Bilde av Johnsen, Ragni Vik
Foto: Torje Jenssen
Bilde av Johnsen, Ragni Vik
Førsteamanuensis i norsk språk GLU Institutt for lærerutdanning og pedagogikk ragni.v.johnsen@uit.no +4777645645 Her finner du meg

Ragni Vik Johnsen


Stillingsbeskrivelse

Jeg underviser i og forsker på språklig mangfold, flerspråklighet og norsk som andrespråk på lærerutdanninga. 

 

For tida forsker jeg i det NFR-finansierte prosjektet MultiTrans (https://uit.no/project/multitrans/about)


  • Bror-Magnus Sviland Strand, Ragni Vik Johnsen :
    Stilistiske trekk i nordnorske borns rolleleikperformansar: ein kvantitativ og kvalitativ analyse
    Skriftkultur 2024 ARKIV / DOI
  • Ragni Vik Johnsen :
    Teasing and policing among youth in multilingual families
    Routledge 2023
  • Ragni Vik Johnsen :
    Norsk som en del av et flerspråklig familierepertoar i en trespråklig familie
    NOA - Norsk som andrespråk 2022 FULLTEKST / ARKIV
  • Ragni Vik Johnsen :
    Teasing and policing in a multilingual family — Negotiating and subverting norms and social hierarchies
    Journal of Pragmatics 2020 ARKIV / DOI
  • Ragni Vik Johnsen :
    ‘Then suddenly I spoke a lot of Spanish’ – Changing linguistic practices and heritage language from adolescents’ points of view
    International Multilingual Research Journal 2020 ARKIV / DOI
  • Ragni Vik Johnsen :
    “Quiero juksar en la julaftenito” – Playfulness and metalinguistic awareness in translingual family interactions
    Multilingua - Journal of Cross-cultural and Interlanguage Communiciation 2020 ARKIV / DOI
  • Ragni Vik Johnsen :
    Language and un/belonging in the schoolscapes of language introduction classes
    2024
  • Ragni Vik Johnsen :
    Negotiating multilingual spaces and policies in an introductory class in Northern Norway
    2024
  • Ragni Vik Johnsen :
    Exploring the linguistic landscapes in urban and educational spaces in the global North
    2024
  • Ragni Vik Johnsen, Florian Hiss, Kine Somby :
    «Her har vi 6. februar, da skal vi liksom ta Eureka, Eureka» En kvalitativ studie av læreres erfaringer med samisk innhold i norskfaget, på 1.- 4. trinn
    2024
  • Ragni Vik Johnsen, Florian Hiss, Karoline Nilsen :
    "Da kommer morsmålslæreren og kan kommunisere med dem på en helt annen måte" En etnografisk studie om samarbeid mellom en morsmålslærer og andre lærere i skolen
    2024
  • Ragni Vik Johnsen, Carola Babette Kleemann, Øystein Alexander Vangsnes, Maud Westendorp :
    Føreord
    Nordlyd 2023 DOI
  • Ragni Vik Johnsen :
    Sámi in the main street of Tromsø, Norway – projectification or permanent responsibility?
    2023
  • Ragni Vik Johnsen :
    Hva kan søppelkasser, skilt og graffiti lære oss om tekst og flerspråklighet?
    Forskning.no 2023
  • Ragni Vik Johnsen, Hilde Sollid, Tamás Péter Szabó :
    Sámi in the main street of Tromsø, Norway – projectification or permanent responsibility?
    2023
  • Hilde Sollid, Ragni Vik Johnsen, Tamás Péter Szabó :
    Historically minoritized languages in public spaces – why does it matter?
    2023
  • Ragni Vik Johnsen :
    "Do you even langrenn bra?" Stiliserte identiteter i en flerspråklig familie
    2023
  • Ragni Vik Johnsen :
    Språklige landskap og språkideologier i overganger fra en innføringsklasse
    2023
  • Ragni Vik Johnsen :
    Flerspråklighet som ressurs for individ og språklæring
    2023
  • Ragni Vik Johnsen :
    Playfulness in (multilingual) family interaction
    2023
  • Ragni Vik Johnsen, Florian Hiss :
    Allocating, taking and negotiating responsibility for language choice: The interplay between policies, discourses and individual voices
    2023
  • Ragni Vik Johnsen, Marit Fredeng :
    "Men hva betyr det egentlig å bruke det som eller ha det som en ressurs?" En kvalitativ studie av fem norsklæreres refleksjoner omkring flerspråklighet som ressurs og skriveopplæring for elever med norsk som andrespråk
    UiT Norges arktiske universitet 2023
  • Ragni Vik Johnsen :
    Flerspråklige unge leker med språket hjemme
    Forskning.no 2022
  • Ragni Vik Johnsen :
    Anne Hvenekilde-forelesningen: "Leken språkbruk i hos ungdom i flerspråklige familier: Flerspråklighet som ressurs i sosiale samhandlinger"
    2022
  • Ragni Vik Johnsen, Hilde Sollid :
    Byen som kanskje ville være samisk likevel? Utviklinger i det språklige og semiotiske landskapet i Tromsø sentrum
    2022
  • Ragni Vik Johnsen, Hilde Sollid :
    Tracing multilingulism as language choice in educational statistics
    2022
  • Ragni Vik Johnsen :
    Vi må unngå å se på barn i et mangelperspektiv
    Periskop 2022
  • Rafael Lomeu Gomes, Samantha Goodchild, Ingunn Indrebø Ims, Ragni Vik Johnsen, Hilde Sollid, Bente Ailin Svendsen :
    Sociolinguistic change in Norway - from unity («felleskulturen» eller «enhetskulturen”) to linguistic and cultural pluralism?
    2022
  • Aafke Diepeveen, Rafael Lomeu Gomes, Samantha Goodchild, Ingunn Indrebø Ims, Ragni Vik Johnsen, Hilde Sollid m.fl.:
    Language, Globalisation and the Nation. The workshop series from a Norwegian perspective
    2022
  • Ragni Vik Johnsen, Frida Eidset, Johanne Gåsland :
    «Æ trur ikke æ ville vært den æ e viss æ ikke hadde hatt språket» En kvalitativ studie av et utvalg elevers refleksjoner rundt samisk språk og identitet
    UiT Norges arktiske universitet 2022
  • Ragni Vik Johnsen :
    Bokmelding av Blikk for språk: Sosiokulturelle perspektiver på norsk språkvirkelighet
    Målbryting 2021 DOI
  • Ragni Vik Johnsen :
    Teasing and playfulness in translingual family interactions
    2020
  • Ragni Vik Johnsen :
    "Don't be a potetsur" – Erting og verbal forulemping i en flerspråklig familie
    2019
  • Ragni Vik Johnsen :
    «Quiero juksear en la julaftenito» – Flerspråklige praksiser, metaspråk og kreativitet i flerspråklige familier
    2019
  • Ragni Vik Johnsen :
    Identity, language choice and agency in a transnational family
    2018
  • Ragni Vik Johnsen, Maria Antonina Obojska :
    ‘We tried speaking Norwegian to practice but that we've given up’ – linguistic mudes in transnational families in Norway
    2017
  • Kristin Myklestu, Ragni Vik Johnsen :
    More or less Norwegian? Foreign accented Norwegian: Attitudes, intelligibility, comprehensibility.
    2017
  • Ragni Vik Johnsen :
    Multilingual families in Tromsø Ideologies, practice and identity
    2016
  • Ragni Vik Johnsen :
    Adolescents in Russian and Latin American families in Tromsø.
    2016
  • Ragni Vik Johnsen :
    «Relativt bra norsk» - En sosiolingvistisk studie av ungdommers forståelse av og holdninger til norsk med utenlandsk aksent
    Universitetet i Oslo 2015
  • Ragni Vik Johnsen :
    «Snakka relativt bra norsk» - En studie av ungdommers forståelse av og holdninger til norsk med utenlandsk aksent
    2015

  • De 50 siste resultatene fra Cristin vises på siden. Se alle arbeider i Cristin her →


    Forskningsinteresser

    Jeg forsker på ulike temaer knyttet til språklig mangfold og flerspråklighet, og jeg er interessert i forholdet mellom språk og makt, språk og identitet og språkideologier. Jeg er også interessert i møter mellom "ny" flerspråklighet og den tradisjonelle flerspråklige konteksten i Nord-Norge.

    Avhandlinga mi handla om flerspråklig interaksjon med ungdommer i flerspråklige familier. Jeg så blant annet på leken språkbruk i familien, slik som ulike former for verbal forulemping og språkleker, og hvordan familiemedlemmer gjennom disse språklige praksisene forhandlet om identiteter og språkvalg. 

    For tida forsker jeg i det NFR-finansierte prosjektet MultiTrans (https://uit.no/project/multitrans/about)

     

    Undervisning

    Jeg underviser og veileder i master i grunnskolelærerutdanninga 1-7 og 5-10. 

    Jeg underviser blant annet om språklig mangfold, flerspråklighet,  sosiolingvistikk, norsk som andrespråk og språkdidaktikk generelt. Jeg underviser også i (kvalitative) metode.

    Studieåret 2022/2023 er jeg emneansvarlig for emnet LER-2101 - Mangfold i språk og tekst (fordypningsemne i norsk 1-7) og LER-3100 - Flerspråklighet, danning og literacy og LER-3901 - Mastergradsoppgave i norskdidaktikk.

    I tillegg veileder jeg FoU-oppgaver og masteroppgaver. Jeg veileder i mange ulike norskdidaktiske tema, og særlig tema knyttet til flerspråklighet og språklig mangfold. 

    Jeg har tidligere undervist i emnene NOR-2011 - Dialektologi og sosiolingvistikk og NOR-3032 - Sosiolingvistikk (fordypningstema om språkholdninger), og innføringsemner om talemålsvariasjon.