Foto: Torje Jenssen
Yngve Antonsen
Professor
Stillingsbeskrivelse
Forskerinteresser:
- Nyutdannede lærere
- Ledelse, læring og endring i utdanningsinstitusjoner
- Utdanning og arbeidsoppgaver
- aksjonsforskning og aksjonslæring
Leder forskningsgruppen i utdanningsledelse
Leder forskningsprosjektet RELEMAST- Relevant masterutdanning for grunnskolelære
Deltar i forskningsprosjektet STEP: Partnerskap for bærekraftig overgang fra lærerutdanning til yrke
Emneansvarlig på ulike emner i:
- Master i utdanningsledelse
- Master i pedagogikk
Studieåret 2022-23 er jeg gjesteforsker ved Universitetet i Murcia, Spania
Yngve Antonsen,
Rachel Elise Jakhelln,
Jessica Aspfors,
Kristin Emilie W Bjørndal
:
Solo, collaborative or collective? Newly qualified teachers’ experiences of being stirred into induction practices
Sally Windsor,
Gregor Ross Maxwell,
Yngve Antonsen
:
Incorporating sustainable development and inclusive education in teacher education for the Arctic
Yngve Antonsen,
Odd Arne Thunberg,
Svein-Erik Andreassen
:
Aksjonslæring som grunnlag for utvikling av lærerstudenters U-kompetanse i FoU-oppgaven
Yngve Antonsen,
Åse Slettbakk
:
Skoleutvikling i et aksjonsforskningsperspektiv
Cappelen Damm Akademisk 2022
Kristin Emilie W Bjørndal,
Yngve Antonsen,
Rachel Elise Jakhelln
:
Stress-coping Strategies amongst Newly Qualified Primary and Lower Secondary School Teachers with a Master’s Degree in Norway
Yngve Antonsen,
Rachel Elise Jakhelln,
Kristin Emilie W Bjørndal
:
Skolers læringspraksiser og nyutdannede lærere
Universitetsforlaget 2021
Lise-Mari Lauritzen,
Yngve Antonsen,
Linda Hamrin Nesby
:
«Jeg er så veldig redd for hvordan jeg påvirker elevene.» Utfordringer og muligheter i undervisningen av folkehelse og livsmestring i norskfaget
Lise-Mari Lauritzen,
Yngve Antonsen,
Linda Hamrin Nesby
:
"I'm just so scared of how I'm affecting the students." Challenges and possibilities of introducing public health and life mastery in the norwegian language arts
Yngve Antonsen,
Geir Bye
:
Line managers and employees use of lean task boards in Norwegian municipal healthcare sector: A tool for action learning?
Yngve Antonsen,
Odd Arne Thunberg,
Tom Tiller
:
Too rich to learn – when action researchers work against
senior management and their use of performance
management
Yngve Antonsen,
Rachel Elise Jakhelln,
Kristin Emilie W Bjørndal
:
Nyutdannede grunnskolelæreres faglige fordypning og
masteroppgave – relevant for skolen?
Yngve Antonsen,
Gregor Maxwell,
Kristin Emilie W Bjørndal,
Rachel Elise Jakhelln
:
«Det er et kjemperart system» – spesialpedagogikk, tilpasset opplæring og nyutdannede læreres kompetanse
Kristin Emilie W Bjørndal,
Yngve Antonsen,
Rachel Elise Jakhelln
:
FoU-kompetansen hos nyutdannede grunnskolelærere – grunnlag for skoleutvikling?
Christian Lo,
Ragnhild Holmen Waldahl,
Yngve Antonsen
:
Tverrfaglig, sammenkoblet og allestedsnærværende – om implementering av velferdsteknologi i kommunale helse- og omsorgstjenester
Yngve Antonsen,
May-Britt Ellingsen
:
Samlokalisering av nødmeldingssentralene til politi, brann og helse utvider praksisfellesskapet og læring om samvirke
Yngve Antonsen,
anne k meinich Normann,
Heidi Rapp Nilsen,
Morten Magelssen
:
Systematisk etikkarbeid krever lederforankring
Are K. Sydnes,
Maria Sydnes,
yngve Antonsen
:
International Cooperation on Search and Rescue in the Arctic
May-Britt Ellingsen,
yngve Antonsen
:
Samlokalisering bygger tillit i nødmeldingstjenesten.
Yngve Antonsen,
Jessica Aspfors,
Gregor Maxwell,
Rachel Elise Jakhelln
:
School development strategies and teachers' professional learning – Norwegian teachers’ experiences
2023
Yngve Antonsen,
Antonio Portela Pruaño,
Anna-Maria Stenseth,
Remi Skytterstad Pedersen
:
Norwegian and Spanish early career teachers work tensions in times of neo-liberalism and work intensification
2023
Anna-Maria Stenseth,
Yngve Antonsen,
Auli Toom
:
Master-based teacher education - Understanding and Explaining Early Career Teachers’ Disproportion between Subject Knowledge and Interpersonal Relationship in Norway
2023
Yngve Antonsen,
Kristin Emilie W Bjørndal,
Rachel Elise Jakhelln
:
Hvordan bedre yrkesstarten for lærere
Utdanningsnytt.no 2022
Yngve Antonsen,
Kristin Emilie W Bjørndal,
Rachel Elise Jakhelln
:
Den fantastiske masterlæreren møter skolen? Følgeforskning på lærere utdannet i Pilot i Nord.
2022
Yngve Antonsen
:
Hvordan kan universitetsskolesamarbeidet bidra til å styrke lærerstudenters U-kompetanse
2022
Eva Bjerkholt,
Knut-Rune Olsen,
Yngve Antonsen,
Heidi Gilberg,
Elise Wedde,
Tonje Harbek Brokke
m.fl.:
Partnerskap for Sustainable Transition from Teacher Education to Profession: Becoming a Professional Teacher (STEP)
2022
Tonje Harbek Brokke,
Eva Bjerkholt,
Yngve Antonsen,
Knut Rune Olsen,
Heidi Gilberg,
Sissel Havre
m.fl.:
Symposium Partnership for Sustainable Transition from Teacher Education to Profession: Becoming a Professional Teacher (STEP)
2022
Knut-Rune Olsen,
Elise Wedde,
Yngve Antonsen,
Eva Bjerkholt,
Gunn Gallavara,
Heidi Gilberg
m.fl.:
Lærerstudenters forventninger til arbeidet som profesjonelle lærere i skolen. Resultater fra en spørreundersøkelse i regi av NFR-prosjektet STEP: Partnerskap for bærekraftig overgang fra lærerutdanning til yrke. USN Skriftserien nr. 105 2022
Universitetet i Sørøst-Norge 2022
Anja Hackbart,
Lisa Rosen,
Tanja Sturm,
Màrcia Denise Pletsch,
Teferra Tirussew,
Gregor Maxwell
m.fl.:
Inclusion and exclusion in the discourse of educational research – an international comparison
2021
Yngve Antonsen,
Rachel Elise Jakhelln,
Kristin Emilie W Bjørndal
:
Behold femårig lærerutdanning
Yngve Antonsen
:
Pedagogisk forskning for fremtiden
2019
Bent-Cato Hustad,
Yngve Antonsen
:
Principals – innovators of new practice in schools.
2019
Yngve Antonsen,
Roar Skare
:
Nesten ikke til stede – distanseledelse i praksis
Gode ledere ser sine ansatte. Det blir vanskelig når effektiviseringer og sammenslåinger skaper stor avstand.
Gregor Maxwell,
Yngve Antonsen,
Kristin Emilie W Bjørndal
:
Inclusive education competence in teacher education – an absence in newly trained teachers in Norway
2019
Yngve Antonsen,
Rachel Elise Jakhelln,
Kristin Emilie W Bjørndal
:
Newly qualified teachers’ experiences of their knowledge-base in practice – a Norwegian longitudinal study.
2019
Gregor Maxwell,
Yngve Antonsen,
Rachel Elise Jakhelln,
Kristin Emilie W Bjørndal
:
Inclusive education competence in teacher education – an absence in newly qualified teachers in Norway
2019
Rita Sørly,
Geir Bye,
May-Britt Ellingsen,
Yngve Antonsen,
Roar Skare
:
Oppsummering KOMII H-2017- V 2018
Arbeidsnotat i KOMII- prosjektet- en kort,stikkordsbasert oppsummering. Notat 2/2018
2018 ARKIV
Yngve Antonsen,
Rachel Elise Jakhelln,
Kristin Emilie W Bjørndal
:
RELEMAST - Relevant masterutdanning
2018
Yngve Antonsen,
Rachel Elise Jakhelln,
Kristin Emilie W Bjørndal
:
RELEMAST – Relevant MA education for primary and lower secondary school teachers
2018
yngve Antonsen,
May-Britt Ellingsen
:
Hvorfor samlokalisering gir bedre samhandling mellom nødetatene
Nordlys 16. oktober 2017 FULLTEKST
Jan Håvard Skjetne,
yngve Antonsen,
Stian Anfinsen
:
SARiNOR - Delt situasjonsforståelse
2016
yngve Antonsen
:
Delt Situasjonsforståelse
2016
yngve Antonsen
:
Et offer, en aktør og en suksess
2016
Ida Maria Haugstveit,
Jan Håvard Skjetne,
Ståle Walderhaug,
yngve Antonsen,
May-Britt Ellingsen,
Nils Håheim-Saers
m.fl.:
Delt situasjonsforståelse under søk og redning i nordområdene
2016 ARKIV
yngve Antonsen,
May-Britt Ellingsen
:
Organisatoriske og teknologiske barrierer og muligheter for innovasjon i hjemmetjenesten
2015
yngve Antonsen
:
Offer og aktør
2015
yngve Antonsen,
Agnar Holten Sivertsen,
Tom Grydeland,
Kjell-Sture Johansen,
Rune Storvold,
Andrew Rognmo-Hodge
m.fl.:
SARINOR WP 3 "SØK". (Norut rapport 11/2015)
2015
yngve Antonsen,
Agnar Holten Sivertsen
:
Foreløpige resultater SARiNOR WP3 SØK
2015
May-Britt Ellingsen,
Yngve Antonsen
:
Trygghet basert på tillit. Brukerundersøkelse av trygghetsteknologi i Tromsø kommune. (rapport 21/2015)
2015
May-Britt Ellingsen,
Geir Bye,
Yngve Antonsen
:
FoUoI Kartlegging og analyse for utforming av Troms
fylkeskommunes forsknings-, utviklings- og
innovasjonsstrategi (FoUoI-strategi). Rapport 29/2015
2015
Markus Eckerstorfer,
Dagrun Vikhamar Schuler,
Eirik Malnes,
yngve Antonsen
:
Evaluating the local avalanche danger in Tromsø, Northern Norway using field monitoring, field investigations and the Surfex/Isba-Crocus snowpack model
2014
De 50 siste resultatene fra Cristin vises på siden. Se alle arbeider i Cristin her →
Undervisning
Jeg underviser på
- Masterprogrammet i Utdanningsledelse
- Emnene PED 2016/3016
- Emnene PED 3054/3055
- Styrerutdanningen