Bengt-Ove Andreassen
Professor religionsvitenskap
Stillingsbeskrivelse
Undervisning i religionsdidaktikk på praktisk-pedagogisk utdanning og lektor 8-13, RLE i grunnskolelærerutdanning, og SRLE i barnehagelærerutdanning. Veiledning på master og Ph.d. (studieretning religionsvitenskap og pedagogikk). Studieprogramsleder for PPU-A fra 1. januar 2021.
Førsteamanuensis II i religionsdidaktikk ved Institutt for arkeologi, historie, kultur- og religionsvitskap (AHKR) ved Universitetet i Bergen. Engasjementsperiode 1/2-2011 - 31/12-2013
Guest lecturer: Institut für Theologie und Religionswissenschaft, Leibniz universität (Hannover), Germany. October 17. - 21. 2016
- Andreassen, Bengt-Ove. Education About Islam in Norwegian Religious Education. Routledge 2021 ISBN 9780367353759.s 196 - 211.s doi: 10.4324/9780429331039.
- Andreassen, Bengt-Ove. Jødene i Norge. Fagbokforlaget 2020 ISBN 9788245034738.s 63 - 81.
- Andreassen, Bengt-Ove; Olsen, Torjer Andreas. Undervisning om urfolk og nasjonale minoriteter - utfordringer og muligheter. Fagbokforlaget 2020 ISBN 9788245034738.s 141 - 166.
- Andreassen, Bengt-Ove; Olsen, Torjer Andreas. Urfolk og nasjonale minoriteter i skolen. Fagbokforlaget 2020 ISBN 9788245034738.s 9 - 34.
- Andreassen, Bengt-Ove; Olsen, Torjer Andreas. ‘Sami Religion’ in Sámi Curricula in RE in the Norwegian School System: An Analysis of the Importance of Terms. Religions 2020; Volum 11 (9). ISSN 2077-1444.s 1 - 16.s doi: 10.3390/rel11090448.
- Andreassen, Bengt-Ove. Doctoral theses on Laestadius and the Laestadian movement 1937–2018. Approaching Religion 2020; Volum 10 (1). ISSN 1799-3121.s 91 - 109.s doi: 10.30664/ar.86819.
- Andreassen, Bengt-Ove. The Norwegian Political Discourse on Prohibiting Muslim Garments. An Analysis of Four Cases in the Period 2008–2018. Changing Societies & Personalities 2019; Volum 3 (4). ISSN 2587-6104.s 353 - 372.s doi: 10.15826/csp.2019.3.4.082.
- Andreassen, Bengt-Ove. ‘Knowledge about religions’ and analytical skills in religious education: Reflections from a Norwegian context. Center for Educational Policy Studies Journal – CEPS Journal 2019; Volum 9 (4). ISSN 1855-9719.s 73 - 90.s doi: 10.26529/cepsj.676.
- Andreassen, Bengt-Ove. Taler i trykk: Bokhistoriske perspektiver på utgivelser av Læstadius' taler. (fulltekst) DIN - Tidsskrift for religion og kultur 2019 (1). ISSN 1501-9934.s 7 - 33.
- Olsen, Torjer Andreas; Andreassen, Bengt-Ove. "Urfolk" og "mangfold" i skolens læreplaner. FLEKS - Scandinavian Journal of Intercultural Theory and practice 2018; Volum 5 (1). ISSN 1894-5988.s doi: 10.7577/fleks.2248.
- Andreassen, Bengt-Ove; Olsen, Torjer Andreas. Samisk innhold i skolen - kunnskap, rettigheter og mangfoldskompetanse. Gyldendal Akademisk 2018 ISBN 9788205512252.s 130 - 146.
- Andreassen, Bengt-Ove. Hvordan kan vi forstå kristendommens plass i skolens religionsfag?. Universitetsforlaget 2017 ISBN 9788215029078.s 35 - 53.
- Andreassen, Bengt-Ove. Significant or Insignificant Absence? Religion and Violence in RE Textbooks for Norwegian Teacher Education. Equinox Publishing 2017 ISBN 978-1-78179-258-2.s 176 - 195.
- Andreassen, Bengt-Ove; Øvrebø, Else Marie. Religiøse spiseforskrifter i barnehagen. En kvalitativ undersøkelse om barnehagers strategier for tilpasning i møte med islamske spiseforskrifter. Nordisk Barnehageforskning 2017; Volum 16 (1). ISSN 1890-9167.s 1 - 15.s doi: 10.7577/nbf.1736.
- Andreassen, Bengt-Ove; Olsen, Torjer Andreas. Hva skal vi med samisk innhold i læreplanene for religionsfagene?. Universitetsforlaget 2017 ISBN 9788215029078.s 70 - 86.
- Olsen, Torjer Andreas; Andreassen, Bengt-Ove. Indigenous issues in Early Childhood Education Curricula in Norway and Aotearoa/New Zealand. New Zealand Journal of Educational Studies 2017; Volum 52 (2). ISSN 0028-8276.s 255 - 270.s doi: 10.1007/s40841-017-0085-0.
- Andreassen, Bengt-Ove. Nødvendig, ikke ønskelig. Utviklingen av ungdomsarbeidet i Lyngen-læstadianismen. Prismet 2017; Volum 68 (1-2). ISSN 0032-8847.s 95 - 113.s doi: 10.5617/pri.4768.
- Andreassen, Bengt-Ove. A review of theories on the Laestadian rørelse: on the academic construction of something extraordinary and exotic. Acta Borealia 2017; Volum 34 (1). ISSN 0800-3831.s 70 - 89.s doi: 10.1080/08003831.2017.1323482.
- Andreassen, Bengt-Ove. New Age in Norwegian Religion Education: An analysis of Development in Curricula and Textbooks for RE in Secondary and Upper-secondary Education 1996-2008. Equinox Publishing 2017 ISBN 9781781794166.s 97 - 117.
- Olsen, Torjer Andreas; Andreassen, Bengt-Ove. Ansvar, hensyn og forpliktelse. Urfolk og samiske forhold i barnehagens rammeplaner. Portal forlag 2016 ISBN 9788283140941.s 60 - 76.
- Andreassen, Bengt-Ove. Læstadianske meldingsblader som kulturelt minne. (fulltekst) DIN - Tidsskrift for religion og kultur 2016 (1). ISSN 1501-9934.s 27 - 44.
- Andreassen, Bengt-Ove. Fritaksrett og presiseringer om religionsundervisning også i videregående opplæring?. Prismet 2015 (2). ISSN 0032-8847.s 95 - 98.s doi: 10.5617/pri.4666.
- Andreassen, Bengt-Ove; Olsen, Torjer Andreas. Religionsfaget i videregående skole. En læreplanhistorisk gjennomgang 1976-2006. Prismet 2015; Volum 66 (2). ISSN 0032-8847.s 65 - 79.s doi: 10.5617/pri.4664.
- Andreassen, Bengt-Ove. Læstadiansk reaksjon på religion i offentligheten: Etablering av egne skoler. DIN - Tidsskrift for religion og kultur 2014 (2). ISSN 1501-9934.s 67 - 89.
- Andreassen, Bengt-Ove. Religionslæreren - en rolle i endring. Norsk pedagogisk tidsskrift 2014; Volum 98 (5). ISSN 0029-2052.s 316 - 328.
- Andreassen, Bengt-Ove. A Reservoir of Symbols: On the Conceptualization of "Religion" in Introductory Books for RE in Teacher Education in Norway. Equinox Publishing 2014 ISBN 9781781790540.s 177 - 197.
- Andreassen, Bengt-Ove. Christianity as culture and religions as religions. An analysis of the core curriculum as framework for Norwegian RE. British Journal of Religious Education 2014; Volum 36 (3). ISSN 0141-6200.s 265 - 281.s doi: 10.1080/01416200.2013.873388.
- Andreassen, Bengt-Ove. Religion Education in Norway: Tension or Harmony between Human Rights and Christian Cultural Heritage?. Temenos 2013; Volum 49 (2). ISSN 0497-1817.s 137 - 164.s doi: 10.33356/temenos.9544.
- Andreassen, Bengt-Ove. What on earth are we talking about? Culture, religion and values in cross-cultural communication. Murmansk State Humanities University 2013 ISBN 978-5-4222-0170-9.s 126 - 134.
- Andreassen, Bengt-Ove. Danningsbegrepet i barnehagen. Barnehagen som lærings- og danningsarena. 2013 ISBN 978-82-486-2009-9.s 19 - 30.
- Andreassen, Bengt-Ove. From Monthly Bulletins to eLaestadianism? Exploring Attitudes and Use of Internet within the Laestadian Movement. Temenos 2012; Volum 48 (2). ISSN 0497-1817.s 11 - 27.s doi: 10.33356/temenos.7511.
- Andreassen, Bengt-Ove. Førstefødtlæstadianernes selvrepresentasjon. En analyse av to brosjyrer. Nordlit 2012; Volum 30. ISSN 0809-1668.s 35 - 50.s doi: 10.7557/13.2372.
- Andreassen, Bengt-Ove. Religiøse private grunnskoler - institusjonalisert motkultur i Nord-Norge. Orkana Forlag 2012 ISBN 978-82-8104-218-6.s 181 - 192.
- Andreassen, Bengt-Ove. On Ethics and Religious Culture in Québec: Comments and Comparative Perspectives from a Norwegian and European Context. Religion & Education 2011; Volum 38 (3). ISSN 1550-7394.s 266 - 277.s doi: 10.1080/15507394.2011.609097.
- Andreassen, Bengt-Ove. Perspektiver på hva en førskolelærer trenger å kunne om religion : rammeplananalyse og preskriptive innspill. Nordisk Barnehageforskning 2011; Volum 4 (1). ISSN 1890-9167.s 17 - 31.s doi: 10.7577/nbf.295.
- Andreassen, Bengt-Ove. History as religious self-mediation: the case of the firstborn Laestadians. Acta Borealia 2011; Volum 28 (1). ISSN 0800-3831.s 1 - 18.s doi: 10.1080/08003831.2011.575655.
- Andreassen, Bengt-Ove. Religionskritikk som dannelse. Universitetsforlaget 2010 ISBN 9788215017815.s 63 - 81.
- Andreassen, Bengt-Ove. Bruk eller misbruk? Ninian Smarts dimensjonsmodell i tilnærmingen til religion i norsk religionsdidaktikk. Religionsvidenskapeligt Tidsskrift 2010 (55). ISSN 0108-1993.s 55 - 73.
- Andreassen, Bengt-Ove. Om fraværet av konfliktperspektiver i den religionsdidaktiske faglitteraturen. Norsk Teologisk Tidsskrift 2009; Volum 110 (3). ISSN 0029-2176.s 167 - 186.
- Andreassen, Bengt-Ove. Seige strukturer - Perspektiver på endring og diskursivt arbeid i norsk religionsdidaktikk. DIN - Tidsskrift for religion og kultur 2009 (1). ISSN 1501-9934.s 5 - 29.
- Andreassen, Bengt Ove. Konfliktperspektiver i religionsundervisning og religionsdidaktikk - en bredere og bedre tilnærming til religion?. (fulltekst) Acta didactica Norden 2008; Volum 2 (1). ISSN 1504-9922.s 22 - .
- Andreassen, Bengt-Ove. Forskning på samisk religion. Religion og livssyn : Tidsskrift for religionslærerforeningen i Norge 2006 (2). ISSN 0802-8214.s 36 - 41.
- Andreassen, Bengt-Ove. Sekularisering - fra begrep til samfunnsvitenskapelig hypotese. Religion og livssyn : Tidsskrift for religionslærerforeningen i Norge 2005 (4). ISSN 0802-8214.s 7 - 12.
- Andreassen, Bengt-Ove; Olsen, Torjer Andreas. Mellom vekkelse og konflikt - læstadianismen i Nord-Troms. 2004 ISBN 82-991454-6-5.s 80 - 89.
- Olsen, Torjer Andreas; Andreassen, bengt-ove. Mellom vekkelse og konflikt - Læstadianismen i Nord-Troms. 2004 ISBN 82-991454-6-5.s 80 - 89.
- Andreassen, Bengt-Ove. "Where it leads" Læstadianismen i et internasjonalt perspektiv. DIN - Tidsskrift for religion og kultur 2003 (1). ISSN 1501-9934.s 56 - 64.
- Andreassen, Bengt-Ove; Fonneland, Trude A.. Mellom healing og blå energi. Nyreligiøsitet i Tromsø. DIN - Tidsskrift for religion og kultur 2003 (1). ISSN 1501-9934.s 30 - 36.
- Olsen, Torjer Andreas; Andreassen, Bengt-Ove. "Jeg har kjæmpet" - læstadianarpredikanten Erik Johnsen. 2000 (23) ISBN 82-91378-26-6. ISSN 0804-4554.s 98 - 122.
Publikasjoner utenom Cristin
2012
Religionsdidaktikk. En innføring. Universitetsforlaget: Oslo. (227 sider)
2011
"Perspektiver på hva en førskolelærer trenger å kunne om religion. Rammeplananalyse og preskriptive innspill." Nordisk barnehageforskning 4(1) (s. 17-31) (fagfellevurdert artikkel)
"History as religious self mediation. The case of the Firstborn Laestadians" Acta Borealia 28(1) 2011 (p. 1-18) (article, referreed)
"On Ethics and religious culture (ERC) in Québec. Comments and comparative perspectives from a Norwegian and European context". Religion & Education 38(3), 2011 (s. 266-277)
(article, refereed).
2010
"Bruk eller misbruk? Ninian Smarts dimensjonsmodell i tilnærmingen til religion i norsk religionsdidaktikk" i Religionsvidenskabeligt tidsskrift nr 55 2010, s. 55-73. (fagfellevurdert artikkel)
"Religionskritikk som dannelse" i Brekke, Mary (red.): Dannelse i skole og lærerutdanning. Oslo: Universitetsforlaget (s. 63-81) (fagfellevurdert artikkel)
"Relating religion and religious education in Norwegian educational system" (article, work in progress)
2009
"Om fraværet av konfliktperspektiver i den religionsdidaktiske faglitteraturen" i Norsk teologisk tidsskrift nr. 3 2009, s. 167-186. (fagfellevurdert artikkel)
"Seige strukturer - perspektiver på endring og diskursivt arbeid i norsk religionsdidaktikk". Din nr. 1 2009, s. 5-29. (fagfellevurdert artikkel)
2008
"Konfliktperspektiver i religionsundervisning og religionsdidaktikk - en bredere og bedre tilnærming til religion?" i Acta Didactica Norge 2(1) 2008 (fagfellevurdert artikkel)
"Et ordinært fag i særklasse" En analyse av innføringsbøker i religionsdidaktikk. Ph.D.-avhandling i religionsvitenskap. Institutt for religionsvitenskap. Universitetet i Tromsø (322 sider)
2004
"Mellom vekkelse og konflikt - læstadianismen i Nord-Troms" i Nilsen, Gørill og Sundelin, Rune (red.): Kulturmøter i Nord-Troms. Nord-Troms museum. Sørkjosen (sammen med Torjer A. Olsen), s. 80-89.
2003
"Where it leads. Læstadianismen i et internasjonalt perspektiv" i Din. Tidsskrift for religion og kultur nr. 4 2002/ 1 2003, s. 56-64. (Fagfellevurdert artikkel)
"Mellom healing og blå energi. Nyreligiøsitet i Tromsø" i Din. Tidsskrift for religion og kultur nr. 4 2002/1 2003. (sm. Trude A. Fonneland), s. 30-36. (Fagfellevurdert artikkel)
2002
"Vekkelse med grenser: Lyngen-læstadianismens utforming" i Kristiansen, Roald E. (red.): Väckelse utan gränser. Lars Levi Læstadius og den læstadianske bevegelsen. Rapport fra seminar i Pajala, Sverige 23.-24. januar 2001, s. 31-48.
2001
Mellom Luther og Læstadius. Sjølvstendiggjøringa av Lyngen-læstadianismen 1900-1948. Hovudfagsoppgåve i religionsvitskap. Universitetet i Tromsø.
2000
"Jeg har kjæmpet. Læstadianar-predikanten Erik Johnsen" i Nesset, Sigmund og Norderval, Øyvind (red.): Vekkelse og vitenskap. Lars Levi Læstadius 200 år, s. 99-123. Tromsø: Universitetsbiblioteket i Tromsø. (sammen med Torjer O. Berglund [Olsen]).
Øvrige mindre arbeider
"Om konfliktperspektiver i religionsundervisningen" i Religion og livssyn nr.1 2009, s. 30-36.
"Forskning på samisk religion" i Religion og livssyn nr. 2 2006, s. 36-41.
"Lærerrollen og filosofering med barn" i Bedre skole nr. 1 2006, s. 69-75.
"Sekularisering - fra begrep til samfunnsvitenskapelig hypotese" i Religion og livssyn nr. 4 2005, s. 7-12.
"Lars Levi Læstadius". (Skrevet med ungdomstrinnet som målgruppe (med forslag til arbeid i skolen).
Bokomtaler
"Verdens levende religioner" i Religion og livssyn nr. 3 2007, s. 48-49.
"Viktig bok om didaktikk i lærerutdanning" i UNIPED nr. 3 2006, s. 50.
"Ny bok i KRL-biblioteket: Roald E. Kristiansen: Samisk religion og læstadianisme" i Religion og livssyn nr. 2 2006, s. 43-44+25.
"Pedagogikkens mange ansikter" i UNIPED nr. 1 2005, s. 45-46.
Forskningsinteresser
Religionsdidaktikk, religion i norsk utdanningssektor læstadianismen, religion og kommunikasjon/media, samisk religion, religionsvitenskapelig teoriutvikling og faghistorie, diskursanalyse, læreplan- og lærebokanalyse, utdanningshistorie.
Undervisning
Religionsdidaktikk, Lektor 8-13 og PPU-A