Bilde av Gebus, Steffi
Bilde av Gebus, Steffi
Forsker Institutt for lærerutdanning og pedagogikk steffi.schenzle@uit.no Tromsø Her finner du meg

Steffi Gebus


Stillingsbeskrivelse

Jeg er forsker ved UiT Norges arktiske universitet i et toårig forskningsprosjekt som undersøker hvordan psykososial støtte (PSS) for elever og peer support for lærere kan styrke trivsel og mestring i kontekster preget av konflikt og flukt. Forskningen fokuserer på Better Learning Program (BLP), implementert av Flyktninghjelpen (Norwegian Refugee Council), og bygger på mixed-methods tilnærminger. Arbeidet omfatter (nettbaserte) feltstudier i Palestina og Ukraina, samt forskning i Norge blant nyankomne flyktninger og innvandrere.

PhD-avhandlingen min undersøkte hvordan lærere og psykosociale veiledere implementerer skolebasert PSS for flyktningbarn i Libanon, med særlig vekt på BLP etter eksplosjonen i Beirut havn.

 


  • Steffi Gebus, Hala Kerbage, Eva Alisic, June Thorvaldsen Forsberg, Jon-Håkon Schultz :
    Unveiling mechanisms of change: Analyzing a short-term psychosocial support intervention for refugee children in Lebanon
    SSM - Mental Health (SSM-MH) 31. oktober 2025 DOI
  • Steffi Schenzle, Jon Håkon Schultz :
    “Students are bringing the revolution into the classroom!” teachers’ and counselors’ perceptions of the need for psychosocial support in crisis-affected classrooms in Lebanon
    Teaching and Teacher Education : An International Journal of Research and Studies 2024 DOI / ARKIV
  • Steffi Gebus :
    Healing Narratives: The Role of Timelines in Psychosocial Support for Syrian Refugee Children Post-Beirut Blast
    13. juni 2025
  • June Thorvaldsen Forsberg, Steffi Schenzle, Marianne Grødum, Helene Fulland, Marit Cristine Borchgrevink, Alexandra Hoel m.fl.:
    Traumesensitiv opplæring for barn og unge som har opplevd krig og flukt. Kontekstualisering av Better Learning Program fra bruk i konfliktområder til norsk skolekontekst.
    Regionalt kunnskapssenter for barn og unge, Nord (RKBU Nord) 2024 ARKIV / FULLTEKST
  • Steffi Schenzle :
    "Students are bringing the revolution into the classroom!" Teachers' and psychosocial counselors' perceptions of the need for psychosocial support in crisis-affected classrooms
    2022
  • Steffi Schenzle :
    Implementing psychosocial support for children affected by the Beirut blast: providing a safe place in the middle of crisis
    2022
  • Steffi Schenzle :
    "Students are bringing the revolution into the classroom!" Teachers' and counselors' perceptions of the need for psychosocial support in crisis-affected classrooms
    2022
  • Steffi Schenzle :
    The Beirut Blast: Psychosocial Counselors' Experiences of Implementing Psychosocial Support in an Emergency Setting
    2021
  • Steffi Schenzle :
    Have we lost a generation of children during the Corona pandemic?
    sciencenorway.no 2021
  • Steffi Schenzle :
    Addressing the educational needs of teachers and psychosocial counselors working in education in emergencies in Lebanon
    2021
  • Jon Håkon Schultz, Steffi Schenzle :
    Blir alt egentlig bra? Snakk åpent med barn om skremmende nyheter
    2020

  • De 50 siste resultatene fra Cristin vises på siden. Se alle arbeider i Cristin her →



    ILP Lærerutdanning 4.044


    Klikk for større kart