Bilde av Lund, Torbjørn
Bilde av Lund, Torbjørn
Førsteamanuensis Institutt for lærerutdanning og pedagogikk torbjorn.lund@uit.no +4777644743 91685739 Her finner du meg

Torbjørn Lund


Stillingsbeskrivelse

Førsteamanuensis i pedagogikk.

Hovedarbeidsområder 2024: PPU Almennfag, utdanningsledelse, Tilskuddsordningen og Oppfølgingsordningen

Fagområder: Genrell didaktikk med vekt på lærerrollen, læreplanarbeid og vurdering. Skoleutvikling med vekt på ledelse, partnerskap, nettverk og aksjonsforskning


  • Torbjørn Lund :
    Dialogkonferansen - arena for kollektiv utvikling i skolen
    Cappelen Damm Akademisk 2020 ARKIV / DOI
  • Rachel Elise Jakhelln, Torbjørn Lund :
    Masterveiledning – en utfordring for grunnskolelærerutdanningen
    UNIPED 2019 ARKIV / DOI
  • Margrethe Amalie Tresselt, Svein-Erik Andreassen, Torbjørn Lund :
    Teammøter i skolen – fra «logistikkmøter» til lærende møter?
    Forskning og forandring 2018 DATA / ARKIV / DOI
  • Therese Saltkjel, Anne Grete Tøge, Ira Malmberg-Heimonen, Elin Borg, Selma Therese Lyng, Christian Wittrock m.fl.:
    Research protocol: A cluster-randomised study evaluating the effects of a model for improving inter-professional collaboration in Norwegian primary schools
    International Journal of Educational Research 2018 DOI
  • Karin Rönnerman, Petri Salo, Eli Moksnes Furu, Torbjørn Lund, Anette Olin, Rachel Elise Jakhelln :
    Bringing ideals into dialogue with practices: on the principles and practices of the Nordic Network for Action Research
    Educational Action Research 21. august 2015 DOI
  • Eli Moksnes Furu, Torbjørn Lund :
    Reformideer på reise- på spor etter oversettelser av ny vurderingspraksis til klasserommet
    Cappelen Damm Akademisk 2014
  • Kjell Arne Røvik, Tor Vidar Eilertsen, Torbjørn Lund :
    "Hvor har de det fra, og hva gjør de med det?" Utdanningsdirektoratet som innhenter, oversetter og iverksetter av reformideer.
    Cappelen Damm Akademisk 2014
  • Torbjørn Lund, Eli Moksnes Furu :
    Action Research and Translation Studies- Understanding the Change of Practice
    Brill|Sense 2014 DOI
  • Eli Moksnes Furu, Torbjørn Lund :
    Development Teams as Translators of School reform Ideas
    Brill|Sense 2014 DOI
  • Jane Wilkinson, Anette Olin, Torbjørn Lund, Else Stjernstrøm :
    Understanding leading as travelling practices
    School Leadership and Management 2013 DOI
  • Torbjørn Lund :
    Skoler i nettverk-Dialogkonferanser som læringsarena
    Gyldendal Akademisk 2011
  • Torbjørn Lund :
    Problemer med deltakerbegrepet i aksjonsforskning
    Tapir Akademisk Forlag 2010
  • Mats Ekholm, Torbjørn Lund, Knut Roald, Beate Tislevoll :
    Utvikling av skoler - et kunnskapsfelt i utvikling
    Universitetsforlaget 2010
  • Mats Ekholm, Torbjørn Lund, Knut Roald, Beate Tislevoll :
    Fra ord til handling - et mangfoldig kunnskapsløft
    Universitetsforlaget 2010
  • Mats Ekholm, Torbjørn Lund, Knut Roald, Beate Tislevoll :
    Lærdommer fra skoler i utvikling
    Universitetsforlaget 2010
  • Jane Wilkinson, Anette Olin, Torbjørn Lund, Ann Ahlberg, Monica Nyvallar :
    'Leading praxis: exploring educational leadership through the lens of practice architectures',
    Pedagogy, Culture & Society 2010 DOI
  • Torbjørn Lund, Lars Aage Rotvold, Siw Skrøvset, Else Stjernstrøm, Tom Tiller :
    Dialogkonferansen som læringsarena og pedagogisk utviklingsverktøy
    FoU i praksis 2010
  • torbjØrn Lund :
    Action Research through dialogue conferences
    Brill|Sense 2008
  • Torbjørn Lund, May Britt Postholm, Geir Skeie :
    Forskeren i møte med praksis. Refleksivitet, etikk og kunnskapsutvikling
    Tapir Akademisk Forlag 2010
  • Mats Ekholm, Torbjørn Lund, Knut Roald, Beate Tislevoll :
    Skoleutvikling i praksis
    Universitetsforlaget 2010 OMTALE
  • Eli Moksnes Furu, Torbjørn Lund, Tom Tiller :
    Action Research. A Nordic Perspective
    Cappelen Damm Høyskoleforlaget 2007
  • Aslaug Grov Almås, Torbjørn Lund :
    Good intentions, demanding actions – collaborations between employees, educators and students in a new flexible education
    2023
  • Alona Krieken Laski, Kaja Haaland, Torbjørn Lund :
    Dialogkonferanse og fasilitering for læring i Regional ordning
    20. desember 2021 DATA
  • Ira Malmberg-Heimonen, Anne Grete Tøge, Selma Therese Lyng, Elin Borg, Øyvind Pålshaugen, Vidar Bakkeli m.fl.:
    Et lag rundt eleven. En klynge-randomisert evaluering av LOG-modellen.
    2020 FULLTEKST
  • Ira Malmberg-Heimonen, Anne Grete Tøge, Øyvind Pålshaugen, Selma Therese Lyng, Vidar Bakkeli, Hanne Christensen m.fl.:
    Et lag rundt eleven. Formidling av funn. Møte med kommunene 28.3 2019
    2019
  • Christian Wittrock, Hanne Christensen, Selma Therese Lyng, Kamila Angelika Hynek, Vidar Bakkeli, Torbjørn Lund :
    Translations and variations: How schools deployed an innovation in leadership, organization, and implementation
    2019
  • Ira Malmberg-Heimonen, Øyvind Pålshaugen, Selma Therese Lyng, Hanne Christensen, Christian Wittrock, Torbjørn Lund m.fl.:
    Et lag rundt eleven
    2018
  • Eli Moksnes Furu, Torbjørn Lund :
    Reforming Schools. How national reform ideas travel to new class room practices
    2015
  • Eli Moksnes Furu, Torbjørn Lund :
    Action research and translation studies- understanding change of practice through the lens of translation studies
    2014
  • Torbjørn Lund, Jane Wilkinson, Anette Olin, Else Stjernstrøm :
    Understanding leading practices as ‘travelling’
    2011
  • Torbjørn Lund :
    Aksjonsforksningsprosjekter - brikker i spillet om makt, kunnskap og profesjonsutvikling
    2011
  • Eli Moksnes Furu, Else Stjernstrøm, Torbjørn Lund :
    Leading and learning
    2010
  • torbjØrn Lund, Siw Skrøvset, Else Stjernstrøm :
    Leading and learning – utgangspunkt i lederes, læreres og elevers aktiviteter
    2010
  • Torbjørn Lund, May Britt Postholm, Geir Skeie :
    Innledning
    Tapir Akademisk Forlag 2010
  • torbjØrn Lund, Lars Aage Rotvold, Siw Skrøvset, Else Stjernstrøm, Tom Tiller :
    Ulike organiseringsformer for kunnskapsutvikling hos skoleledere. En kommentar til Rektorskolen
    Utdanningsnytt.no 04. november 2009
  • Torbjørn Lund, Lars Aage Rotvold, Siw Skrøvset, Else Stjernstrøm, Tom Tiller :
    Fusjonert forskningskraft
    Nordlys 21. mars 2009
  • torbjØrn Lund :
    Praksisfortellinger fra elleve skoleutviklingsprosjekter Fra ord til handling i Kunnskapsløftet
    2009
  • torbjØrn Lund :
    Skoleutvikling gjennom deltakelse i nettverk
    2009
  • torbjØrn Lund :
    Tittel på innlegg; Symposium : Nurturing praxis
    2009
  • torbjØrn Lund :
    Skoleutveckling genom aktionsläring, dilogkonferanser och nätverk
    2009
  • torbjØrn Lund :
    Skolen; en lærende organisasjon, eller?
    2009
  • torbjØrn Lund :
    Vurdering, læring og skoleutvikling
    2009
  • torbjØrn Lund :
    Når dialogen og praksis får plass i utviklingsarbeid
    2009
  • torbjØrn Lund :
    Å lære i nettverk – fremtidens skoleutvikling på prøve
    2009
  • torbjØrn Lund :
    Dialogkonferanser og nettverk mellom skoler som strategi for skoleutvikling
    2009
  • torbjØrn Lund :
    Praksisfortellinger. Et ekstra læringsrom i pedagogisk arbeid og mulig drivkraft for skoleutvikling
    2009
  • torbjØrn Lund :
    Å lære i nettverk – fremtidens skoleutvikling på prøve
    2009
  • torbjØrn Lund :
    Exploring leading praxis through the lens of practice architectures: An international comparison
    2009
  • Siw Skrøvset, Torbjørn Lund, Else Stjernstrøm, Lars Aage Rotvold :
    Learning and Leading in Communities of Practice
    2007
  • Else Stjernstrøm, Siw Skrøvset, torbjØrn Lund :
    Hvordan bruke implementeringen av Kunnskapsløftet til å utvikle læringsledelse?
    2007

  • De 50 siste resultatene fra Cristin vises på siden. Se alle arbeider i Cristin her →