F.o. m. 01.01.16 Kvalitets- og utviklingssenteret) ved Universitetssykehuset Nord-Norge

    1994-2000 Faglærer, Videreutdanningen i intensivsykepleie, Universitetssykehuset Nord-Norge
    1984-1994 Intensivsykepleier og praksisveileder, RiTø/UNN, Tromsø
    1982-1984 Offentlig godkjent sykepleier, RiTø, Tromsø

     

     


    MH2 U11.345