Vibeke Øie
Stillingsbeskrivelse
Ansatt som stipendiat i pedagogikk og universitetslektor på Grunnskolelærerutdanningen (GLU). Underviser på grunnskolelæreremner trinn 1-7 , 5-10 og i etter- og viderutdanninge, samt er leder for DeKomp.
De 50 siste resultatene fra Cristin vises på siden. Se alle arbeider i Cristin her →
Forskningsinteresser
Lærerlæring, læringsprosesser og skoleutvikling, den videre lese- og skriveopplæringen og kritisk literacy.
- Lese- og skriveferdigheter i alle fag, etter den første begynneropplæringen.
- Implementeringsprosesser fra policy til praksis.
Metodebruk: neksusanalyse, diskursetnografi.
Forskningsgruppe:
- Lærerutdanning i en forandringstid (LIFT)
Forskergruppe med fokus på etablering og gjennomføring av fem-årig lærerutdanning, samt samarbeidet med praksiskoler og særlig universitetsskoler
- Bærekraft og livsmestring i en helhetlig lærerutdanning (BLIHEL)
Forskergruppe med fokus på bærekrafttig utvikling, livsmestring og folkehelse i skole, barnehage og lærerutdanning. Bærekraftig utvikling og livsmestring er overodnede og tverrfaglige temaer som skal undervises på tvers av alle fag, i barnehage, skole og på lærerutdanningene og er forankret i verdigrunnlaget til rammeplanen for barnehagen og grunnskolens læreplan. Forskningen rettes mot undervisning i bærekraft, livsmestring og folkehelse på alle nivåer i utdanningssektoren.
Undervisning
Underviser i:
Masteremner (norskdidaktisk: literacy, danning og flerspråklighet)
Etter- og videreutdanning: statlige satsninger, Ungdomstrinn i Utvikling (UiU), DeKomp og Kompetanse for Kvalitet. Tema er innenfor den videre lese- og skriveopplæringa, muntlige ferdigheter, vurdering, språk og makt (kritisk literacy).
Partner i desentralisert kompetanseutvikling (DeKomp).
Veileder for masterstudenters masterprosjekter.