Bilde av Simensen, Anita Movik
Bilde av Simensen, Anita Movik
Lærerut. og pedagogikk campus Alta anita.m.simensen@uit.no +4778450116 Alta ALTA_RBG R217

Anita Movik Simensen


Førsteamanuensis i spesialpedagogikk

Stillingsbeskrivelse

Stillingen er en kombinert undervisnings- og forskningsstilling innenfor fagfeltet spesialpedagogikk. Jeg underviser på både bachelor- og masternivå. Forskningen min er utdanningsrettet og orientert mot matematikkdidaktikk (doktorgraden min har jeg gjennomført innenfor det matematikkdidaktis). 

Her er et utvalg kurs jeg underviser studieåret 2022/2023: 

PED-1012 Lærevansker i individ- og systemperspektiv (matematikkvansker)
PED-2013 Vansker knyttet til språk, skriftspråk og matematikk (matematikkvansker)
PED-3030 Barn og unge med læringsutfordringer
PED-3032 Innovasjon, utviklingsarbeid og prosjektledelse i spesialpedagogikk
PED-3033 Samarbeid, rådgivning og veiledning i spesialpedagogisk arbeid
PED-3055-2 Metode og vitenskapsteori
PED-3059 Forskningsmetode og vitenskapsteori


  • Anita Movik Simensen, Hilja Lisa Huru, David Richard Wagner, Annica Andersson :
    Constructs and methods for identifying patterns of interactions in mathematics classrooms
    Universidad de Alicante 2022
  • Elena Golishnikova, Anita Movik Simensen :
    The role of mathematical education in the formation of a modern personality in the context of socio-cultural transformation in the arctic
    2020
  • Anita Movik Simensen, Mirjam Harkestad Olsen :
    Tasks that enhance creative reasoning: supporting gifted pupils in inclusive education systems
    WTM Verlag 2019
  • Hilja Lisa Huru, Anna-Kaisa Räisänen, Anita Movik Simensen :
    Culturally based mathematics tasks: a framework for designing tasks from traditional Kven artefacts and knowledge
    Nordisk matematikkdidaktikk 2018
  • Anita Movik Simensen, Anne Berit Fuglestad, Pauline Vos :
    How much space for communication is there for a low achieving student in a heterogeneous group?
    European Society for Research in Mathematics Education 2015
  • Anita Movik Simensen, Inger Wallem Anundsen :
    Matematikk i naturfag - et kompetansehevingsprosjekt for barnehagen
    MONA Matematikk og naturfagdidaktik 2013
  • Anita Movik Simensen :
    Matematiske læringsmuligheter for alle: En styrkebasert flerkasusstudie om elever som presterer lavt i matematikk sin deltakelse i heterogene smågrupper
    Universitetet i Agder 2022
  • Anita Movik Simensen :
    Hva sier forskning om læringsmuligheter for elever som presterer lavt i matematikk?
    2022
  • Karla Culligan, Sacha Dewolfe, Anita Movik Simensen :
    Closing symposium: Challenges, opportunities, key questions for research in MIM contexts
    2022
  • Irene Andersen, Ane Marthe Johannesen, Anita Movik Simensen, Hilja Lisa Huru, Annica Andersson :
    Lærere og elever fra Lakselv viser vei: Presenterte forskning for internasjonale publikum
    Sagat 2022
  • Anita Movik Simensen, Ane Marthe Johannesen, Hilja Lisa Huru :
    Collaborative tests in mathematics: seeking a strength-based approach to assessment in a multicultural context
    2022
  • Anita Movik Simensen :
    Hvordan lykkes med fremtidens matematikkundervisning?
    2021
  • Annica Andersson, Anita Movik Simensen, Hilja Lisa Huru :
    Lakselv-elever i internasjonalt forskningsprosjekt
    Sagat 2021
  • Mirjam Harkestad Olsen, Anita Movik Simensen, Fredrik Danielsen :
    Læringspotensial - lavt eller høyt, stort eller lite?
    2020
  • Inger Wallem Krempig, Anita Movik Simensen :
    Nysgjerrig på matematikk i naturen.
    Tidsskriftet Forskerfrø 2020
  • Joseph Dicks, Karla Culligan, Hilja Lisa Huru, Anita Movik Simensen :
    Mathematics and Language in New Brunswick and the High North
    Antistasis 2019
  • Mirjam Harkestad Olsen, Anita Movik Simensen :
    Tasks that enhance creative reasoning
    2019
  • Anita Movik Simensen :
    Tall og telling: matematikkaktiviteter som utgangspunkt for algebraisk tenkning.
    2019
  • Mirjam Harkestad Olsen, Anita Movik Simensen :
    ROM – Realfagstalenter og motivasjon
    Tangenten - Tidsskrift for matematikkundervisning 2018
  • Anita Movik Simensen, Trond Einar Persen :
    "Sammenheng i læring" - Fra antall, rom og form til matematikk
    2018
  • Anita Movik Simensen :
    Elever som presterer lavt i matematikk: hvem er de og hva kan vi gjøre?
    2018
  • Linda Gurvin Opheim, Anita Movik Simensen :
    Læreren som matematikkstudent
    Cappelen Damm Akademisk 2018
  • Anita Movik Simensen :
    Tall og telling - algebra i barnehagen
    2018
  • Anita Movik Simensen, Pauline Vos :
    Matematiske læringsmuligheter for elever som presterer lavt i matematikk
    2018
  • Linda Gurvin Opheim, Anita Movik Simensen :
    Matematikk – utforsking av mønstre og de store sammenhengene
    Cappelen Damm Akademisk 2017
  • Anita Movik Simensen, Trond Einar Persen :
    Sammenheng i læring - Fra antall, rom og form til matematikk
    2017
  • Anita Movik Simensen, Hilja Lisa Huru :
    Culturally based mathematics tasks: a framework for designing tasks from Kven traditional knowledge
    2017 PROSJEKT
  • Hilja Lisa Huru, Anita Movik Simensen, Anna-Kaisa Räisänen :
    Matematikklasserommet som arena for kvensk språk og kultur
    2017
  • Hilja Lisa Huru, Anita Movik Simensen, Anna-Kaisa Räisänen :
    Kven immersion in mathematics
    2017
  • Hilja Lisa Huru, Anita Movik Simensen :
    Geometriske mønstre som motivasjon for algebraisk tenking (6. trinn)
    2016
  • Anita Movik Simensen, Inger Wallem Anundsen :
    Matematikk og naturfag som felles utgangspunkt for læring i barnehagen
    2016
  • Hilja Lisa Huru, Anita Movik Simensen :
    Brøkvafler og desimalsaft
    Tangenten - Tidsskrift for matematikkundervisning 2016
  • Hilja Lisa Huru, Anita Movik Simensen :
    SECOND LANGUAGE IMMERSION IN MATHEMATICS FOR ENDANGERED LANGUAGES
    2016
  • Anita Movik Simensen, Anne Berit Fuglestad, Pauline Vos :
    Lower achieving students' contributions in small groups - what if a student speaks with two voices?
    2016
  • Hilja Lisa Huru, Anita Movik Simensen :
    Vil lære kvensk med matematikk
    04. oktober 2016 DATA
  • Anita Movik Simensen, Hilja Lisa Huru :
    Brøkvafler og desimalsaft
    2015
  • Anita Movik Simensen :
    Casen Luna, analyse av en lavtpresterende elevs arbeid med figurtall i liten gruppe
    2015
  • Anita Movik Simensen, Trude Sundtjønn :
    TiM-prosjektet, populærvitenskapelig sammendrag
    2015
  • Anita Movik Simensen :
    How much space for communication is there for a low achieving student in a heterogeneous group?
    2015
  • Anita Movik Simensen, Hilja Lisa Huru :
    Geometriske mønstre som motivasjon for algebraisk tenking (5. – 6. trinn)
    2015
  • Inger Wallem Anundsen , Anita Movik Simensen :
    Matematikk i naturen - natur i matematikken
    Fagbokforlaget 2014
  • Trude Sundtjønn, Linda Gurvin Opheim, Anita Movik Simensen :
    TEACHING INTERVENTIONS IN MATHEMATICS
    2014
  • Kristina Markussen Raen, Anita Movik Simensen :
    TiM-prosjektet: resultater og videre arbeid
    2014
  • Anita Movik Simensen, Anne Berit Fuglestad, Pauline Vos :
    “This Multiplied By That”; the Role of Spech and Gestures in Students’ Meaning Making Process
    Proceedings of the International Groups for the Psychology of Mathematics Education 2014
  • Mona Kvivesen, Hilja Lisa Huru, Anita Movik Simensen :
    Forskningstorg under forskningsdagene
    2013
  • Anita Movik Simensen :
    Innføring i algebra.
    2013
  • Anita Movik Simensen :
    Utforskende aktiviteter som utgangspunkt for addisjon og subtraksjon i en andre klasse: en kasusstudie
    2006

  • De 50 siste resultatene fra Cristin vises på siden. Se alle arbeider i Cristin her →

    Publikasjoner utenom Cristin

    Simensen, A.M. (2022). Matematiske læringsmuligheter for alle: En styrkebasert flerkasusstudie om elever som presterer lavt i matematikk sin deltakelse i heterogene smågrupper. [Phd thesis] University of Agder

    Avhandlinga finner du HER


    Forskningsinteresser

    Mine forskningsinteresser er tredelt:

    1) Tilpasset opplæring i matematikk i en inkluderende skole. Her er jeg interessert i både elever som presterer lavt i matematikk og elever som beskrives som evnerike og deltar på de nasjonale talentsentrene for realfagstalenter. 

    2) Matematikkundervisning i urfolks- og migrasjonskontekster. 

    3) Naturen som læringsarena for matematikk i barnehagen. 

     

    Jeg deltar for tiden i følgende prosjekt:

    MIM-prosjektet (Matematikkundervisning i urfolks- og migrasjonskontekster): I dette prosjektet vil vi undersøke hvordan ulike språk og kulturer kan hindre, støtte eller utfordre læring i matematikkfaget. Særlig er vi opptatt av klasserom der det er mange forskjellige språk og kulturer, inkludert norsk.

    ROM-prosjektet (Realfagstalenter og motivasjon): Dette er et prosjekt der vi følger realfagstalenters arbeid med matematikk både i egen klasse og i deltakelse på de nasjonale talentsentrene. 

    LiMa-prosjektet (Learning opportunities in Mathematics for all): Dette er mitt doktorgradsprosjekt der jeg har undersøkt matematiske læringsmuligheter for elever som presterer lavt i matematikk når de deltar i heterogene smågrupper.

     




    ALTA_RBG R217

    Klikk for større kart