

Eli Moksnes Furu
Dosent i pedagogikk
Stillingsbeskrivelse
Underviser i pedagogikk på Praktisk Pedagogisk Utdanning (PPU)
- Unhjem, Astrid; Furu, Eli Moksnes. Studentsentrert undervisning i lærerutdanning. "Når alle er engasjert og har lest, blir det fort en spennende diskusjon". Cappelen Damm Akademisk 2020 ISBN 9788202652296.s 303 - 327.s doi: 10.23865/noasp.121.ch11.
- Skrøvset, Siw; Furu, Eli Moksnes; Slettbakk, Åse. Lærere i nye roller som oversettere: Hvilket handlingsrom har de for utvikling?. Nordisk tidsskrift for utdanning og praksis 2020; Volum 14 (3). ISSN 2535-7697.s 1 - 16.s doi: 10.23865/up.v14.2206.
- Furu, Eli Moksnes; Stjernstrøm, Else. Utvikling av akademisk identitet i et aksjonsorientert praksisfellesskap.. Cappelen Damm Akademisk 2017 ISBN 9788202529819.s 167 - 185.
- Olin, Anette; Karlberg-Granlund, Gunilla; Furu, Eli Moksnes. Facilitating democratic professional development: Exploring the double role of being an academic action researcher. Educational Action Research 2016; Volum 24 (3). ISSN 0965-0792.s 424 - 441.s doi: 10.1080/09650792.2016.1197141.
- Rönnerman, Karin; Salo, Petri; Furu, Eli Moksnes; Lund, Torbjørn; Olin, Anette; Jakhelln, Rachel Elise. Bringing ideals into dialogue with practices: on the principles and practices of the Nordic Network for Action Research. Educational Action Research 2015. ISSN 0965-0792.s 1 - 19.s doi: 10.1080/09650792.2015.1069751.
- Furu, Eli Moksnes; Lund, Torbjørn. Reformideer på reise- på spor etter oversettelser av ny vurderingspraksis til klasserommet. Cappelen Damm Akademisk 2014 ISBN 978-82-02-43015-3.s 256 - 286.
- Lund, Torbjørn; Furu, Eli Moksnes. Action Research and Translation Studies- Understanding the Change of Practice. Brill|Sense 2014 ISBN 978-94-6209-720-9.s doi: 10.1007/978-94-6209-722-3_3.
- Furu, Eli Moksnes; Lund, Torbjørn. Development Teams as Translators of School reform Ideas. Brill|Sense 2014 ISBN 978-94-6209-720-9.s doi: 10.1007/978-94-6209-722-3_9.
- Furu, Eli Moksnes. Lærerstudenten som aksjonslærer i klasserommet. Universitetsforlaget 2013 ISBN 978-82-15-02113-3.s 45 - 59.
- Eilertsen, Tor Vidar; Furu, Eli Moksnes; Rørnes, Karin. Learning Beyond the traditional: preservice teachers as partners in school development. Sense Publishers 2011 ISBN 9789460917097.s 69 - 91.
- Hardy, Ian; Rönnerman, Karin; Furu, Eli Moksnes; Salo, Petri; Forsman, Liselott. Professional development policy and politics across international contexts: from mutuality to measurability?. Pedagogy, Culture & Society 2010; Volum 18 (1). ISSN 1468-1366.s 81 - 92.
- Furu, Eli Moksnes; Hesslefors Arktoft, Elisabeth; Rönnerman, Karin; Salo, Petri. Reflections from the Nordic Countries. Sense Publishers 2008 ISBN 978-90-8790-454-8.s 207 - 213.
- Rönnerman, Karin; Salo, Petri; Furu, Eli Moksnes. Conclusions and Challenges:Nurturing Praxis. Sense Publishers 2008 ISBN 978-90-8790-583-5.s 267 - 280.
- Rönnerman, Karin; Salo, Petri; Furu, Eli Moksnes. Action Research in the Nordic Countries: A Way to See Possibilities. Sense Publishers 2008 ISBN 978-90-8790-583-5.s 21 - 40.
- Salo, Petri; Furu, Eli Moksnes; Rönnerman, Karin. Educational Policies and reforms: A Nordic Perspective. Sense Publishers 2008 ISBN 978-90-8790-583-5.s 11 - 20.
- Furu, Eli Moksnes; Rönnerman, Karin; Salo, Petri. Nurturing Praxis: In the Nordic Light. Sense Publishers 2008 ISBN 978-90-8790-583-5.s 3 - 10.
- Furu, Eli Moksnes. Teachers Regaining Their Power: Professional Development through Action Learning. Sense Publishers 2008 ISBN 978-90-8790-583-5.s 139 - 156.
- Furu, Eli Moksnes. Emotional Aspects of Action Learning. Cappelen Damm Høyskoleforlaget 2007 ISBN 978-82-7634-718-0.s 185 - 202.
Forskningsinteresser
Aksjonsforskning
Aksjonslæring
Profesjonsutvikling
Praksisnær forskning
CV
Utdanning
2007 Dr. polit. Universitetet i Tromsø
1994 Cand.polit. Universitetet i Tromsø
1976 Kristendom mellomfag. Universitetet i Trondheim
1974 Lærerprøva (2-årig). Bodø lærerskole
Yrkeserfaring
1.4.06- 1. amanuensis på Praktisk Pedagogisk Utdanning, Universitetet i Tromsø
1.8.00-30.3.06 Doktorand på Arbetslivsinstitutet, Stockholm
1.8.99-31.12.04 Prosjektleder for deltidsstudier i Aksjonslæring for svenske lærere, Universitetet i Tromsø
1.8.97-31.7.00 Prosjektleder for ”Skoleledelse og skoleutvikling” i Troms/Finnmark, Universitetet i Tromsø
1.8.75-31.7.97 Lærer og skoleleder i grunnskolen
Akademisk avhandling
Furu, E. M. (2007): Rak lærerrygg. Aksjonslæring i skolen. Doktorgradsavhandling. Universitetet i Tromsø.
Publikasjoner
Hardy, Ian; Rönnerman, Karin; Furu, Eli Moksnes; Salo, Petri;& Forsman, Liselott (2010): Professional development policy and politics across international contexts: from mutuality to measurability?. Pedagogy, Culture & Society 2010; Volum 18.(1) s. 81-92
Furu,E.M. (2008): Teachers Regaining Their Power: Professional Development through Action Learning. Rönnerman, Furu & Salo (Eds.):Nurturing Praxis Action Research in Partnerships Between School and University in a Nordic Light. Sense Publishers
Furu,E.M; Hesslefors Arktoft, E; Rönnerman, K; Salo, P (2008):.Reflections from the Nordic Countries. I: Ax, J. & Ponte, P (Eds.):Critiquing Praxis. Conceptual and Empirical Trends in the Teaching Profession. Sense Publishers
Rönnerman, K; Furu, E. M; Salo, P. (Eds.) (2008): Nurturing Praxis. Action Research in Partnerships between School and University in a Nordic Light. Sense Publishers
Rönnerman, K.; Salo, P. Furu, E. M. (2008) Action Research in the Nordic Countries: A Way to See Possibilities. I: Rönnerman, Furu & Salo (Eds.):Nurturing Praxis Action Research in Partnerships Between School and University in a Nordic Light.
Rönnerman, K., Salo, P., & Furu, E.M.(2008). Conclusions and Challenges I: Rönnerman, Furu & Salo (Eds.): Nurturing Praxis. Action Research in Partnerships between School and University in a Nordic Light. Sense Publishers
Salo, P. Furu, E. M., & Rönnerman, K. (2008): Educational Policies and reforms: A Nordic Perspective. I: Rönnerman, Furu & Salo (Eds.): Nurturing Praxis. Action Research in Partnerships between School and University in a Nordic Light. Sense Publishers
Furu, E. M., Lund, T & Tiller, T: (2007) (Red): Action Research. A Nordic Perspective.
Furu, E. M. (2007): Emotional aspects of Action Learning. I: Furu, Lund, & Tiller (red): Action Research. A Nordic Perspective. Høyskoleforlaget.
Furu, E.M.(2004): Den andre dansen. I: Tiller, T. (red): Aksjonsforskning i skole og utdanning. Høyskoleforlaget
Deltakelse i forsknings- og utviklingsprosjekt
2008-2012. Det nasjonale prosjektet ” Praksis i Lærerutdanningen” (PIL) med fokus på lærerstudenten som medforsker.
2010-2012. Et vurderingsprosjekt for 80 lærere/rektorer i kommuner i Sør -Troms med vekt på sammenhengen mellom vurdering, ledelse og skoleutvikling (VLS).
2010- 2011. Et forskningsprosjekt om sammenhengen mellom ledelse, læreres læring og elevers læring. Prosjektet er en del av et internasjonalt prosjekt der Sverige, Nederland, Finland og Australia deltar. Våren 2010 er det gjennomført en pilotundersøkelse på to grunnskoler.
Forskningsgruppe
Siden 2002 har jeg vært med på å starte og drive aksjonsforskningsgruppe på tidligere Institutt for pedagogikk og lærerutdanning (IPLU), seinere Institutt for lærerutdanning og pedagogikk (ILP) og som siden er blitt ført videre til forskningsgruppa ”Skoleutvikling og utdanningsledelse” der jeg er gruppeleder fra høsten 2010.
Internasjonale forskningsnettverk
2004- I Nordisk Aksjonsforskningsnettverk deltar aksjonsforskere fra Åbo Akademi, avdeling Vasa; Gøteborgs universitet og universitetet i Tromsø. Nettverket har et aktivt arbeidende nettverk som har deltatt på internasjonale konferanser, skrevet bøker og artikler og etablert en ny konferanse (NorALF) for forskere og praktikere som arrangeres annenhvert år i Gøteborg og annethvert år i Tromsø
2005- Det nordiske aksjonsforskningsnettverket inngår i et internasjonalt nettverk ”Pedagogy, Education and Praxis (PEP) som er opptatt av å utforske begrepet ”praksis” både teoretisk og empirisk. I dette nettverket deltar det forskere fra Australia, Nederland, England i tillegg til Finland, Sverige og Norge. Nettverket har gitt ut bøker, artikler og arrangert symposier på ulike internasjonale konferanser
Deltakelse på konferanser/foredrag
2010: Leading and Learning. AARE- konferanse i Melbourne, Australia
2010: Lærerstudenter som medforskere. Nordisk Lærerutdannelseskonferanse; Danmark
2010: Student teachers as co-researchers. NFPF. Malmö.
2009:Nurturing Praxis: School-University Partnership in a Nordic Light. Nordisk Pedagogisk Forskningskonferanse (NFPF); NTNU, Trondheim
2008: Har skolen plass for en utvidet lærerrolle? Konferanse om aksjonslæring og aksjonsforskning. Gotland, Sverige
2008:The Nordic Dimension of Action research. Nordnorsk Forum for Aksjonsforskning. Universitetet i Tromsø
2008:Pedagogy, Education and Praxis. Internasjonalt forskningsseminar- Stockholms Universitet
2008: Emotions and Empowerment in Professional development. Forskningskonferanse. Charles Sturt University, Australia;
2007: En forskersamtale. Høgskolen i Tromsø. Else Lykkeslet & Eli Moksnes Furu
2007: Profesjonell lærer. Praxis och professionell utveckling; Gøteborgs Universitet.
2007: NFPF: Åbo: Paper: “Searching for meaning- an approach to school development”, Eli M.Furu ,Janne Madsen, Liv C. Knudsen
2006: NorALF-konferanse Tromsø. Paper: The emotional aspects in Action Learning,
2006: Skolforum, Stockholm: Foredrag: Forskende partnerskap.
2005: Action research and metaphors. Aksjonsforskningskonferanse, Gøteborgs universitet, Sverige. Petri Salo & Eli Moksnes Furu
2005: NFPF Oslo: Nordisk symposium i aksjonsforskning Paper: “The importance language in action research - exemplified by teachers´ metaphors”. Petri Salo & Eli Moksnes Furu
2005: CARN-Utrecht, Nederland. Paper.
2004: NFPF Reykjavik: Paper: ”Den andre dansen”
2001: NFPF Tallin Paper: A Course in Action-Learning - strengthening the teacher?
Veiledning
Skoleledelse og skoleutvikling
Master i Aksjonslæring
Doktorand i pedagogikk
Master i pedagogikk
Lærerstudenter på Praktisk Pedagogisk Utdanning
Populærvitenskapelig formidling
2010:Lærerstudenten som aktør i skoleutvikling. Forelesning for svenske lærerstudenter; Göteborgs universitet
2010: Å utvikle skolens praksis gjennom aksjonslæring. Vurdering, læring og skoleutvikling; Harstad kommune
2010: Ny lærerutdanning: praksis som lærings- og forskningsarena. DagavisenNordlys 2010. Eli Moksnes Furu, Tor Vidar Eilertsen og Karin Rørnes
2010: Læringsstiler i skolen. Reportasje fra en skole.. TROMSØ [TV]
2010: Pil- prosjektet. Formidling av erfaringer. Høgskolen i Finnmark
2010: Pil-prosjektet. Seminar om praksis i lærerutdanning. Høgskolen på Nesna.
2009:Aksjonsforskning - et nordisk samarbeid? Altaposten og Sagat (Finnmark)Balto, Asta Mitkija; Furu, Eli Moksnes; Johansson, Gunilla