Landsem, Inger Pauline
1. amanuensis
Stillingsbeskrivelse
Førsteamanuensis sykepleierutdanningen campus Tromsø.
Hovedmedlem i forskningsgruppe "Person- og relasjonssentrert sykepleieforskning".
Assosiert medlem i gruppene "Innovasjon I helsefaglig profesjonsutøvelse" og "Pediatrisk forskningsgruppe".
Vitenskapelige arbeidsområder
De 50 siste resultatene fra Cristin vises på siden. Se alle arbeider i Cristin her →
Publikasjoner utenom Cristin
Landsem IP. Doktorgradsavhandling; Results from the Tromsø Intervention Study on preterms until children’s age of nine. UiT, febr. 2016. ISBN 978-82-7589-495-1.
Aarskog KN, UiT. Det nødvendige samspillet. Intervju med IP Landsem etter demonstrasjon av samspill. Labyrint nr.1 2015, Kunnskapsmagasin for UiT, Norges Arktiske Universitet.
Landsem IP: Det uforståelige spedbarnet. Kronikk, Aftenposten Viten, nov 2014.
Landsem IP, Brøndbo S. "En bedre start for deg og din baby, hvordan forstå ditt nyfødte barn", Landsem Forlag, 2012 (165 s).
Landsem IP, Tunby J, Cheetham NB. Utvikling av klinisk kompetanse og kunnskap, - lange veier og mange faser! Tidsskrift for barnesykepleie. 2012, No.3.
lenke: https://www.nsf.no/Content/1122149/MedlBlad%2003_2012_uannonser.pdf
Cheetham,NB, Landsem,IP, Tunby,J. Øker trygghet hos nybakte foreldre. Sykepleien. 2011;12:55-57
Tunby,J, Landsem,IP, Cheetham,NB. "Hva er god barselomsorg?" Kronikk, Nordlys 02.05.2011
Landsem IP;” Å spare ved å gjøre mindre godt”. Kronikk ,Nordlys, 2008.
Landsem IP;” Presentasjon av Nyfødt intensiv, Tromsø”. Prematurposten nr. 1, 2008.
Landsem IP. Sykepleierens tilgang til det smertefulle hos det svært fortidligfødte barnet. Masteroppgave, UiT, 2007. http://hdl.handle.net/10037/1223
Skolbekken J-A, Landsem IP. Meldetjenesten 1987 & 1988. NIS-rapport, Sintef -1/89, 1989.
Bunch EH, Hansen B, Landsem IP. Kan pleiearbeid måles? 211 s., Gyldendal, Oslo, 1987.
Forskningsinteresser
Styrking av foreldrekompetanse, deltakelse og mestringstro i spedbarnsalder, med spesiell interesse for prematurt fødte barn, nyfødte, utvikling av søvn. Sosio-emosjonell og atferdsmessig utvikling i tidlig barnealder.
Integrering av sykepleieres erfaringsmessige kunnskap og kunnskap fra utviklingspsykologi i sped- og småbarnsalder.
Er også opptatt av å utvikle forståelse og kunnskap om personsentrert sykepleie ved å utforske menneskers uttrykksfullhet og hvordan denne er kroppslig/biologisk fundert i et kontinuerlig samspill med omgivelsene.
Undervisning
Destentralisert sykepleierutdanning ved UiT, Norges Arktiske Universitet.
Norsk trener i den relasjonsfremmende metoden Newborn Behavioral Observation (NBO).
Norsk trener i metode for vurdering av spedbarnsatferd, Neonatal Behavioral Assessment Scale (NBAS).
Medlem i forskningsgruppe
CV
Kombinerer en undervisningsstilling ved IHO med en Helse Nord finansiert postdoc forankret i Barne- og Ungdomsklinikken ved UNN HF fram til 31.12.2022