Lisbet Rønningsbakk.jpg
Lisbet Rønningsbakk.jpg
Institutt for lærerutdanning og pedagogikk lisbet.ronningsbakk@uit.no +4777660411 Tromsø ILP Lærerutdanning 4.012

Lisbet Rønningsbakk


Dosent pedagogikk PhD


  • Lisbet Rønningsbakk:
    The Student Role in Technology Supported Learning
    Springer Nature 2021 Ekstern lenke
  • Lisbet Rønningsbakk:
    Digital Natives and Educational Traditions. What Changes When Exchanging Textbook Content with Internet Search?
    Springer 2020 Ekstern lenke
  • Lisbet Rønningsbakk:
    Knowing What, Knowing How, or Knowing Where? How Technology Challenges Concepts of Knowledge
    Springer 2019 Ekstern lenke
  • Lisbet Rønningsbakk:
    Sharing the World and Sharing the Word. Using Technology for Pre-service Teachers’ International Collaboration.
    Lecture Notes in Computer Science (LNCS) 2018 Ekstern lenke
  • Lisbet Rønningsbakk, Rachel Elise Jakhelln, Gørill Warvik Vedeler:
    Digital kompetanse i lærerutdanningen - fra ildsjelkultur til integrasjon
    Universitetsforlaget 2015
  • Lisbet Rønningsbakk:
    The Impact of Emotions on Learning in School
    Murmansk State Humanities University 2013
  • Lisbet Rønningsbakk:
    Digitale læringshistorier fra skolen. Hvordan kan bruk av digitale verktøy støtte elevenes læring i skolen?
    Tapir Akademisk Forlag 2012
  • Lisbet Rønningsbakk:
    Using ICT and internet resources in Norwegian compulsory school
    Murmansk State Humanities University 2012
  • Lisbet Rønningsbakk:
    Using Digital Tools and Social Media for Learning and Writing in Formal Education
    Murmansk State Humanities University 2011
  • Lisbet Rønningsbakk:
    Bridging gaps between neighbor countries in the Barents Region through students' cooperation
    Murmansk State Humanities University 2010
  • Lisbet Rønningsbakk:
    Students' annual questionnaire survey as a part of the study quality system at the Faculty of Education at former Tromsø University College
    Murmansk State Humanities University 2009
  • Lisbet Rønningsbakk:
    Hva Ida lærte oss. Emosjonenes betydning for tilpasset opplæring
    Eureka forlag 2009
  • Kirsten Limstrand, Sigmund Ongstad, Sigmund Ongstad, Kirsten Limstrand, Lisbet Rønningsbakk:
    Med porteføljen som veiviser. Eksamensformens betydning for lærerkompetansen
    2003
  • Lisbet Rønningsbakk, Ting-Ting Wu, Frode Eika Sandnes, Yueh-Min Huang:
    International Conference on Innovative Technologies and Learning ICITL 2019
    Springer 2019 Ekstern lenke
  • Lisbet Rønningsbakk:
    Digital Framtidssmie, et rom for utforsking, lek og læring
    2021
  • Lisbet Rønningsbakk:
    The Student Role in Technology Supported Learning
    2021
  • Lisbet Rønningsbakk:
    Digital natives and Educational Traditions. What changes when exchanging textbook content with internet search?
    2020
  • Lisbet Rønningsbakk, Tom Tiller (Veileder), Mads Carsten Hermansen (Veileder):
    Når didaktikken møter de digitalt innfødte. Teknologistøttet læringsarbeid i skolen i lys av tradisjonell og nyskapende undervisning.
  • Lisbet Rønningsbakk:
    Nytenkende pedagogikk
    2019
  • Lisbet Rønningsbakk, Ting-Ting Wu, Frode Eika Sandnes, Yueh-Min Huang:
    Preface
    Springer 2019 Ekstern lenke
  • Lisbet Rønningsbakk, Ann-Therese Arstorp, Elin Bøen, Paolo Haaland Scarbocci:
    Fremtidens klasserom i lærerutdanningen
    2018
  • Lisbet Rønningsbakk, Nora MacLaren, Catrine Buck Jensen, Antonio Fábregas:
    Forskjellige mål, forskjellige måter å bruke Canvas
    2018
  • Lisbet Rønningsbakk:
    Sharing the World and Sharing the Word. Using Technology for Pre-service Teachers’ International Collaboration.
    2018
  • Lisbet Rønningsbakk:
    Technology and the Change of Learning Processes in Higher Education
    2017
  • Ingvild Kamplid, Lisbet Rønningsbakk:
    Hva Marius lærte oss. En studie av tilpasset undervisning og spesialundervisning for en elev med lese- og skrivevansker. Rapport fra delprosjekt to på Naustvika skole
  • Lisbet Rønningsbakk:
    Problems with using digital tools to support learning in a distant teacher's education
    2012
  • Lisbet Rønningsbakk, Ingvild Kamplid:
    Hva Marius lærte oss om tilpassa undervisning. Aksjonslæring på veien mot god spesialundervisning
    2012
  • Lisbet Rønningsbakk:
    Higher Education in Norway 2012
    2012
  • Lisbet Rønningsbakk:
    Using digital tools and social media for writing and learning in higher education
    2011
  • Lisbet Rønningsbakk:
    Using ICT tools and Internet resources in Norwegian school
    2011
  • Lisbet Rønningsbakk:
    Stories of digital learning. How do ICT affect the way students work and learn in school?
    2011
  • Lisbet Rønningsbakk:
    Digitale læringshistorier fra skolen. Bruk av digitale verktøy som støtte til elevenes læring
    2011
  • Lisbet Rønningsbakk:
    Flerkulturell undervisning
    2010
  • Lisbet Rønningsbakk:
    Aksjonslæring som verktøy for læringsledelse
    2010
  • Lisbet Rønningsbakk:
    The Norwegian system of education
    2010
  • Lisbet Rønningsbakk:
    Digital tools for recording speech for oral English training
    2010
  • Lisbet Rønningsbakk:
    Digital Resources as Tools to Adapt the National Curriculum to Local Contexts in Compulsory Schools in the North of Norway
    2010
  • Lisbet Rønningsbakk:
    Students' Annual Questionnaire Survey as a Part of the Study Quality System at the Faculty of Education
    2009
  • Lisbet Rønningsbakk, Ingvild Kamplid:
    Matematikk, mening og mot til å prøve
    2009
  • Lisbet Rønningsbakk:
    "Kunsten å holde seg på læringssporet - en utfordring for elever og lærere."
    2009
  • Lisbet Rønningsbakk, Karin Rørnes:
    Den norske skolens bedrøvelige liv og utvikling
    Morgenbladet 11. januar 2008 Ekstern lenke
  • Lisbet Rønningsbakk:
    BrainBank Learning - An ICT Tool for Knowledge Buildning and E-portfolio
    2008
  • Ingvild Kamplid, Lisbet Rønningsbakk, Britt Roland:
    Hva lærte vi av Ida om tilpasset opplæring og aksjonslæring?
    2007
  • Lisbet Rønningsbakk, Karin Rørnes:
    Løser vi problemene i norsk skole ved å ta blåkopi av finsk skole?
    Utdanning 2007 Ekstern lenke
  • Lisbet Rønningsbakk, Ragnar Meløy, Tommy W. Nordeng:
    BrainBank Learning - An ICT Tool for Knowledge Building and E-portfolio
    Murmansk State Humanities University 2007
  • Ingvild Kamplid, Lisbet Rønningsbakk:
    Hva Ida lærte oss om tilpasset undervisning og aksjonslæring. Rapport fra prosjekt ved Naustvika skole
  • Lisbet Rønningsbakk, Michal Solheim:
    BrainBank Learning - Emnekart for begrepslæring og utvikling av læringsstrategier
    2007
  • Ingvild Kamplid, Lisbet Rønningsbakk:
    Ida og matematikken - om å utvikle tilpasset opplæring med aksjonslæring som verktøy
    Skolepsykologi 2006
  • Lisbet Rønningsbakk, Ragnar Meløy, Tommy W. Nordeng, Stian Lavik, Olav Stranda:
    BrainBank Learning - a Topic Maps E-portfolio System for Meaningful Learning in a Socio Constuctivist Perspective
    2006
  • Lisbet Rønningsbakk:
    BrainBank Learning - A Topic Map E-Portfolio system for Meaningful Learning in a Social Constructivist Perspective
    2006
  • Lisbet Rønningsbakk, Ragnar Meløy, Tommy W. Nordeng:
    Using Topic Maps for Integrating ePortfolio with eCurriculum
    2005
  • Lisbet Rønningsbakk, Ragnar Meløy, Tommy W. Nordeng, Stian Lavik, Olav Stranda:
    BrainBank Learning - a Topic Maps E-portfolio system for Meaningful Learning
    2005
  • Lisbet Rønningsbakk:
    BrainBank Learning - a Topic Maps E-portfolio system for Meaningful Learning
    2005
  • Lisbet Rønningsbakk, Ragnar Meløy, Tommy W. Nordeng, Stian Lavik, Olav Stranda:
    BrainBank Learning - en emnekartbasert eportefolio
    2005
  • Lisbet Rønningsbakk:
    Er foreldre en ressurs eller et problem?
    Sinnets helse 2002
  • Ingvild Kamplid, Lisbet Rønningsbakk:
    The step from difficulties to mastering in mathematics
    2001
  • Se alle arbeider i Cristin →


    Forskningsinteresser

    • IKT og læring
    • E-læring
    • IKT i lærerutdanningene
    • Lærerrollen i teknologirike læringsmiljø
    • Læring
    • Selvregulert læring
    • Fleksibel læring
    • Tilpassa opplæring
    • Foreldremedvirkning
    • Klasseledelse

    Undervisning

    Jeg underviser i hovedsak i pedagogikk i profesjonsfaget i Integrert Master i Lærerutdanning 1.-7. trinn.


    Medlem i forskningsgruppe



    ILP Lærerutdanning 4.012