
Foto: Sunniva C.D. Werkland
Mirjam Harkestad Olsen
Professor
Stillingsbeskrivelse
Koordinerer Kompetanseløft i spesialpedagogikk og inkluderende praksis.
Underviser på masteremner og veileder masterstudenter i deres masterprosjekter.
Arbeider med utvikling av det spesialpedagogiske fagmiljøet.
Forsker og publiserer på tema knyttet til ulike spesialpedagogiske problemstillinger.
Særskilte oppgaver studieåret 2022/23:
- Sitter i styret for nettverk for spesialpedagogikk.
- Bistår USN i ledelsen av det nasjonale nettverket for Kompetanseløft for spesialpedagogikk og inkluderende praksis.
- Deltar i referansegruppe for arbeid med å utvikle en kompetansepakke for Kompetanseløftet.
Pågående forskningsprosjekter:
- ROM - realfagstalenter og motivasjon
- Jenter og matematikk
- Gjennomstrømming i videregående skole
- KOSIP - kompetansekartlegging av spesialpedagogikk og inkluderende praksis
Yvonne Jakobsen,
Mirjam Harkestad Olsen
:
Resiliens som bidrag til gjennomføring av videregående opplæring
Spesialpedagogikk 2023
Camilla Adleide Porsanger,
Mirjam Harkestad Olsen
:
Elever med stort læringspotensial - legitimerer forklaringer for å passe inn
Psykologi i kommunen (PIK) 2022
Mirjam Harkestad Olsen,
Hilde Sofie Stokke,
Ivar Lie
:
Kompetanseforståelse i det tverretatlige samarbeidet
Cappelen Damm Akademisk 2022
Torunn Berg Johansen,
Mirjam Harkestad Olsen
:
Medvirkning og motivasjon
Psykologi i kommunen (PIK) 2022
Yvonne Jakobsen,
Torunn Berg Johansen,
Mirjam Harkestad Olsen
:
Erfaringer fra elever med synsnedsettelser med tilrettelegging i videregående opplæring
2021
Astrid Unhjem,
Mirjam Harkestad Olsen
:
Tidlig innsats og begynneropplæring
Cappelen Damm Akademisk 2021
Astrid Unhjem,
Rolf Bjarne Fasting,
Mirjam Harkestad Olsen
:
Tidlig innsats - et pedagogisk spenningsfelt
Cappelen Damm Akademisk 2021
Mirjam Harkestad Olsen
:
A practical-theoretical perspective on the inclusive school in Norway
Routledge 2021 ARKIV
Rebekka Hagen Nykmark,
Mirjam Harkestad Olsen
:
Kunnskapsutvikling og endring av praksis gjennom gode og konstruktive dialoger og refleksjoner i lærende nettverk
Psykologi i kommunen (PIK) 2020
Mirjam Harkestad Olsen
:
Tilpasset opplæring når elever har stort læringspotensial
Cappelen Damm Akademisk 2020
Mirjam Harkestad Olsen
:
Læringsledelse gjennom strukturering av tid
Cappelen Damm Akademisk 2020
Fredrik Danielsen,
Mirjam Harkestad Olsen
:
Samarbeidende læringsledelse i integrert spesialundervisning
Cappelen Damm Akademisk 2020
Jorun Buli-Holmberg,
Mirjam Harkestad Olsen
:
Læringsledelse
Cappelen Damm Akademisk 2020
Mirjam Harkestad Olsen
:
Læringspotensial
Cappelen Damm Akademisk 2019
Mirjam Harkestad Olsen,
Trond Lekang
:
Teknologi og læringsmiljø
Universitetsforlaget 2019 ARKIV
Trond Lekang,
Mirjam Harkestad Olsen
:
Teknologi for å fremme et positivt læringsmiljø
Universitetsforlaget 2019 ARKIV
Anita Movik Simensen,
Mirjam Harkestad Olsen
:
Tasks that enhance creative reasoning: supporting gifted pupils in inclusive education systems
WTM Verlag 2019
Mirjam Harkestad Olsen
:
Utdanningspolitiske føringer for et psykososialt miljø
Cappelen Damm Akademisk 2019
Mirjam Harkestad Olsen
:
«Vi får til det vi vil» - en studie av en individsystemisk prosessveiledning
Psykologi i kommunen (PIK) 2018
Mirjam Harkestad Olsen
:
Digital Tools for Structure in a Mainstream Class
Mirjam Harkestad Olsen,
Hermina Gunntorsdottir
:
Masters Students’ Perceptions of Distance and Transport Options
Education In The North 2018 ARKIV
Mirjam Harkestad Olsen,
Per Arneberg
:
Samtaler i skolen
Cappelen Damm Akademisk 2023
Mirjam Harkestad Olsen,
Peder Haug
:
Tverretatlig samarbeid
Cappelen Damm Akademisk 2022
Mirjam Harkestad Olsen,
Rolf Bjarne Fasting
:
Tidlig innsats
Cappelen Damm Akademisk 2021
Mirjam Harkestad Olsen,
Jorun Buli-Holmberg
:
Læringsledelse
Cappelen Damm Akademisk 2020
Mirjam Harkestad Olsen,
Peder Haug
:
Tilpasset opplæring
Cappelen Damm Akademisk 2020
Trond Lekang,
Mirjam Harkestad Olsen
:
Teknologi og læringsmiljø
Universitetsforlaget 2019
Mirjam Harkestad Olsen,
Kjell Skogen
:
Læringspotensial
Cappelen Damm Akademisk 2019 OMTALE
Mirjam Harkestad Olsen,
Rigmor Mikkelsen
:
Relasjonsledelse
Cappelen Damm Akademisk 2019
Mirjam Harkestad Olsen,
Jorun Buli-Holmberg
:
Psykososialt læringsmiljø
Cappelen Damm Akademisk 2019
Mirjam Harkestad Olsen
:
Inkluderingens tre søyler
2022
Mirjam Harkestad Olsen
:
Samundervisning
2022
Mirjam Harkestad Olsen
:
Inkluderende praksis - en hjelp til å håndtere livet
2022
Mirjam Harkestad Olsen
:
Samundervisning - erfaringsdeling
2022
Mirjam Harkestad Olsen
:
Inkludering - hyllevare eller skreddersøm
2022
Mirjam Harkestad Olsen
:
Inkludering - hyllevare eller skreddersøm
2022
Mirjam Harkestad Olsen
:
Trygt og godt skolemiljø
2022
Mirjam Harkestad Olsen
:
Profesjonsfellesskap og skoleutvikling
2022
Mirjam Harkestad Olsen
:
Trygt og godt skolemiljø
2022
Mirjam Harkestad Olsen
:
Profesjonsfellesskap og skoleutvikling
2022
Mirjam Harkestad Olsen
:
What promotes and what hinders turnover in upper secondary education or training when pupils have undiscovered ADHD?
2022
Silje Ims Lied,
Hilde Sofie Stokke,
Mirjam Harkestad Olsen,
Marianne Sandvik Tveitnes
:
KOSIP; Kompetansekartlegging av
og for laget rundt barna og elevene
Spesialpedagogikk 2022
Mirjam Harkestad Olsen,
Anita Movik Simensen,
Fredrik Danielsen
:
Læringspotensial - lavt eller høyt, stort eller lite?
2020
Mirjam Harkestad Olsen
:
Inkludering i et historisk og praktisk perspektiv
Statped 2020 DOI
Mirjam Harkestad Olsen
:
Inclusion from a historical and practical perspective.
Statped 2020 DOI
Mirjam Harkestad Olsen
:
Digital struktur i ordinære klasserom
2019
Mirjam Harkestad Olsen
:
Bedre læringsmiljø med kognitive hjelpemidler
StatpedMagasinet 2019
Mirjam Harkestad Olsen,
Anita Movik Simensen
:
Tasks that enhance creative reasoning
2019
Mirjam Harkestad Olsen
:
Workshop om tilpasset opplæring
2019
Mirjam Harkestad Olsen,
Anita Movik Simensen
:
ROM – Realfagstalenter og motivasjon
Tangenten - Tidsskrift for matematikkundervisning 2018
De 50 siste resultatene fra Cristin vises på siden. Se alle arbeider i Cristin her →
Forskningsinteresser
- Inkludering og inkluderende læringsmiljø
- Elever med læringsutfordringer
- Språkutfordringer i en tospråklig kontekst
- Psykososialt miljø
- Klasseledelse
- Voksnes læring
- Stort læringspotensial
Undervisning
Studieåret 2022/23:
- PED-3038 Spesialpedagogisk refleksjon og praksis
- PED-3901/3903 Masteroppgaven i spesialpedagogikk