Landsem, Inger Pauline
1. amanuensis
Stillingsbeskrivelse
Førsteamanuensis sykepleierutdanningen campus Tromsø.
Hovedmedlem i forskningsgruppe "Person- og relasjonssentrert sykepleieforskning".
Assosiert medlem i gruppene "Innovasjon I helsefaglig profesjonsutøvelse" og "Pediatrisk forskningsgruppe".
Vitenskapelige arbeidsområder
- Bohne, Agnes; Høifødt, Ragnhild Sørensen; Nordahl, Dag; Landsem, Inger Pauline; Moe, Vibeke; Wang, Catharina Elisabeth Arfwedson; Pfuhl, Gerit. The role of early adversity and cognitive vulnerability in postnatal stress and depression. Current Psychology 2022. ISSN 1046-1310.s doi: 10.1007/s12144-021-02651-1.
- Landsem, Inger Pauline; Vederhus, Bente Johanne; Hagen, Inger Hilde; Wang, Catharina Elisabeth Arfwedson; Øberg, Gunn Kristin; Handegård, Bjørn Helge. Hvordan ivaretas samspillsveiledning til foreldre i norske nyfødtintensivenheter?. Sykepleien Forskning 2021. ISSN 1890-2936.s doi: 10.4220/Sykepleienf.2021.85948.
- Landsem, Inger Pauline; Handegård, Bjørn Helge; Ulvund, Stein Erik. Temperamental Development among Preterm Born Children. An RCT Follow-Up Study. Children 2020; Volum 7 (4) (36). ISSN 2227-9067.s doi: 10.3390/children7040036.
- Høifødt, Ragnhild Sørensen; Nordahl, Dag; Landsem, Inger Pauline; Csifcsak, Gabor; Bohne, Agnes; Pfuhl, Gerit; Rognmo, Kamilla; Braarud, Hanne Cecilie; Goksøyr, Arnold Mikal; Moe, Vibeke; Slinning, Kari; Wang, Catharina Elisabeth Arfwedson. Newborn Behavioral Observation, maternal stress, depressive symptoms and the mother-infant relationship: results from the Northern Babies Longitudinal Study (NorBaby). BMC Psychiatry 2020; Volum 20. ISSN 1471-244X.s 1 - 14.s doi: 10.1186/s12888-020-02669-y.
- Nordahl, Dag; Rognmo, Kamilla; Bohne, Agnes; Landsem, Inger Pauline; Moe, Vibeke; Wang, Catharina Elisabeth Arfwedson; Høifødt, Ragnhild Sørensen. Adult attachment style and maternal-infant bonding: the indirect path of parenting stress. BMC Psychology 2020; Volum 8. ISSN 2050-7283.s doi: 10.1186/s40359-020-00424-2.
- Nordahl, Dag; Høifødt, Ragnhild Sørensen; Bohne, Agnes; Landsem, Inger Pauline; Wang, Catharina Elisabeth Arfwedson; Thimm, Jens. Early maladaptive schemas as predictors of maternal bonding to the unborn child. BMC Psychology 2019; Volum 7 (23). ISSN 2050-7283.s doi: 10.1186/s40359-019-0297-9.
- Landsem, Inger Pauline; Handegård, Bjørn Helge; Kaaresen, Per Ivar; Tunby, Jorunn; Ulvund, Stein Erik; Rønning, John Andreas. Stability and change in longitudinal associations between child behavior problems and maternal stress in families with preterm born children, follow-up after a RCT-study. Children 2019; Volum 6 (2). ISSN 2227-9067.s doi: 10.3390/children6020019.
- Høifødt, Ragnhild Sørensen; Nordahl, Dag; Pfuhl, Gerit; Landsem, Inger Pauline; Thimm, Jens; Ilstad, Linn Kathrin K.; Wang, Catharina Elisabeth Arfwedson. Protocol for the Northern babies longitudinal study: predicting postpartum depression and improving parent–infant interaction with The Newborn Behavioral Observation. (fulltekst) BMJ Open 2017; Volum 7 (9). ISSN 2044-6055.s doi: 10.1136/bmjopen-2017-016005.
- Landsem, Inger Pauline; Handegård, Bjørn Helge; Ulvund, Stein Erik; Tunby, Jorunn; Kaaresen, Per Ivar; Rønning, John Andreas. Does an early intervention influence behavioral development until age 9 in children born prematurely?. Child Development 2015; Volum 86 (4). ISSN 0009-3920.s 1063 - 1079.s doi: 10.1111/cdev.12368.
- Landsem, Inger Pauline; Handegård, Bjørn Helge; Ulvund, Stein Erik; Kaaresen, Per Ivar; Rønning, John Andreas. Early intervention influences positively quality of life as reported by prematurely born children at age nine and their parents; a randomized clinical trial. Health and Quality of Life Outcomes 2015; Volum 13:25. ISSN 1477-7525.s doi: 10.1186/s12955-015-0221-9.
- Landsem, Inger Pauline; Handegård, Bjørn Helge; Tunby, Jorunn; Ulvund, Stein Erik; Rønning, John Andreas. Early intervention program reduces stress in parents of preterms during childhood, a randomized controlled trial. (fulltekst) Trials 2014; Volum 15:387. ISSN 1745-6215.s doi: 10.1186/1745-6215-15-387.
Publikasjoner utenom Cristin
Landsem IP. Doktorgradsavhandling; Results from the Tromsø Intervention Study on preterms until children’s age of nine. UiT, febr. 2016. ISBN 978-82-7589-495-1.
Aarskog KN, UiT. Det nødvendige samspillet. Intervju med IP Landsem etter demonstrasjon av samspill. Labyrint nr.1 2015, Kunnskapsmagasin for UiT, Norges Arktiske Universitet.
Landsem IP: Det uforståelige spedbarnet. Kronikk, Aftenposten Viten, nov 2014.
Landsem IP, Brøndbo S. "En bedre start for deg og din baby, hvordan forstå ditt nyfødte barn", Landsem Forlag, 2012 (165 s).
Landsem IP, Tunby J, Cheetham NB. Utvikling av klinisk kompetanse og kunnskap, - lange veier og mange faser! Tidsskrift for barnesykepleie. 2012, No.3.
lenke: https://www.nsf.no/Content/1122149/MedlBlad%2003_2012_uannonser.pdf
Cheetham,NB, Landsem,IP, Tunby,J. Øker trygghet hos nybakte foreldre. Sykepleien. 2011;12:55-57
Tunby,J, Landsem,IP, Cheetham,NB. "Hva er god barselomsorg?" Kronikk, Nordlys 02.05.2011
Landsem IP;” Å spare ved å gjøre mindre godt”. Kronikk ,Nordlys, 2008.
Landsem IP;” Presentasjon av Nyfødt intensiv, Tromsø”. Prematurposten nr. 1, 2008.
Landsem IP. Sykepleierens tilgang til det smertefulle hos det svært fortidligfødte barnet. Masteroppgave, UiT, 2007. http://hdl.handle.net/10037/1223
Skolbekken J-A, Landsem IP. Meldetjenesten 1987 & 1988. NIS-rapport, Sintef -1/89, 1989.
Bunch EH, Hansen B, Landsem IP. Kan pleiearbeid måles? 211 s., Gyldendal, Oslo, 1987.
Forskningsinteresser
Styrking av foreldrekompetanse, deltakelse og mestringstro i spedbarnsalder, med spesiell interesse for prematurt fødte barn, nyfødte, utvikling av søvn. Sosio-emosjonell og atferdsmessig utvikling i tidlig barnealder.
Integrering av sykepleieres erfaringsmessige kunnskap og kunnskap fra utviklingspsykologi i sped- og småbarnsalder.
Er også opptatt av å utvikle forståelse og kunnskap om personsentrert sykepleie ved å utforske menneskers uttrykksfullhet og hvordan denne er kroppslig/biologisk fundert i et kontinuerlig samspill med omgivelsene.
Undervisning
Destentralisert sykepleierutdanning ved UiT, Norges Arktiske Universitet.
Norsk trener i den relasjonsfremmende metoden Newborn Behavioral Observation (NBO).
Norsk trener i metode for vurdering av spedbarnsatferd, Neonatal Behavioral Assessment Scale (NBAS).
Medlem i forskningsgruppe
CV
Kombinerer en undervisningsstilling ved IHO med en Helse Nord finansiert postdoc forankret i Barne- og Ungdomsklinikken ved UNN HF fram til 31.12.2022