Eli Moksnes Furu
Stillingsbeskrivelse
Underviser i pedagogikk på Praktisk Pedagogisk Utdanning (PPU)
De 50 siste resultatene fra Cristin vises på siden. Se alle arbeider i Cristin her →
Forskningsinteresser
Aksjonsforskning
Aksjonslæring
Profesjonsutvikling
Praksisnær forskning
CV
Utdanning
2007 Dr. polit. Universitetet i Tromsø
1994 Cand.polit. Universitetet i Tromsø
1976 Kristendom mellomfag. Universitetet i Trondheim
1974 Lærerprøva (2-årig). Bodø lærerskole
Yrkeserfaring
1.4.06- 1. amanuensis på Praktisk Pedagogisk Utdanning, Universitetet i Tromsø
1.8.00-30.3.06 Doktorand på Arbetslivsinstitutet, Stockholm
1.8.99-31.12.04 Prosjektleder for deltidsstudier i Aksjonslæring for svenske lærere, Universitetet i Tromsø
1.8.97-31.7.00 Prosjektleder for ”Skoleledelse og skoleutvikling” i Troms/Finnmark, Universitetet i Tromsø
1.8.75-31.7.97 Lærer og skoleleder i grunnskolen
Akademisk avhandling
Furu, E. M. (2007): Rak lærerrygg. Aksjonslæring i skolen. Doktorgradsavhandling. Universitetet i Tromsø.
Publikasjoner
Hardy, Ian; Rönnerman, Karin; Furu, Eli Moksnes; Salo, Petri;& Forsman, Liselott (2010): Professional development policy and politics across international contexts: from mutuality to measurability?. Pedagogy, Culture & Society 2010; Volum 18.(1) s. 81-92
Furu,E.M. (2008): Teachers Regaining Their Power: Professional Development through Action Learning. Rönnerman, Furu & Salo (Eds.):Nurturing Praxis Action Research in Partnerships Between School and University in a Nordic Light. Sense Publishers
Furu,E.M; Hesslefors Arktoft, E; Rönnerman, K; Salo, P (2008):.Reflections from the Nordic Countries. I: Ax, J. & Ponte, P (Eds.):Critiquing Praxis. Conceptual and Empirical Trends in the Teaching Profession. Sense Publishers
Rönnerman, K; Furu, E. M; Salo, P. (Eds.) (2008): Nurturing Praxis. Action Research in Partnerships between School and University in a Nordic Light. Sense Publishers
Rönnerman, K.; Salo, P. Furu, E. M. (2008) Action Research in the Nordic Countries: A Way to See Possibilities. I: Rönnerman, Furu & Salo (Eds.):Nurturing Praxis Action Research in Partnerships Between School and University in a Nordic Light.
Rönnerman, K., Salo, P., & Furu, E.M.(2008). Conclusions and Challenges I: Rönnerman, Furu & Salo (Eds.): Nurturing Praxis. Action Research in Partnerships between School and University in a Nordic Light. Sense Publishers
Salo, P. Furu, E. M., & Rönnerman, K. (2008): Educational Policies and reforms: A Nordic Perspective. I: Rönnerman, Furu & Salo (Eds.): Nurturing Praxis. Action Research in Partnerships between School and University in a Nordic Light. Sense Publishers
Furu, E. M., Lund, T & Tiller, T: (2007) (Red): Action Research. A Nordic Perspective.
Furu, E. M. (2007): Emotional aspects of Action Learning. I: Furu, Lund, & Tiller (red): Action Research. A Nordic Perspective. Høyskoleforlaget.
Furu, E.M.(2004): Den andre dansen. I: Tiller, T. (red): Aksjonsforskning i skole og utdanning. Høyskoleforlaget
Deltakelse i forsknings- og utviklingsprosjekt
2008-2012. Det nasjonale prosjektet ” Praksis i Lærerutdanningen” (PIL) med fokus på lærerstudenten som medforsker.
2010-2012. Et vurderingsprosjekt for 80 lærere/rektorer i kommuner i Sør -Troms med vekt på sammenhengen mellom vurdering, ledelse og skoleutvikling (VLS).
2010- 2011. Et forskningsprosjekt om sammenhengen mellom ledelse, læreres læring og elevers læring. Prosjektet er en del av et internasjonalt prosjekt der Sverige, Nederland, Finland og Australia deltar. Våren 2010 er det gjennomført en pilotundersøkelse på to grunnskoler.
Forskningsgruppe
Siden 2002 har jeg vært med på å starte og drive aksjonsforskningsgruppe på tidligere Institutt for pedagogikk og lærerutdanning (IPLU), seinere Institutt for lærerutdanning og pedagogikk (ILP) og som siden er blitt ført videre til forskningsgruppa ”Skoleutvikling og utdanningsledelse” der jeg er gruppeleder fra høsten 2010.
Internasjonale forskningsnettverk
2004- I Nordisk Aksjonsforskningsnettverk deltar aksjonsforskere fra Åbo Akademi, avdeling Vasa; Gøteborgs universitet og universitetet i Tromsø. Nettverket har et aktivt arbeidende nettverk som har deltatt på internasjonale konferanser, skrevet bøker og artikler og etablert en ny konferanse (NorALF) for forskere og praktikere som arrangeres annenhvert år i Gøteborg og annethvert år i Tromsø
2005- Det nordiske aksjonsforskningsnettverket inngår i et internasjonalt nettverk ”Pedagogy, Education and Praxis (PEP) som er opptatt av å utforske begrepet ”praksis” både teoretisk og empirisk. I dette nettverket deltar det forskere fra Australia, Nederland, England i tillegg til Finland, Sverige og Norge. Nettverket har gitt ut bøker, artikler og arrangert symposier på ulike internasjonale konferanser
Deltakelse på konferanser/foredrag
2010: Leading and Learning. AARE- konferanse i Melbourne, Australia
2010: Lærerstudenter som medforskere. Nordisk Lærerutdannelseskonferanse; Danmark
2010: Student teachers as co-researchers. NFPF. Malmö.
2009:Nurturing Praxis: School-University Partnership in a Nordic Light. Nordisk Pedagogisk Forskningskonferanse (NFPF); NTNU, Trondheim
2008: Har skolen plass for en utvidet lærerrolle? Konferanse om aksjonslæring og aksjonsforskning. Gotland, Sverige
2008:The Nordic Dimension of Action research. Nordnorsk Forum for Aksjonsforskning. Universitetet i Tromsø
2008:Pedagogy, Education and Praxis. Internasjonalt forskningsseminar- Stockholms Universitet
2008: Emotions and Empowerment in Professional development. Forskningskonferanse. Charles Sturt University, Australia;
2007: En forskersamtale. Høgskolen i Tromsø. Else Lykkeslet & Eli Moksnes Furu
2007: Profesjonell lærer. Praxis och professionell utveckling; Gøteborgs Universitet.
2007: NFPF: Åbo: Paper: “Searching for meaning- an approach to school development”, Eli M.Furu ,Janne Madsen, Liv C. Knudsen
2006: NorALF-konferanse Tromsø. Paper: The emotional aspects in Action Learning,
2006: Skolforum, Stockholm: Foredrag: Forskende partnerskap.
2005: Action research and metaphors. Aksjonsforskningskonferanse, Gøteborgs universitet, Sverige. Petri Salo & Eli Moksnes Furu
2005: NFPF Oslo: Nordisk symposium i aksjonsforskning Paper: “The importance language in action research - exemplified by teachers´ metaphors”. Petri Salo & Eli Moksnes Furu
2005: CARN-Utrecht, Nederland. Paper.
2004: NFPF Reykjavik: Paper: ”Den andre dansen”
2001: NFPF Tallin Paper: A Course in Action-Learning - strengthening the teacher?
Veiledning
Skoleledelse og skoleutvikling
Master i Aksjonslæring
Doktorand i pedagogikk
Master i pedagogikk
Lærerstudenter på Praktisk Pedagogisk Utdanning
Populærvitenskapelig formidling
2010:Lærerstudenten som aktør i skoleutvikling. Forelesning for svenske lærerstudenter; Göteborgs universitet
2010: Å utvikle skolens praksis gjennom aksjonslæring. Vurdering, læring og skoleutvikling; Harstad kommune
2010: Ny lærerutdanning: praksis som lærings- og forskningsarena. DagavisenNordlys 2010. Eli Moksnes Furu, Tor Vidar Eilertsen og Karin Rørnes
2010: Læringsstiler i skolen. Reportasje fra en skole.. TROMSØ [TV]
2010: Pil- prosjektet. Formidling av erfaringer. Høgskolen i Finnmark
2010: Pil-prosjektet. Seminar om praksis i lærerutdanning. Høgskolen på Nesna.
2009:Aksjonsforskning - et nordisk samarbeid? Altaposten og Sagat (Finnmark)Balto, Asta Mitkija; Furu, Eli Moksnes; Johansson, Gunilla