Bilde av Laholt, Hilde
Bilde av Laholt, Hilde
Institutt for helse- og omsorgsfag hilde.laholt@uit.no +4777660725 Her finner du meg

Hilde Laholt


Førsteamanuensis og lærer på masterprogrammet i helsesykepleie/ leder forskningsgruppen Liv og livsmot

Stillingsbeskrivelse

Lang erfaring som helsesykepleier i helsestasjons- og skolehelsetjenester og som underviser på helsesykepleierutdanningen.

Veileder også master og ph.d. studenter.

Jeg har vært fagansvarlig for masterprogrammet i helsesykepleie.

Nå er jeg forskningsgruppeleder for Liv og Livsmot

 


  • Hilde Laholt, Anne Mary Gerard Clancy :
    Sykepleiefaglig grunnlag i norske helsesykepleierutdanninger – en dybdeanalyse av pensuminnhold og abstraksjonsnivå
    Klinisk Sygepleje 2024 FULLTEKST / DOI
  • Elisabeth Ovanger Barrett, Hilde Laholt, Geir Fagerjord Lorem, Catharina Elisabeth Arfwedson Wang :
    Exploring public health nurses' acceptability of clinical assessment tools in a Norwegian child health centre
    Primary Health Care Research and Development 12. februar 2024 ARKIV / DOI
  • Lise-Marie Bergvoll, Anne Mary Gerard Clancy, Monica Martinussen, Hilde Laholt :
    Support for Siblings of Children With Complex Care Needs: Public Health Nurses' Perceptions of Their Role in Primary Schools
    Journal of Advanced Nursing 2024 DOI
  • Lise-Marie Bergvoll, Sunniva Solhaug Fjelldal, Anne Mary Gerard Clancy, Monica Martinussen, Hilde Laholt :
    How do public health nurses in Norwegian school health services support siblings of children with complex care needs?
    Scandinavian Journal of Caring Sciences 2023 ARKIV / DOI
  • Anne Mary Gerard Clancy, Julia Thuve Hovden, Runa Anneli Andersen, Hilde Laholt :
    Public health nurses experiences of ethical responsibility: A meta-ethnography
    Nursing Ethics 2023 ARKIV / DOI
  • Hilde Laholt, Anne Mary Gerard Clancy :
    "En stein i lomma kan bidra til trøst: En kvalitativ studie av helsesykepleiers bruk av gjenstander i helsedialoger i skolehelsetjenesten»
    Nordisk tidsskrift for helseforskning 29. januar 2023 ARKIV / DOI
  • Maren Johnsen, Tonje Bjørndal Braaten, Guri Skeie, Hilde Laholt, Solrunn Hansen :
    Midwives and public health nurses' knowledge and clinical practice in securing sufficient iodine status in relation to pregnancy. A cross-sectional study
    Nursing Open 2023 ARKIV / DOI
  • Anne Mary Gerard Clancy, Hilde Laholt :
    Trøstens stille stemme i helsesykepleiekonsultasjoner
    Nordisk tidsskrift for helseforskning 2022 ARKIV / DOI
  • Anne Mette Nygaard, Hege Selnes Haugdahl, Hilde Laholt, Berit Støre Brinchmann, Ranveig Lind :
    Professionals' narratives of interactions with patients' families in intensive care
    Nursing Ethics 2022 ARKIV / DOI
  • Hilde Laholt, Lise-Marie Bergvoll, Sunniva Solhaug Fjelldal, Anne Clancy :
    An analysis of Norwegian public health nursing curricula: Where is the nursing literature?
    Public Health Nursing 28. september 2021 ARKIV / DOI
  • Helen Mulcahy, Patricia Leahy-Warren, Hilde Laholt, Lloyd Frank Philpott, Lise-Marie Bergvoll, Anne Clancy :
    Public health nursing in Ireland and Norway: A comparative analysis
    Public Health Nursing 06. desember 2021 ARKIV / DOI
  • Hilde Laholt, Marilys Guillemin, Kim McLeod, Ellinor Beddari, Geir F Lorem :
    How to use visual methods to promote health among adolescents: A qualitative study of school nursing
    Journal of Clinical Nursing (JCN) 2019 ARKIV / DOI
  • Hilde Laholt, Kim McLeod, Marilys Guillemin, Ellinor Beddari, Geir F Lorem :
    Ethical challenges experienced by public health nurses related to adolescents' use of visual technologies
    Nursing Ethics 2018 ARKIV / DOI
  • Hilde Laholt, Marilys Guillemin, Kim McLeod, Randi Elisabeth Olsen, Geir F Lorem :
    Visual methods in health dialogues: A qualitative study of public health nurse practice in schools
    Journal of Advanced Nursing 04. august 2017 DOI
  • Anne Mary Gerard Clancy, Morten Auklend, Hilde Laholt :
    Søsken til barn med komplekse helsebehov. Bruk av lesegrupper i den videregående skole.
    2024
  • Anne Mary Gerard Clancy, Morten Auklend, Hilde Laholt :
    Søsken til barn med komplekse helsebehov. Bruk av lesegrupper i den videregående skole.
    2024
  • Hilde Laholt, Anne Mary Gerard Clancy, Kinga Zdunek :
    Comparing data on school nursing systems in Poland and Norway - preparation for a forthcoming study on sustainability in school nursing education​
    2024
  • Anne Mary Gerard Clancy, Julia Thuve Hovden, Runa Anneli Andersen, Hilde Laholt :
    Helsesykepleiere i frontlinjen - en kvalitativ metasyntese om etisk ansvar i helsesykepleie
    2024
  • Runa Anneli Andersen, Anne Mary Gerard Clancy, Hilde Laholt, Julia Thuve Hovden :
    Alternativ rute - to planlagte forskningsstudier om helsesykepleieres karrierevalg
    2024
  • Anne Mary Gerard Clancy, Julia Thuve Hovden, Runa Anneli Andersen, Hilde Laholt :
    Helsesykepleiere i frontlinjen - en kvalitativ metasyntese om etisk ansvar i helsesykepleie
    2024
  • Hilde Laholt, Kinga Zdunek, Anne Mary Gerard Clancy :
    Green transition starts with a green mindset - The role of public health nurses in promoting inclusive sustainable health goals in school
    2023
  • Hilde Laholt, Julia Thuve Hovden, Annelene Moberg, Anne Mary Gerard Clancy :
    Det er stor mangel på helsesykepleiere i distriktene
    Nordnorsk debatt - Nordlys 27. februar 2023
  • Maren Johnsen, Solrunn Hansen, Tonje Bjørndal Braaten, Guri Skeie, Hilde Laholt :
    Jordmødre og helsesykepleieres praksis for å sikre tilstrekkelig jodinntak gjennom graviditet og ammeperiode MISA 2 – en tverrsnittsstudie fra Nord–Norge
    2023
  • Kinga Zdunek, Anne Mary Gerard Clancy, Hilde Laholt :
    Educating school nurses to promote a sustainable society through health education
    2023
  • Hilde Laholt, Runa Anneli Andersen, Julia Thuve Hovden, Anne Mary Gerard Clancy :
    Kortere utdanning i helse-sykepleie er ikke løsningen Vi trenger helsesykepleiere med fullført mastergrad for å utdanne nok helsesykepleiere.
    Dagens medisin 20. oktober 2022
  • Hilde Laholt, Lise-Marie Bergvoll, Sunniva Solhaug Fjelldal, Anne Mary Gerard Clancy :
    Analyse av pensum i norske helsesykepleierutdanninger - Hvor er sykepleielitteraturen?
    2022
  • Rigmor Katrine Johansen, Lars Ailo Bongo, Hilde Laholt, Geir F Lorem :
    GEN-Ethics: What do Norwegian women think of utilising genetic testing as part of breast cancer screening?
    2022
  • Sunniva Solhaug Fjelldal, Bente Agnes Steinholt Simonsen, Hilde Laholt, Gunn Pettersen, Sidsel Tveiten :
    Utprøving av veiledningsmetode
    Tidsskriftet sykepleien 2022
  • Sunniva Solhaug Fjelldal, Hilde Laholt, Morten Auklend, Anne Clancy :
    Siblings of children with complex health care needs. Reading groups as a health promotion intervention in upper secondary schools. An action research project.
    2022
  • Runa Anneli Andersen, Hilde Laholt, Anne Mary Gerard Clancy :
    Hva gjør en helsesykepleier?
    Tidsskriftet sykepleien 31. mars 2022 DOI
  • Lise-Marie Bergvoll, Anne Mary Gerard Clancy, Monica Martinussen, Hilde Laholt :
    Optimizing school health services to promote mental health and well-being for siblings in families who have children with complex care needs.
    2022
  • Lise-Marie Bergvoll, Anne Mary Gerard Clancy, Monica Martinussen, Hilde Laholt :
    An action research approach to developing a conversational tool that will improve school nurses´ dialogues with siblings of children with CCNs.
    2022
  • Hilde Laholt, Runa Anneli Andersen, Anne Mary Gerard Clancy :
    Fullført mastergrad gir gode helsesykepleiere
    Nordnorsk debatt - Nordlys 01. juni 2022
  • Anne Mary Gerard Clancy, Morten Auklend, Hilde Laholt :
    Siblings of children with complex health care needs. Reading groups as a health promotion intervention in school health services. An action research project.
    2022
  • Sunniva Solhaug Fjelldal, Anne Mary Gerard Clancy, Morten Auklend, Hilde Laholt :
    Siblings of children with complex health care needs. Reading groups as a health promotion intervention in school health services. An action research project
    2022
  • Hilde Laholt, Lise-Marie Bergvoll, Anne Clancy :
    "Optimizing school health services to promote mental health and well-being for siblings in families who have children with complex care needs"
    2021
  • Sunniva Solhaug Fjelldal, Hilde Laholt, Anne Clancy :
    Helsesykepleiere må kunne veilede om flerspråklighet
    Tidsskriftet sykepleien 2021 DOI
  • Hilde Laholt, Sunniva Solhaug Fjelldal, Morten Auklend, Anne Clancy :
    Siblings of children with complex health care needs.Reading groups as a health promotion strategy in upper secondary schools.
    2021
  • Hilde Laholt :
    Visuelle metoder i helsedialog og folkehelsearbeid - en aksjonsforskningstilnærming for å forbedre arbeidet i skolehelsetjenesten
    2020
  • Hilde Laholt :
    Visual methods in health dialogue and public health work An action research approach to improve school nurses' work with adolescents
    UiT Norges arktiske universitet 2020
  • Hilde Laholt, Sunniva Solhaug Fjelldal, Anne Gerd Karlsen, Anne Clancy :
    En svekket skolehelsetjeneste kan ramme særlig de mest sårbare elevene
    Sykepleien 2020 FULLTEKST
  • Hilde Laholt, Anne Clancy, Sunniva Solhaug Fjelldal :
    "Barnas egen samtalepartner"
    13. oktober 2020
  • Elisabeth Ovanger Barrett, Ragnhild Sørensen Høifødt, Geir F Lorem, Vibeke Moe, Hilde Laholt, Dag Nordahl m.fl.:
    Using Alarm Distress Baby Scale (ADBB) in well-baby clinics in Tromsø municipality
    2019
  • Hilde Laholt, Ellinor Beddari, Randi Elisabeth Olsen, Geir F Lorem :
    Gjennom en ung linse: - en kvalitativ studie for å forbedre helsesykepleieres arbeid i skolehelsetjenesten
    2019
  • Hilde Laholt, Geir F Lorem, Ellinor Beddari, Randi Elisabeth Olsen :
    Gjennom en ung linse: - en kvalitativ studie for å forbedre helsesykepleieres arbeid i skolehelsetjenesten
    2019
  • Hilde Laholt, Geir F Lorem :
    Visual Methods in health dialogues, a qualitative study of how visualization is utilized as school nursing practice
    2018
  • Hilde Laholt :
    Visualisering kan forbedre helsesamtalen
    Tidsskrift for helsesøstre 2017
  • Hilde Laholt, Geir F Lorem :
    A visual study on how Public health nurses use visualization in health dialogue with adolescents in school
    2016
  • Hilde Laholt, Geir F Lorem, Randi Elisabeth Olsen, Ellinor Beddari :
    Oppfølging av fagutviklingskurs: 2 timers work shop
    2016
  • Hilde Laholt, Geir F Lorem, Randi Elisabeth Olsen, Ellinor Beddari :
    Visuelle metoder i helsesamtalen. Heldagskurs i bruk av visuelle metoder for helsesøstre i Tromsø kommune
    2016

  • De 50 siste resultatene fra Cristin vises på siden. Se alle arbeider i Cristin her →


    Forskningsinteresser

    Jeg er interessert i forskning om helsefremmende og forebyggende arbeid (barn og unge 0-20 år)

    Gjorde mitt doktorgradsarbeid som var et aksjonsforskningsprosjekt innen visuelle metoder i helsedialogen tilknyttet skolehelsetjenesten.
    Har pågående forskning innen utdanningsforskning i helsesykepleie og sykepleiens etiske grunnfenomener.

    Samarbeider med Lublin University om bærekraft i helsesykepleier- og skolesykepleier utdanninger.

    Er også interessert i forskningstemaer som resiliens, empowerment og salutogenese. 

     

     

    Undervisning

    Har lang undervisningserfaring innen ulike emner på mastergradsprogrammet i helsesykepleie.

    Har spesiell interesse for kommunikasjon, helsedialogen og veiledningspedagogikk.

    Underviser også innen vitenskapeteoretiske fag og kvalitative metoder i forskning. 




    CV

    Utdanning
    År / utdanning/ Universitet/ Land- sted. 
    2020 PhD i helsevitenskap UiT, Norges arktiske universitet
    2004 Candidatus Sanitatis (cand.san.) Hovedfag i sykepleievitenskap. UiT, Tromsø, Norge
    1996 Veiledningspedagogikk (30 stp.) UiT, Tromsø, Norge
    1992 Helsesøsterutdanning Høgskolen i Tromsø, Norge
    1990 Administration og organisasjonsvitenskap (60 stp.), Universitetet i Bergen, Norge
    1988 Sykepleier, Haukeland sykepleierhøgskole Bergen, Norge
    Samfunnsvitenskapelig metode (10 stp., Universitetet i Bergen, Norge
    1985 Examen philosophicum, praktisk filosofi, Universitetet i Trondheim, Norge
    1982-1985 Bodin videregående (3 årig allmennfag naturfaglinjen), Bodø, Norge

    Arbeidserfaring
    01.12.2023- Forskningsgruppeleder Liv og Livsmot
    01.05.2020-2024 Førsteamanuensis/ fagansvarlig master i helsesykepleie, UiT Norges arktiske universitet
    15.08.2019- 100% universitetslektor på masterprogrammet i helsesykepleie, UiT Norges arktiske universitet
    01.08.2015-15.08.2019 4-årig PhD stilling: 25 % undervisning, 75 % forskning ved masterprogrammet i helsesykepleie (UiT)
    01.08.2010-01.08.2015 100% universitetslektor masterprogrammet i helsesykepleie (fast stilling fra 01.08.2012), UiT
    01.04.2008-31.12.2009 50% prosjektkoordinator/ vitenskapelig assistent UNGT, UiT RBUP Nord, Norge
    01.09.2006-01.08.2010 50% universitetslektor, Høgskolen i Tromsø, Norge
    2005-2006 10,77 % universitetslektor, Høgskolen i Tromsø
    1989-01.08.2010 Helsesykepleier: helsestasjon, skolehelsetjenester (barne, ungdoms- og videregående skoler), flyktningehelsetjenesten. Off. godkjent sykepleier på barneavdeling (RITØ), Sykepleier hjemmetjenesten Bergen kommune og Bodø kommune. 


    Prosjekterfaring:
    2022 HAS og IHO, UIT – INSEL- arbeidspakkeleder søknad NFR-
    2008-2009 50 % koordinator RBUP nord prosjekt – UNGT- 

    Veiledning av master og PhD studenter

    3 (2 hovedveileder 1biveileder) UiT, Norges arktiske universitet.
    August 2021-2025
    23(master’s oppgaver) IHO/ Helsefakultetet/ UiT, T


    Membership in «Skolesundhedspleje - et forskningsfelt» -with Norwegian and Danish public health nurses

    2023-dd: Research group leader Liv og Livsmot/ Courage 2B

    2012-2014 og 2020-2023: Fagansvarlig masterprogrammet i helsesykepleie
    2011-2015 og 2019-2020 emneleder HEL 3158 (Barn og unges utvikling og helse) 
    Hel-3025 Helsesykepleiefaglig ledelse, fordypning og fagutvikling
    2013 Medlem av organisasjonskomite LaH Norsk kongress (LaH Norsk Sykepleierforbund).

    Vitenskapelige, fagartikler og allmennrettede publiseringer:
    Se Cristin