
Hilde Synnøve Blix
Professor i hørelære og musikkdidaktikk
Stillingsbeskrivelse
Hilde Synnøve Blix er tilsatt som professor i hørelære og musikkdidaktikk ved Musikkonservatoriet. Hun er studieprogramleder for Master i hørelære ved Musikkonservatoriet og hennes forskningsinteresser er gehørdidaktikk, læringsstrategier, notelesing, likestilling i musikkfeltet og kunstnerisk forskning som prosess. Hun har publisert en rekke artikler og bøker inkludert doktoravhandlingen: Musikkliteracy. En studie av instrumentalelever ved en norsk kulturskole og deres tilegnelse av musikkliteracy i lys av sosiokognitive teorier om barns læring (Blix 2012). Sammen med Anne Katrine Bergby har hun skrevet boken «Øre for musikk» som handler om å undervise i gehørfaget. Hun har ledet Forskningsrådsprosjektet "Kjønn og skjønn i kunstfagene" og sitter i ledergruppen for prosjektene "Art VAPO – True North" og «1001 Nord» finansiert av Program for kunstnerisk utviklingsarbeid. Blix leder også Fyrtårnsprosjektet MUSEd som utforsker studentaktive læring og læringsfremmende vurderingsformer ved Musikkonservatoriet.
De 50 siste resultatene fra Cristin vises på siden. Se alle arbeider i Cristin her →
Publikasjoner utenom Cristin
Blix, H. S., Mittner, L., & Gjærum, R. G. (2019). I kjønneste orden?. Nordic Journal of Art and Research, 8(1). https://doi.org/10.7577/information.v8i1.2853
Blix, H. & Mittner, L.M. (2019). Kjønn og skjønn i kunstfagene - et balanseprosjekt. Tromsø: UiT Norges arktiske universitet, Musikkonservatoriet. ISBN: 978-82-691586-0-1
Blix, H. S., & Waade, R. A. (2019). Soundpainting som musikalsk læringsverktøy i kulturskolen. Journal for Research in Arts and Sports Education, 3(1). https://doi.org/10.23865/jased.v3.1351
Blix, H. S. (2018). Lærebokas makt: En studie av lærebøker for instrumentalelever. Journal for Research in Arts and Sports Education, 2(2). https://doi.org/10.23865/jased.v2.920
Blix, Hilde & Davidsen, Geir. Divergent Voices - Different Dialogues in the Artistic Research Project Wikiphonium. Journal for Artistic Research (JAR) 2015; Volum 8. http://www.jar-online.net/index.php/issues/view/490
Blix, Hilde. Young Instrumentalist's Music Literacy Acquisition. Nordisk musikkpedagogisk forskning : Årbok 2015; Volum 16. ISSN 1504-5021.s 121 - 138 https://pdfs.semanticscholar.org/78fa/e6a7e204232489dcf4c0c901d02af64d57f7.pdf
Blix, H. S. (2012): Gryende musikkliteracy. Unge instrumentalelevers tilegnelse av musikkliteracy i et sosiokognitvt perspektiv. Oslo: NMH-publikasjoner http://brage.bibsys.no/nmh/bitstream/URN:NBN:no-bibsys_brage_30492/1/Blix_Avhandling.pdf
Blix, H. S. (2009): Det store skillet? Om skriftlighetens betydning for kognitiv bevissthet i musikalsk læring. I Nielsen, F. V., Holgersen, S. E. & Nielsen, S. G. (red.) Nordisk musikkpedagogisk forskning. Årbok Vol 11, (s. 69-91) http://brage.bibsys.no/nmh/handle/URN:NBN:no-bibsys_brage_17376
Haugseth, B. A. & Blix, H. S. (2009). Øre – Høre – Gjøre. I Isaksen, B. Musikk med leik, leik med musikk. Oslo: Universitetsforlaget.
Blix, H. S. & Bergby, A. K. (2016): Øre for musikk. Om å undervise i Hørelære. Oslo: NMH-publikasjoner 2016:3
Blix, H. S. (2006). Man vet aldri helt sikkert hva som surrer rundt i hodet på sine elever. I Brekke, M. & Tiller, T. (2006): Samklang. Bergen: Høgskoleforlaget.
Kronikk i Nordlys 23.09.2012: Slik får du smartene barn. http://www.nordlys.no/kronikk/article6250573.ece
Initiativtaker og redaktør for FoU-magasinet Podium nr 01-10 utgitt av Universitetet i Tromsø, Musikkonservatoriet.
Forskningsinteresser
Gehør og notelesing.
Musikkpsykologi.
Musikk og kjønn.
Musikkpedagogikk.
Hørelæredidaktikk.
Undervisning
Hørelære, hørelæredidaktikk, musikkpedagogikk, estetikk.