#
#
Institutt for lærerutdanning og pedagogikk sissel.sollied@uit.no +4777646489 + 47 416 456 12 Tromsø ILP Lærerutdanning 5026

Sissel Sollied


Professor i pedagogikk/spesialpedagogikk

Stillingsbeskrivelse

Undervisningstema:

Veiledning og fasilitering av individ- og gruppebasert kompetanseutvikling i kommunikasjonsanalyse, og utforming av utviklingsstøtte i pedagogisk kontekst, og samspill i nære relasjoner

Grunnleggende kommunikasjonsutvikling, funksjonshemming og kommunikasjonsvansker

Video som analyse- og veiledningsredskap

Utvikling av relasjonskompetanse og kultursensitivitet i flerkulturelt arbeid

Serifisert Marte Meo veileder (www.martemeo.no)

Serifisert ICDP veileder (http://www.icdp.no)

Serifisert ICDP trener (http://www.icdp.info/)

 

Sissel Sollied har en doktorgrad fra Universitetet i Tromsø (UIT), 2009. Hun er ansatt som førstemananuensis i spesialpedagogikk fra 2015, etter tre år som postdoktor i veiledning ved UIT. Fra november 2013 - mai 2014 på forskningsopphold på Waikato Universitet i New Zealand.

Sollied er medlem av forskergruppe i veiledning ved instituttet, og har i fire år, 2012 – 2016, vært convener av nordisk nettverk i veiledning under NERA (http://www.nfpf.net/).

Sollied har utdanningsbakgrunn som spesialpedagog, cand polit. i pedagogikk og ph.d. i pedagogikk, med fordypning i spesialpedagogikk. Hun har arbeidserfaring fra PPT, Statped og Barnehabilitering, i særlig grad knyttet til utredning og veiledning i miljøene rundt barn og unge med omfattende funksjonsnedsettelser.  Hun har det siste desennium arbeidet i høgskole og universitet, både i forhold til profesjonsutdanninger, og pedagogikk og spesialpedagogikk.

Sollied er opptatt av kommunikasjon.  Forskningsinteresser ligger i møtepunktene mellom ulike perspektiver og erfaringer i møtet med de som har ansvar for å gi utviklingsstøtte og omsorg for mennesker med funksjonsnedsettelser. Et hovedfokus handler om hvordan veiledningsprosesser kan organiseres slik at de gir økt viten og empowerment til deltakerne.

Siden 2013 har Sollied samarbeidet med Barne- ungdoms- og familiedirektoratet (BUFdir), og har vært engasjert som ICDP-trener i opplæring av ansatte i krisesenter. Dette arbeidet er en del av Justis- og beredskapsdepartementets handlingsplan mot vold i nære relasjoner «Et liv uten vold» i perioden 2014–2017.


  • Sissel Sollied:
    Ulike perspektiver former veilederrollen.
    Universitetsforlaget 2021
  • Siri Sollied Madsen, Steinar Thorvaldsen, Sissel Sollied:
    Are Teacher Students’ Deep Learning and Critical Thinking at Risk of Being Limited in Digital Learning Environments?
    IntechOpen 2021 Ekstern lenke
  • Rita Chawla-Duggan, Rajani Konantambigi, Michelle Mei Seung Lam, Sissel Sollied:
    Double Stimulation and Transformative Agency through Video Modalities with Young Children –A cross-national study of pedagogic relationships in families
    Pedagogy, Culture & Society 2020 Ekstern lenke
  • Rita Chawla-Duggan, Rajani Rajani Konantambigi, Michelle Mei Seung La, Sissel Sollied:
    A visual methods approach for researching children’s perspectives: capturing the dialectic and visual reflexivity in a cross-national study of father-child interactions
    International Journal of Social Research Methodology: Theory and Practice 2019 Ekstern lenke
  • Sissel Sollied:
    The Role of Parents in Cooperative Relationships between Parents and Professionals
    Journal of Pediatric Disorders and Neonatal Care 2018 Ekstern lenke
  • Sissel Sollied, Kirsten Sivertsen Worum, Siri Sollied Madsen, Ingvild Kamplid:
    Pedagogisk arbeid innefor et relasjonelt perspektiv -Erfaringer med ICDP i skole og barnehage
    Spesialpedagogikk 2017
  • Sissel Sollied:
    Forhold som påvirker relasjonelle arbeidsprosesser
    Dansk Psykologisk Forlag 2016
  • Sissel Sollied:
    Video som arbeidsredskap
    Dansk Psykologisk Forlag 2016
  • Sissel Sollied:
    Trådene samles
    Dansk Psykologisk Forlag 2016
  • Sissel Sollied, Birgit Kirkebæk, Mette Christensen, Tina Harmon:
    Arbejdsmåden
    Dansk Psykologisk Forlag 2016
  • Sissel Sollied, Birgit Kirkebæk:
    Indledning
    Dansk Psykologisk Forlag 2016
  • Sissel Sollied:
    Et relasjonelt perspektiv anvendt I videoanalyse I team
    Dansk Psykologisk Forlag 2016
  • Sissel Sollied:
    Er empowermentbegrepet forbeholdt spesielle grupper, eller er det et allmenngyldig begrep
    Universitetsforlaget 2013
  • Sissel Sollied:
    Ulike perspektiver former veilederrollen
    Universitetsforlaget 2010
  • Sissel Sollied:
    I mangel på ord
    Universitetsforlaget 2009
  • Sissel Sollied:
    Der Kindergarten - eine inkludiernde Arena für Kinder mit multiplen Behinderungen und Kommunikationsschwierigkeiten?
    Ernst Reinhardt Verlag GmbH & Co KG 2008
  • Sissel Sollied:
    Veiledning av familier med mennesker med multifunksjonshemming
    2005
  • Sissel Sollied:
    Veiledning til foreldre til barn med uvanlig kommunikasjon
    Norsk tidsskrift for logopedi 2005
  • Sissel Sollied:
    НАДАННЯ ПОВНОВАЖЕНЬ ЯК КОНЦЕПТ У СПЕЦІАЛЬНІЙ ОСВІТІ EMPOWERMENT AS A CONCEPT IN SPECIAL EDUCATION
    2021
  • Sissel Sollied:
    EXPERIENCES FROM PARENTAL GUIDANCE IN NORWEGIAN SHELTERS
    2020
  • Sissel Sollied, Birgit Kirkebæk, Mette Christensen:
    Videoanalyse i team - at skabe og dele viden i udviklingsstøttende netværk
    Dansk Psykologisk Forlag 2016
  • Sissel Heidi Sollied, Birgit Kirkebæk:
    Samspil og samoplevelse - om videoanalyse og forældrevejledning
    2001
  • Sissel Sollied:
    EMPOWERMENT AS A CONCEPT IN SPECIAL EDUCATION
    2021
  • Sissel Sollied:
    The role of parents in cooperative relationships between parents and professionals.
    2019
  • Sissel Sollied:
    EXPERIENCES FROM PARENTAL GUIDANCE IN NORWEGIAN SHELTERS
    2019
  • Sissel Sollied:
    Supporting children with severe disabilities using reflective approaches - challenges and possibilities. Working in teams around children with severe disabilities – what are the challenges? How can video be used as a tool in this work?
    2016
  • Sissel Sollied:
    Pedagogisk arbeid innenfor et relasjonelt perspektiv - Erfaringer med ICDP-programmet i skole og barnehage.
    2016
  • Sissel Sollied, Astrid Kleppe Flacke:
    Evaluering av ICDP utprøvd i krisesentervirksomhet
    2016
  • Sissel Sollied, Astrid Kleppe Flacke:
    Evaluering av ICDP utprøvd i krisesentre.
  • Sissel Sollied:
    EXAMINING THE PARENTS’S ROLE IN THE COOPERATION WITH PROFESSIONALS.
    2015
  • Sissel Sollied:
    Parents' role in the cooperation with professionals
    2014
  • Sissel Sollied:
    Empowerment, video analysis, facilitating prosesses in groups around children with disabilities
    2014
  • Sissel Sollied:
    Believing communication is possible: Using video analysis in research
    2014
  • Sissel Sollied, Kirsten Sivertsen Worum, Siri Sollied Madsen, Ingvild Kamplid, Toril Sverdrup:
    Vi trenger reflekterte voksne, ikke en oppskrift i oppdragelse
    Nordlys 14. februar 2014
  • Sissel Sollied:
    A kommunikáció lehetőségében való hit- video használata a fogyatékos gyerekek családjaival való munkában Video som arbeidsredskap i arbeidet med barn med kommunikasjonsvansker
    2014
  • Sissel Sollied:
    Utviklingsstøtte for mennesker med funksjonsnedsettelse. Gruppebasert videoanalyse. Veiledningsprosesser mot økt felles forståelse og viten
    2014
  • Sissel Sollied:
    Believing Communication is Possible. Working with Families of Disabled Children
    2014
  • Toril Sverdrup, Siri Sollied Madsen, Sissel Sollied, Kirsten Sivertsen Worum:
    De utrolige programmene
    Nordlys 25. februar 2014
  • Sissel Sollied:
    Communication Development - working with adolescents with multiple disabilities: A Norwegian study
  • Kirsten Sivertsen Worum, Sissel Sollied:
    Problematiske merkelapper på barnehagebarn
    Nordlys 23. november 2013 Ekstern lenke
  • Sissel Sollied:
    The Effect of Counseling in the Practical Field of Special Education
    2011
  • Sissel Sollied:
    Empowerment og mennesker med multiple funktionsnedsættelser
    VIKOM-bladet 2010
  • Sissel Sollied:
    Undring og ubehag. Et blikk på effekten av veiledning i spesialpedagogisk praksis
    2009
  • Sissel Sollied:
    Det fins forskjeller som skaper en forskjell. - Samspillsanalyse ut fra et dilemmaperspektiv. Forelesning med utgangspunkt i pågående doktorgradsarbeid
    2008
  • Sissel Sollied:
    Veiledning og refleksjon
    2007
  • Sissel Sollied:
    Veiledning med et relasjonistisk fokus
    2007
  • Sissel Sollied:
    Veiledningsbegrepet, veiledningsprosessen, veilederrollen
    2007
  • Sissel Sollied:
    Når metoder blir for metodiske. Et innlegg med kritiske tenkning og refleksjon over arbeidsmåter, og over hvordan det lille barnet har det når det blir iverksatt trening og stimulering innefor en streng metodisk ramme
    2006
  • Sissel Heidi Sollied, Birgit Kirkebæk, Per Lorentzen:
    Kommunikasjon handler ikke om belønning
    Spesialpedagogikk 2003
  • Sissel Sollied:
    Veileter eller veileder - video som arbeidsredskap
    01. januar 2002
  • Sissel Sollied, Birgit Kirkebæk:
    Qualitative and quantitative video analysis as a tool in parental guidance
    2002
  • Sissel Sollied, Tina Harmon:
    Qualitative and quantitative video analysis as a tool in parental Guidance
    2002
  • Sissel Heidi Sollied:
    The Path to Meaning - kommentarer til konferansen med Colwyn Trevarthen, Odense 27. og 28. april, 2000
    Døvblinde-Nyt 2000
  • Sissel Heidi Sollied, Birgit Kirkebæk:
    Når metoder bliver for metodiske
    Nyhedsbrev VIKOM 2000
  • Sissel Heidi Sollied:
    Noen tanker om video som redskap i veiledningsarbeide
    Døvblinde-Nyt 1999
  • Sissel Heidi Sollied:
    Refleksjoner over måter å analysere video på
    Døvblinde-Nyt 1999
  • Sissel Heidi Sollied:
    En analyse av samspillet mellom et døvblindfødt barn og hans mor
    1999
  • Se alle arbeider i Cristin →



    ILP Lærerutdanning 5026