Bengt Ove Andreassen
Bengt Ove Andreassen
Institutt for lærerutdanning og pedagogikk bengt.ove.andreassen@uit.no +4777660469 Tromsø ILP 4.029

Bengt-Ove Andreassen


Professor religionsvitenskap

Stillingsbeskrivelse

Undervisning i religionsdidaktikk på praktisk-pedagogisk utdanning og lektor 8-13, RLE i grunnskolelærerutdanning, og SRLE i barnehagelærerutdanning. Veiledning på master og Ph.d. (studieretning religionsvitenskap og pedagogikk). Studieprogramsleder for PPU-A fra 1. januar 2021.

Førsteamanuensis II i religionsdidaktikk ved Institutt for arkeologi, historie, kultur- og religionsvitskap (AHKR) ved Universitetet i Bergen. Engasjementsperiode 1/2-2011 - 31/12-2013

Guest lecturer: Institut für Theologie und Religionswissenschaft, Leibniz universität (Hannover), Germany. October 17. - 21. 2016


  • Bengt-Ove Andreassen :
    Education About Islam in Norwegian Religious Education
    Routledge 2021 DOI
  • Bengt-Ove Andreassen :
    Doctoral theses on Laestadius and the Laestadian movement 1937–2018
    Approaching Religion 2020 ARKIV / DOI
  • Bengt-Ove Andreassen :
    Jødene i Norge
    Fagbokforlaget 2020
  • Bengt-Ove Andreassen, Torjer Andreas Olsen :
    Undervisning om urfolk og nasjonale minoriteter - utfordringer og muligheter
    Fagbokforlaget 2020
  • Bengt-Ove Andreassen, Torjer Andreas Olsen :
    ‘Sami Religion’ in Sámi Curricula in RE in the Norwegian School System: An Analysis of the Importance of Terms
    Religions 2020 ARKIV / DOI
  • Bengt-Ove Andreassen, Torjer Andreas Olsen :
    Urfolk og nasjonale minoriteter i skolen
    Fagbokforlaget 2020
  • Bengt-Ove Andreassen :
    Taler i trykk: Bokhistoriske perspektiver på utgivelser av Læstadius' taler
    DIN - Tidsskrift for religion og kultur 2019 ARKIV / FULLTEKST
  • Bengt-Ove Andreassen :
    ‘Knowledge about religions’ and analytical skills in religious education: Reflections from a Norwegian context
    Center for Educational Policy Studies Journal – CEPS Journal 2019 DOI
  • Bengt-Ove Andreassen :
    The Norwegian Political Discourse on Prohibiting Muslim Garments. An Analysis of Four Cases in the Period 2008–2018
    Changing Societies & Personalities 2019 ARKIV / DOI
  • Torjer Andreas Olsen, Bengt-Ove Andreassen :
    "Urfolk" og "mangfold" i skolens læreplaner
    FLEKS - Scandinavian Journal of Intercultural Theory and practice 2018 ARKIV / DOI
  • Bengt-Ove Andreassen, Torjer Andreas Olsen :
    Samisk innhold i skolen - kunnskap, rettigheter og mangfoldskompetanse
    Gyldendal Akademisk 2018
  • Bengt-Ove Andreassen :
    New Age in Norwegian Religion Education: An analysis of Development in Curricula and Textbooks for RE in Secondary and Upper-secondary Education 1996-2008
    Equinox Publishing 2017
  • Bengt-Ove Andreassen, Else Marie Øvrebø :
    Religiøse spiseforskrifter i barnehagen. En kvalitativ undersøkelse om barnehagers strategier for tilpasning i møte med islamske spiseforskrifter
    Nordisk Barnehageforskning 2017 ARKIV / DOI
  • Bengt-Ove Andreassen :
    A review of theories on the Laestadian rørelse: on the academic construction of something extraordinary and exotic
    Acta Borealia 2017 DOI
  • Torjer Andreas Olsen, Bengt-Ove Andreassen :
    Indigenous issues in Early Childhood Education Curricula in Norway and Aotearoa/New Zealand
    New Zealand Journal of Educational Studies 2017 DOI
  • Bengt-Ove Andreassen :
    Hvordan kan vi forstå kristendommens plass i skolens religionsfag?
    Universitetsforlaget 2017
  • Bengt-Ove Andreassen :
    Significant or Insignificant Absence? Religion and Violence in RE Textbooks for Norwegian Teacher Education
    Equinox Publishing 2017
  • Bengt-Ove Andreassen :
    Nødvendig, ikke ønskelig. Utviklingen av ungdomsarbeidet i Lyngen-læstadianismen
    Prismet 2017 ARKIV / DOI
  • Bengt-Ove Andreassen, Torjer Andreas Olsen :
    Hva skal vi med samisk innhold i læreplanene for religionsfagene?
    Universitetsforlaget 2017
  • Bengt-Ove Andreassen :
    Læstadianske meldingsblader som kulturelt minne
    DIN - Tidsskrift for religion og kultur 2016 ARKIV / FULLTEKST
  • Torjer Andreas Olsen, Bengt-Ove Andreassen :
    Ansvar, hensyn og forpliktelse. Urfolk og samiske forhold i barnehagens rammeplaner
    Portal forlag 2016
  • Bengt-Ove Andreassen, Torjer Andreas Olsen :
    Urfolk og nasjonale minoriteter i skole og lærerutdanning
    Fagbokforlaget 2020
  • Karna Kjeldsen, Bengt-Ove Andreassen :
    Et kristent funderet religionsfag. En undersøgelse af kristendoms særlige status i skolen
    Forlaget Unge Pædagoger 2019
  • James R Lewis, Bengt-Ove Andreassen, Suzanne Anett Thobro :
    Textbook violence
    Equinox Publishing 2017
  • Bengt-Ove Andreassen :
    Forholdet mellom KRLE-faget, skolen og kirka
    2022
  • Bengt-Ove Andreassen :
    Kirka og KRLE-faget
    2021
  • Rolf Inge Larsen, Bengt-Ove Andreassen :
    Samtale: Læstadius og Biard
    2021
  • Bengt-Ove Andreassen :
    Urfolk og nasjonale minoriteter
    2021
  • Bengt-Ove Andreassen, Torjer Andreas Olsen :
    Små og store spørsmål om eksistensen
    Barnehagefolk 2021
  • Torjer Andreas Olsen, Bengt-Ove Andreassen, Christian Lomsdalen :
    Om urfolk og minoriteters plass i skolen
    14. desember 2020 DATA
  • Bengt-Ove Andreassen :
    Kommentar til "Ti uløste problemer"
    Prismet 2020 DOI
  • Roald E Kristiansen, Bengt-Ove Andreassen, Rolf Inge Larsen :
    Approaching Laestadianism
    Approaching Religion 2020 DOI
  • Bengt-Ove Andreassen :
    Fagfornyelsen og samisk innhold i religionsfagene
    Religion og livssyn : Tidsskrift for religionslærerforeningen i Norge 2019
  • Bengt-Ove Andreassen :
    KRLE, skolen og kirka
    2019
  • Bengt-Ove Andreassen :
    Lars Levi Læstadius – vitenskapsmann og teolog. Hvilken betydning fikk han i sin samtid og i dag?
    2019
  • Bengt-Ove Andreassen :
    Textbooks, Report about a Norwegian book on RS-based RE, controversies in the RE debate
    2018
  • Bengt-Ove Andreassen :
    The Jews as a National Minority in Norway – and Their Discursive Dominance
    2018
  • Bengt-Ove Andreassen :
    Opposisjon ved Keld Skovmands forsvar av avhandlingen I bund og grund. Lærerprofessionens didaktik?
    2018
  • Bengt-Ove Andreassen :
    Religion and Public Education in Contemporary Europe
    2018
  • Bengt-Ove Andreassen :
    Open Round-table for scholars, experts and students: Religion and Public Education in Contemporary Europe
    2018
  • Bengt-Ove Andreassen, James R Lewis :
    Introduction
    Equinox Publishing 2017
  • Torjer Andreas Olsen, Bengt-Ove Andreassen :
    Barnehagen og samene
    Nordlys 03. februar 2017
  • Bengt-Ove Andreassen :
    KRLE-faget og kirka
    2017
  • Bengt-Ove Andreassen :
    Læstadius og læstadianismen
    2017
  • Bengt-Ove Andreassen, Espen Dahl :
    Minne
    DIN - Tidsskrift for religion og kultur 2016
  • Bengt-Ove Andreassen :
    The multiple functions and constructions of Christianity in the Norwegian School system 1974-2015
    2016
  • Bengt-Ove Andreassen :
    Kompetanse for mangfold i et danningsperspektiv. Innspill på fagdag for ansatte i barnehagene i Balsfjord kommune.
    2016
  • Bengt-Ove Andreassen :
    Locating “Sami religion” and “circumpolar indigenous religion” in curricula for RE in Sami administrative areas in Norway 1997-2015
    2016
  • Bengt-Ove Andreassen :
    Opponent på phd-avhandlingen "Kristendom i folkeskolens religionsfag. Politiske og faglige diskussioner, repræsentasjon og didaktisering" av Karna Kjeldsen, Institut for historie, Religionssstudier, Syddansk universitet (Odense)
    2016
  • Bengt-Ove Andreassen :
    Researching RE - Approaches and perspectives from the study of religions.
    2016

  • De 50 siste resultatene fra Cristin vises på siden. Se alle arbeider i Cristin her →

    Publikasjoner utenom Cristin

    2012

    Religionsdidaktikk. En innføring. Universitetsforlaget: Oslo. (227 sider)

    2011

    "Perspektiver på hva en førskolelærer trenger å kunne om religion. Rammeplananalyse og preskriptive innspill." Nordisk barnehageforskning 4(1) (s. 17-31) (fagfellevurdert artikkel)

    "History as religious self mediation. The case of the Firstborn Laestadians" Acta Borealia 28(1) 2011 (p. 1-18) (article, referreed)

    "On Ethics and religious culture (ERC) in Québec. Comments and comparative perspectives from a Norwegian and European context". Religion & Education 38(3), 2011 (s. 266-277)
    (article, refereed).

    2010

    "Bruk eller misbruk? Ninian Smarts dimensjonsmodell i tilnærmingen til religion i norsk religionsdidaktikk" i Religionsvidenskabeligt tidsskrift nr 55 2010, s. 55-73. (fagfellevurdert artikkel)

    "Religionskritikk som dannelse" i Brekke, Mary (red.): Dannelse i skole og lærerutdanning. Oslo: Universitetsforlaget (s. 63-81) (fagfellevurdert artikkel)

    "Relating religion and religious education in Norwegian educational system" (article, work in progress)

    2009

    "Om fraværet av konfliktperspektiver i den religionsdidaktiske faglitteraturen" i Norsk teologisk tidsskrift nr. 3 2009, s. 167-186. (fagfellevurdert artikkel)

    "Seige strukturer - perspektiver på endring og diskursivt arbeid i norsk religionsdidaktikk". Din nr. 1 2009, s. 5-29. (fagfellevurdert artikkel)

    2008

    "Konfliktperspektiver i religionsundervisning og religionsdidaktikk - en bredere og bedre tilnærming til religion?" i Acta Didactica Norge 2(1) 2008 (fagfellevurdert artikkel)

    "Et ordinært fag i særklasse" En analyse av innføringsbøker i religionsdidaktikk. Ph.D.-avhandling i religionsvitenskap. Institutt for religionsvitenskap. Universitetet i Tromsø (322 sider)

    2004

    "Mellom vekkelse og konflikt - læstadianismen i Nord-Troms" i Nilsen, Gørill og Sundelin, Rune (red.): Kulturmøter i Nord-Troms. Nord-Troms museum. Sørkjosen (sammen med Torjer A. Olsen), s. 80-89. 

    2003

    "Where it leads. Læstadianismen i et internasjonalt perspektiv" i Din. Tidsskrift for religion og kultur nr. 4 2002/ 1 2003, s. 56-64. (Fagfellevurdert artikkel)

    "Mellom healing og blå energi. Nyreligiøsitet i Tromsø" i Din. Tidsskrift for religion og kultur nr. 4 2002/1 2003. (sm. Trude A. Fonneland), s. 30-36. (Fagfellevurdert artikkel)

    2002

    "Vekkelse med grenser: Lyngen-læstadianismens utforming" i Kristiansen, Roald E. (red.): Väckelse utan gränser. Lars Levi Læstadius og den læstadianske bevegelsen. Rapport fra seminar i Pajala, Sverige 23.-24. januar 2001, s. 31-48.

    2001

    Mellom Luther og Læstadius. Sjølvstendiggjøringa av Lyngen-læstadianismen 1900-1948. Hovudfagsoppgåve i religionsvitskap. Universitetet i Tromsø.

    2000

    "Jeg har kjæmpet. Læstadianar-predikanten Erik Johnsen" i Nesset, Sigmund og Norderval, Øyvind (red.): Vekkelse og vitenskap. Lars Levi Læstadius 200 år, s. 99-123. Tromsø: Universitetsbiblioteket i Tromsø. (sammen med Torjer O. Berglund [Olsen]).

    Øvrige mindre arbeider

    "Om konfliktperspektiver i religionsundervisningen" i Religion og livssyn nr.1 2009, s. 30-36. 

    "Forskning på samisk religion" i Religion og livssyn nr. 2 2006, s. 36-41.

    "Lærerrollen og filosofering med barn" i Bedre skole nr. 1 2006, s. 69-75.

    "Sekularisering - fra begrep til samfunnsvitenskapelig hypotese" i Religion og livssyn nr. 4 2005, s. 7-12.

    "Lars Levi Læstadius".  (Skrevet med ungdomstrinnet som målgruppe (med forslag til arbeid i skolen).

    Bokomtaler

    "Verdens levende religioner" i Religion og livssyn nr. 3 2007, s. 48-49.

    "Viktig bok om didaktikk i lærerutdanning" i UNIPED nr. 3 2006, s. 50.

    "Ny bok i KRL-biblioteket: Roald E. Kristiansen: Samisk religion og læstadianisme" i Religion og livssyn nr. 2 2006, s. 43-44+25.

    "Pedagogikkens mange ansikter" i UNIPED nr. 1 2005, s. 45-46.


    Forskningsinteresser

    Religionsdidaktikk, religion i norsk utdanningssektor læstadianismen, religion og kommunikasjon/media, samisk religion, religionsvitenskapelig teoriutvikling og faghistorie, diskursanalyse, læreplan- og lærebokanalyse, utdanningshistorie.

    Undervisning

    Religionsdidaktikk, Lektor 8-13 og PPU-A