Bilde av Olsen, Mirjam Harkestad
Foto: Sunniva C.D. Werkland
Bilde av Olsen, Mirjam Harkestad
Professor i spesialpedagogikk Lærerut. og pedagogikk campus Alta mirjam.h.olsen@uit.no +4778450465 +4791824512 Alta Her finner du meg

Mirjam Harkestad Olsen


Stillingsbeskrivelse

Underviser på masteremner og veileder masterstudenter i deres masterprosjekter.

Arbeider med utvikling av det spesialpedagogiske fagmiljøet.

Forsker og publiserer på tema knyttet til ulike spesialpedagogiske problemstillinger.

Særskilte oppgaver studieåret 2025/26:

- Juryleder for Dronning Sonjas skolepris
- Emneansvar for PED-3911 og PED-3037

Pågående forskningsprosjekter:

  • ROM - realfagstalenter og motivasjon
  • Jenter og matematikk
  • KOSIP - kompetansekartlegging av spesialpedagogikk og inkluderende praksis

  • Marianne Sandvik Tveitnes, Silje Ims Lied, Runar Lie Berge, Mirjam Harkestad Olsen :
    Mainstream teachers’ competence in inclusive special education: a study of Norwegian teachers’ self-reported professional knowledge
    European Journal of Special Needs Education 2025 DOI
  • Anita Movik Simensen, Mirjam Harkestad Olsen :
    Matematiske læringsmuligheter for alle
    2024
  • Mirjam Harkestad Olsen, Trond Lekang :
    Teknologi og læringsmiljø
    2024
  • Trond Lekang, Mirjam Harkestad Olsen :
    Teknologi for å fremme et positivt læringsmiljø
    2024
  • Anita Movik Simensen, Mirjam Harkestad Olsen :
    Learning opportunities for mathematically gifted girls in inclusive settings
    2024
  • Silje Ims Lied, Marianne Sandvik Tveitnes, Mirjam Harkestad Olsen :
    Inkludering i spennet mellom ideologi og praksis
    2024
  • Marianne Sandvik Tveitnes, Silje Ims Lied, Mirjam Harkestad Olsen :
    Samiske perspektiver i et inkluderende læringsmiljø
    2024
  • Anita Movik Simensen, Mirjam Harkestad Olsen :
    Gifted Students’ Actualization of a Rich Task’s Mathematical Potential When Working in Small Groups
    Education Sciences 2024 DOI / ARKIV
  • Yvonne Jakobsen, Mirjam Harkestad Olsen :
    Diagnose som verktøy for mestring
    Psykologi i kommunen (PIK) 2023 ARKIV / FULLTEKST
  • Mirjam Harkestad Olsen :
    “Then we had to analyse a picture” - blind immigrant student in upper secondary school
    2023 DOI
  • Yvonne Jakobsen, Mirjam Harkestad Olsen :
    Resiliens som bidrag til gjennomføring av videregående opplæring
    Spesialpedagogikk 2023 ARKIV
  • Torunn Berg Johansen, Mirjam Harkestad Olsen :
    Medvirkning og motivasjon
    Psykologi i kommunen (PIK) 2022
  • Camilla Adleide Porsanger, Mirjam Harkestad Olsen :
    Elever med stort læringspotensial - legitimerer forklaringer for å passe inn
    Psykologi i kommunen (PIK) 2022
  • Mirjam Harkestad Olsen, Hilde Sofie Stokke, Ivar Lie :
    Kompetanseforståelse i det tverretatlige samarbeidet
    2022
  • Astrid Unhjem, Mirjam Harkestad Olsen :
    Tidlig innsats og begynneropplæring
    2021
  • Mirjam Harkestad Olsen :
    A practical-theoretical perspective on the inclusive school in Norway
    2021 ARKIV
  • Yvonne Jakobsen, Torunn Berg Johansen, Mirjam Harkestad Olsen :
    Erfaringer fra elever med synsnedsettelser med tilrettelegging i videregående opplæring
    2021
  • Astrid Unhjem, Rolf Bjarne Fasting, Mirjam Harkestad Olsen :
    Tidlig innsats - et pedagogisk spenningsfelt
    2021
  • Rebekka Hagen Nykmark, Mirjam Harkestad Olsen :
    Kunnskapsutvikling og endring av praksis gjennom gode og konstruktive dialoger og refleksjoner i lærende nettverk
    Psykologi i kommunen (PIK) 2020
  • Mirjam Harkestad Olsen :
    Læringsledelse gjennom strukturering av tid
    2020 ARKIV
  • Mirjam Harkestad Olsen :
    Tilpasset opplæring når elever har stort læringspotensial
    2020 ARKIV
  • Fredrik Danielsen, Mirjam Harkestad Olsen :
    Samarbeidende læringsledelse i integrert spesialundervisning
    2020 ARKIV
  • Mirjam Harkestad Olsen, Silje Ims Lied, Marianne Sandvik Tveitnes :
    Inkludering i praksis
    Cappelen Damm Akademisk 2024
  • Trond Lekang, Mirjam Harkestad Olsen :
    Teknologi og læringsmiljø
    Universitetsforlaget 2024
  • Mirjam Harkestad Olsen :
    “Then we had to analyse a picture” - blind immigrant student in upper secondary school
    Routledge 2023 DOI / ARKIV
  • Mirjam Harkestad Olsen, Per Arneberg :
    Samtaler i skolen
    Cappelen Damm Akademisk 2023
  • Mirjam Harkestad Olsen, Peder Haug :
    Tverretatlig samarbeid
    Cappelen Damm Akademisk 2022
  • Mirjam Harkestad Olsen, Rolf Bjarne Fasting :
    Tidlig innsats
    Cappelen Damm Akademisk 2021
  • Mirjam Harkestad Olsen, Peder Haug :
    Tilpasset opplæring
    Cappelen Damm Akademisk 2020
  • Mirjam Harkestad Olsen, Jorun Buli-Holmberg :
    Læringsledelse
    Cappelen Damm Akademisk 2020
  • Mirjam Harkestad Olsen :
    Psykososialt miljø i et inkluderingsperspektiv
    01. desember 2025
  • Mirjam Harkestad Olsen :
    Hvor gikk spesialpedagogikken?
    20. mars 2025
  • Mirjam Harkestad Olsen :
    Inkludering og utfordringer i sektor
    26. mars 2025
  • Mirjam Harkestad Olsen :
    Psykososialt læringsmiljø
    2024
  • Mirjam Harkestad Olsen :
    Samiske perspektiver - betydning for tilskuddsordningen
    2023
  • Silje Ims Lied, Marianne Sandvik Tveitnes, Mirjam Harkestad Olsen :
    Teachers’ competencies,related to special needs education and inclusion, in Norway
    2023
  • Silje Ims Lied, Hilde Sofie Stokke, Mirjam Harkestad Olsen, Marianne Sandvik Tveitnes :
    KOSIP; Kompetansekartlegging av og for laget rundt barna og elevene
    Spesialpedagogikk 2022
  • Mirjam Harkestad Olsen :
    Samundervisning - erfaringsdeling
    2022
  • Mirjam Harkestad Olsen :
    Trygt og godt skolemiljø
    2022
  • Mirjam Harkestad Olsen :
    Profesjonsfellesskap og skoleutvikling
    2022
  • Mirjam Harkestad Olsen :
    Inkluderende praksis - en hjelp til å håndtere livet
    2022
  • Mirjam Harkestad Olsen :
    Inkluderingens tre søyler
    2022
  • Mirjam Harkestad Olsen :
    What promotes and what hinders turnover in upper secondary education or training when pupils have undiscovered ADHD?
    2022
  • Mirjam Harkestad Olsen :
    Inkludering - hyllevare eller skreddersøm
    2022
  • Mirjam Harkestad Olsen :
    Profesjonsfellesskap og skoleutvikling
    2022
  • Mirjam Harkestad Olsen :
    Trygt og godt skolemiljø
    2022
  • Mirjam Harkestad Olsen :
    Samundervisning
    2022
  • Mirjam Harkestad Olsen :
    Inkludering - hyllevare eller skreddersøm
    2022
  • Mirjam Harkestad Olsen :
    Inclusion from a historical and practical perspective.
    2020
  • Mirjam Harkestad Olsen :
    Inkludering i et historisk og praktisk perspektiv
    2020

  • De 50 siste resultatene fra Cristin vises på siden. Se alle arbeider i Cristin her →


    Forskningsinteresser

    • Inkludering og inkluderende læringsmiljø
    • Elever med læringsutfordringer
    • Språkutfordringer i en tospråklig kontekst
    • Psykososialt miljø
    • Klasseledelse
    • Voksnes læring
    • Stort læringspotensial

    Undervisning

    Studieåret 2025/26:

    • PED-3037 Spesialpedagogisk refleksjon og praksis
    • PED-3911 Masteroppgaven i spesialpedagogikk




    ILP Lærerutdanning 5.026


    Klikk for større kart