ISK, Ragni Vik Johnsen[3].jpg
Foto: Torje Jenssen
ISK, Ragni Vik Johnsen[3].jpg
Institutt for lærerutdanning og pedagogikk ragni.v.johnsen@uit.no +4777645645 Tromsø ILP 4.051

Johnsen, Ragni Vik


Førsteamanuensis i norsk språk GLU

Stillingsbeskrivelse

Jeg underviser i og forsker på språklig mangfold, flerspråklighet og norsk som andrespråk på lærerutdanninga. 

 

For tida forsker jeg i det NFR-finansierte prosjektet MultiTrans (https://uit.no/project/multitrans/about)


  • Johnsen, Ragni Vik. Norsk som en del av et flerspråklig familierepertoar i en trespråklig familie. NOA - Norsk som andrespråk 2022; Volum 37 (1-2). ISSN 0801-3284.s 5 - 35.
  • Johnsen, Ragni Vik. Teasing and policing in a multilingual family — Negotiating and subverting norms and social hierarchies. Journal of Pragmatics 2020; Volum 158. ISSN 0378-2166.s 1 - 12.s doi: 10.1016/j.pragma.2019.12.012.
  • Johnsen, Ragni Vik. “Quiero juksar en la julaftenito” – Playfulness and metalinguistic awareness in translingual family interactions. Multilingua - Journal of Cross-cultural and Interlanguage Communiciation 2020. ISSN 0167-8507.s 1 - 27.s doi: 10.1515/multi-2019-0120.
  • Johnsen, Ragni Vik. ‘Then suddenly I spoke a lot of Spanish’ – Changing linguistic practices and heritage language from adolescents’ points of view. International Multilingual Research Journal 2020. ISSN 1931-3152.s doi: 10.1080/19313152.2020.1821320.
  • Johnsen, Ragni Vik. Anne Hvenekilde-forelesningen: "Leken språkbruk i hos ungdom i flerspråklige familier: Flerspråklighet som ressurs i sosiale samhandlinger". NOA-konferansen 2022-02-03 - 2022-02-04 2022.
  • Johnsen, Ragni Vik; Sollid, Hilde. Tracing multilingulism as language choice in educational statistics. NOS-HS workshop 2022-06-09 - 2022-06-10 2022.
  • Johnsen, Ragni Vik; Sollid, Hilde. Byen som kanskje ville være samisk likevel? Utviklinger i det språklige og semiotiske landskapet i Tromsø sentrum. SONE 2022-04-21 - 2022-04-22 2022.
  • Johnsen, Ragni Vik. Flerspråklige unge leker med språket hjemme. Forskning.no 2022. ISSN 1891-635X.
  • Bergan, Veronica; Haugseth, Bengt; Killengreen, Siw Turid; Johnsen, Ragni Vik. Samisk synlighet, respekt og stolthet på ILP, UiT. Samisk synlighet, respekt og stolthet på ILP 2021-12-13 - 2021-12-13 2021.
  • Johnsen, Ragni Vik. Bokmelding av Blikk for språk: Sosiokulturelle perspektiver på norsk språkvirkelighet. Målbryting 2021. ISSN 1500-8576.s doi: 10.7557/17.5820.
  • Johnsen, Ragni Vik. Teasing and playfulness in translingual family interactions. Explorations in Ethnography, Language and Communication 8 2020-09-24 - 2020-09-25 2020.
  • Johnsen, Ragni Vik. «Quiero juksear en la julaftenito» – Flerspråklige praksiser, metaspråk og kreativitet i flerspråklige familier. MultiNord 2019-10-17 - 2019-10-18 2019.
  • Johnsen, Ragni Vik. "Don't be a potetsur" – Erting og verbal forulemping i en flerspråklig familie. SONE 2019-04-25 - 2019-04-26 2019.
  • Johnsen, Ragni Vik. Identity, language choice and agency in a transnational family. Sociolinguistic Synposium 22 2018-06-27 - 2018-06-30 2018.
  • Johnsen, Ragni Vik; Obojska, Maria Antonina. ‘We tried speaking Norwegian to practice but that we've given up’ – linguistic mudes in transnational families in Norway. INTERNATIONAL SYMPOSIUM ON BILINGUALISM (ISB11) 2017-06-11 - 2017-06-15 2017.
  • Myklestu, Kristin; Johnsen, Ragni Vik. More or less Norwegian? Foreign accented Norwegian: Attitudes, intelligibility, comprehensibility.. IClave 2017-06-06 - 2017-06-09 2017.
  • Johnsen, Ragni Vik. Multilingual families in Tromsø Ideologies, practice and identity. NoSlip (Norwegian Graduate Student conference in Linguistics and Philology) 2016-10-05 - 2016-10-07 2016.
  • Johnsen, Ragni Vik. Adolescents in Russian and Latin American families in Tromsø.. Language diversity in private life and in the workplace 2016-05-20 - 2016-05-20 2016.
  • Johnsen, Ragni Vik. «Snakka relativt bra norsk» - En studie av ungdommers forståelse av og holdninger til norsk med utenlandsk aksent. SONE 2015 2015-04-09 - 2015-04-10 2015.
  • Johnsen, Ragni Vik. «Relativt bra norsk» - En sosiolingvistisk studie av ungdommers forståelse av og holdninger til norsk med utenlandsk aksent. 2015.
  • Se alle arbeider i CRIStin →


    Forskningsinteresser

    Jeg forsker på ulike temaer knyttet til språklig mangfold og flerspråklighet, og jeg er interessert i forholdet mellom språk og makt, språk og identitet og språkideologier. Jeg er også interessert i møter mellom "ny" flerspråklighet og den tradisjonelle flerspråklige konteksten i Nord-Norge.

    Avhandlinga mi handla om flerspråklig interaksjon med ungdommer i flerspråklige familier. Jeg så blant annet på leken språkbruk i familien, slik som ulike former for verbal forulemping og språkleker, og hvordan familiemedlemmer gjennom disse språklige praksisene forhandlet om identiteter og språkvalg. 

    For tida forsker jeg i det NFR-finansierte prosjektet MultiTrans (https://uit.no/project/multitrans/about)

     

    Undervisning

    Jeg underviser og veileder i master i grunnskolelærerutdanninga 1-7 og 5-10. 

    Jeg underviser blant annet om språklig mangfold, flerspråklighet,  sosiolingvistikk, norsk som andrespråk og språkdidaktikk generelt. Jeg underviser også i (kvalitative) metode.

    Studieåret 2022/2023 er jeg emneansvarlig for emnet LER-2101 - Mangfold i språk og tekst (fordypningsemne i norsk 1-7) og LER-3100 - Flerspråklighet, danning og literacy og LER-3901 - Mastergradsoppgave i norskdidaktikk.

    I tillegg veileder jeg FoU-oppgaver og masteroppgaver. Jeg veileder i mange ulike norskdidaktiske tema, og særlig tema knyttet til flerspråklighet og språklig mangfold. 

    Jeg har tidligere undervist i emnene NOR-2011 - Dialektologi og sosiolingvistikk og NOR-3032 - Sosiolingvistikk (fordypningstema om språkholdninger), og innføringsemner om talemålsvariasjon.