Bilde av Slettbakk, Åse
Bilde av Slettbakk, Åse
Institutt for lærerutdanning og pedagogikk ase.slettbakk@uit.no +4777644217 +4741212171 Her finner du meg

Åse Slettbakk


Førstelektor utdanningsledelse, Fagseksjonsleder seksjon for pedagogiske fag

Stillingsbeskrivelse

Lederfunksjonen i stillinga innebærer ledelse for seksjon for pedagogiske fag, dette inkluderer personalansvar for ansatte i studieprogram, på bacholor og masternivå,  i pedagogikk, spesialpedagogikk, logopedi og utdanningsledelse. Undervisningsdelen av stillinga er knyttet til EVU-feltet og videreutdanningsmoduler for skoleledere. Har et faglig ansvarlig og er koordinator, underviser og veileder i den nasjonale rektorutdanningen i Tromsø, som er del av NTNU-nettverket. Er en del av fagteamet i videreutdanningsmodulen juss for ledere, som underviser og veileder, i regi av Nord Universitet. Involvert i et partnerskap med Tromsø kommune gjennom tilskuddsordningen, der jeg er den del av Tromsø kommunes veilederteam. Teamet bidrar med lederstøtte til skolenes ledergrupper i kommunen. Forskningsinteresser er knyttet til utvikling av profesjonelle læringsfellesskap i skolesektoren, organisasjonsutvikling og ledelse. 


  • Yngve Antonsen, Åse Slettbakk :
    Skoleutvikling i et aksjonsforskningsperspektiv
    Cappelen Damm Akademisk 2022
  • Åse Slettbakk, Siw Skrøvset :
    Verdsettende lederskap - en etisk dimensjon ved ledelse av skolens profesjonsfellesskap
    Fagbokforlaget 2021
  • Morten Brattvoll, Lars Aage Rotvold, Åse Slettbakk :
    Når vi ikke kjenner fremtiden; Scenarioer som metode for skoleutvikling?
    Cappelen Damm Akademisk 2020 ARKIV / DOI
  • Åse Slettbakk, Gunnar Engvik :
    Sosiale nettverk og skoleutvikling
    Fagbokforlaget 2020
  • Siw Skrøvset, Eli Moksnes Furu, Åse Slettbakk :
    Lærere i nye roller som oversettere: Hvilket handlingsrom har de for utvikling?
    Nordisk tidsskrift for utdanning og praksis 2020 ARKIV / DOI
  • Siw Skrøvset, Åse Slettbakk :
    Læringsmiljø og relasjoner
    Cappelen Damm Akademisk 2019
  • Siw Skrøvset, Sølvi Mausethagen, Åse Slettbakk :
    Lærerens relasjonsarbeid: perspektiver, verktøy og case
    Cappelen Damm Akademisk 2017 OMTALE
  • Marit Aas, Fred Carlo Andersen, Lars Arild Myhr, Åse Slettbakk, Lars Aage Rotvold, Trond Lekang :
    Forskning på den nasjonale skolelederutdanningen. Delrapport 2. Kapittel 9 Gruppecoaching i profesjonsutvikling for skoleledere (s.82-105)
    2023
  • Åse Slettbakk, Trond Lekang, Lars Aage Rotvold :
    Forskning på den nasjonale skolelederutdanningen. Delrapport 3. Del 2, kapittel 5 (s.43-48), kapittel 11 (s.82-87).
    2023
  • Malin Simonsen, Svein-Erik Andreassen, Åse Slettbakk, Vibecke Solberg Ree, Ingeborg Rødven, Caroline Hallert m.fl.:
    Dybdelæring: Aksjonslæring for bærekraft i folkehøgskolen
    Utdanning 03. november 2017
  • Åse Slettbakk :
    Læring gjennom dialog
    2017
  • Åse Slettbakk, Morten Brattvoll, Lars Aage Rotvold :
    Bruk av scenarioer som verktøy i arbeid med skoleutvikling
    2017
  • Åse Slettbakk, Lars Aage Rotvold, Morten Brattvoll :
    Arbeid med klasseledelse og relasjoner
    2017
  • Morten Brattvoll, Lars Aage Rotvold, Åse Slettbakk :
    Bruk av scenarioer som verktøy i arbeid med skoleutvikling
    2017
  • Eli Moksnes Furu, Åse Slettbakk :
    Teachers’ new roles as translators in reform programs
    2017
  • Lars Aage Rotvold, Åse Slettbakk, Morten Brattvoll :
    Arbeid med skoleutvikling i teori og praksis
    2016
  • Åse Slettbakk :
    Skoleutvikling
    2016
  • Åse Slettbakk, Morten Brattvoll, Lars Aage Rotvold :
    Arbeid med skoleutvikling i teori og praksis
    2016
  • Siw Skrøvset, Åse Slettbakk :
    Skolebasert kompetanseutvikling ved SMI-skolen
    2016
  • Morten Brattvoll, Lars Aage Rotvold, Åse Slettbakk :
    Arbeid med skoleutvikling i teori og praksis
    2016
  • Åse Slettbakk :
    Translasjonsteori
    2016
  • Eli Moksnes Furu, Siw Skrøvset, Åse Slettbakk :
    Nye lærerroller som oversettere
    2016
  • Åse Slettbakk :
    Å lede lærernes læring
    2016
  • Åse Slettbakk, Svein-Erik Andreassen :
    Kollektive prosesser og etablering av profesjonelle læringsfellesskap
    2016
  • Åse Slettbakk :
    Organisasjonsteoretiske perspektiver på skoleutvikling
    2016
  • Åse Slettbakk :
    Erfaringer fra den nasjonale satsinga Ungdomstrinn i utvikling, pulje 2 og 3
    2016
  • Åse Slettbakk, Morten Brattvoll :
    Klasseledelse
    2016
  • Åse Slettbakk :
    Elevmedvirkning
    2016
  • Åse Slettbakk :
    Jobbe med klasseledelse - trussel eller mulighet?
    2016
  • Morten Brattvoll, Åse Slettbakk :
    Skolebasert kompetanseutvikling
    2015
  • Åse Slettbakk, Morten Brattvoll :
    Skolebasert kompetanseutvikling
    2015
  • Åse Slettbakk, Siw Skrøvset :
    Organisasjonsteoretiske perspektiver
    2015
  • Åse Slettbakk :
    Dialogkafe som metode: praktisk, variert, relevant og utfordrende undervisning
    2015
  • Åse Slettbakk :
    Klasseledelse og VFL
    2015
  • Åse Slettbakk :
    Relasjonsbygging i praksis
    2015
  • Åse Slettbakk :
    Klasseledelse og arbeid med sosial kompetanse
    2015
  • Åse Slettbakk :
    Klasseledelse og relasjoner
    2015
  • Åse Slettbakk :
    Vurdering for læring, erfaringsdeling og refleksjon
    2015
  • Åse Slettbakk :
    Utforskende samtaler i teori og praksis
    2015
  • Åse Slettbakk, Morten Brattvoll :
    Skolebasert kompetanseutvikling
    2015
  • Morten Brattvoll, Åse Slettbakk :
    Skolebasert kompetanseutvikling
    2015
  • Åse Slettbakk :
    Relasjonell klasseledelse
    2015
  • Åse Slettbakk :
    Klasseledelse og relasjoner
    2015
  • Åse Slettbakk :
    Klasseledelse, oppstart og avslutning av timer
    2015
  • Åse Slettbakk :
    Klasseledelse og sosial kompetanse
    2015
  • Åse Slettbakk :
    Etablering av arbeidsfellesskap mellom skoler gjennom lærende nettverk
    2014
  • Åse Slettbakk :
    Skolebasert kompetanseutvikling og klasseledelse
    2014
  • Siw Skrøvset, Åse Slettbakk :
    Klasseledelse
    2014
  • Åse Slettbakk :
    Klasseledelse og relasjoner
    2014
  • Åse Slettbakk :
    Klasseledelse og foreldresamarbeid
    2014

  • De 50 siste resultatene fra Cristin vises på siden. Se alle arbeider i Cristin her →


    Forskningsinteresser

    Forskningsinteresser er knyttet til utvikling av profesjonelle læringsfellesskap i skolesektoren, organisasjonsutvikling og ledelse.

    Undervisning

    Undervisningsdelen av stillinga er knyttet til EVU-feltet og videreutdanningsmoduler for skoleledere. Har et faglig ansvarlig og er koordinator, underviser og veileder i den nasjonale rektorutdanningen i Tromsø, som er del av NTNU-nettverket. Er en del av fagteamet i videreutdanningsmodulen juss for ledere, som underviser og veileder, i regi av Nord Universitet. Involvert i et partnerskap med Tromsø kommune gjennom tilskuddsordningen, der jeg er den del av Tromsø kommunes veilederteam. Teamet bidrar med lederstøtte til skolenes ledergrupper i kommunen.