![ISK, Ragni Vik Johnsen[3].jpg ISK, Ragni Vik Johnsen[3].jpg](https://uit.no/Content/468258/cache=20222601170440/transformation=kompJpgHighUtlistingLowComp/ISK%2C%20Ragni%20Vik%20Johnsen%5B3%5D.jpg)
Johnsen, Ragni Vik
Førsteamanuensis i norsk språk GLU
Stillingsbeskrivelse
Jeg underviser i og forsker på språklig mangfold, flerspråklighet og norsk som andrespråk på lærerutdanninga.
For tida forsker jeg i det NFR-finansierte prosjektet MultiTrans (https://uit.no/project/multitrans/about)
- Johnsen, Ragni Vik. Norsk som en del av et flerspråklig familierepertoar i en trespråklig familie. NOA - Norsk som andrespråk 2022; Volum 37 (1-2). ISSN 0801-3284.s 5 - 35.
- Johnsen, Ragni Vik. Teasing and policing in a multilingual family — Negotiating and subverting norms and social hierarchies. Journal of Pragmatics 2020; Volum 158. ISSN 0378-2166.s 1 - 12.s doi: 10.1016/j.pragma.2019.12.012.
- Johnsen, Ragni Vik. “Quiero juksar en la julaftenito” – Playfulness and metalinguistic awareness in translingual family interactions. Multilingua - Journal of Cross-cultural and Interlanguage Communiciation 2020. ISSN 0167-8507.s 1 - 27.s doi: 10.1515/multi-2019-0120.
- Johnsen, Ragni Vik. ‘Then suddenly I spoke a lot of Spanish’ – Changing linguistic practices and heritage language from adolescents’ points of view. International Multilingual Research Journal 2020. ISSN 1931-3152.s doi: 10.1080/19313152.2020.1821320.
Forskningsinteresser
Jeg forsker på ulike temaer knyttet til språklig mangfold og flerspråklighet, og jeg er interessert i forholdet mellom språk og makt, språk og identitet og språkideologier. Jeg er også interessert i møter mellom "ny" flerspråklighet og den tradisjonelle flerspråklige konteksten i Nord-Norge.
Avhandlinga mi handla om flerspråklig interaksjon med ungdommer i flerspråklige familier. Jeg så blant annet på leken språkbruk i familien, slik som ulike former for verbal forulemping og språkleker, og hvordan familiemedlemmer gjennom disse språklige praksisene forhandlet om identiteter og språkvalg.
For tida forsker jeg i det NFR-finansierte prosjektet MultiTrans (https://uit.no/project/multitrans/about)
Undervisning
Jeg underviser og veileder i master i grunnskolelærerutdanninga 1-7 og 5-10.
Jeg underviser blant annet om språklig mangfold, flerspråklighet, sosiolingvistikk, norsk som andrespråk og språkdidaktikk generelt. Jeg underviser også i (kvalitative) metode.
Studieåret 2022/2023 er jeg emneansvarlig for emnet LER-2101 - Mangfold i språk og tekst (fordypningsemne i norsk 1-7) og LER-3100 - Flerspråklighet, danning og literacy og LER-3901 - Mastergradsoppgave i norskdidaktikk.
I tillegg veileder jeg FoU-oppgaver og masteroppgaver. Jeg veileder i mange ulike norskdidaktiske tema, og særlig tema knyttet til flerspråklighet og språklig mangfold.
Jeg har tidligere undervist i emnene NOR-2011 - Dialektologi og sosiolingvistikk og NOR-3032 - Sosiolingvistikk (fordypningstema om språkholdninger), og innføringsemner om talemålsvariasjon.