for ansatte, saksbehandlere og ledere

3. Prosjektforvaltning

TDI-modellen

TDI-modellen er en nasjonal modell for beregning av totale kostnader i BOA-prosjekter. Modellen er utarbeidet av Universitets- og høgskolerådet (UHR), og UHRs styre har godkjent modellen og anbefaler at institusjonene i universitets- og høyskolesektoren tar denne i bruk. Norges Forskningsråd og Kunnskapsdepartementet har fulgt arbeidet med utviklingen av modellen.

Videre er TDI-modellen innført ved UiT Norges arktiske universitet. Den skal synliggjøre de faktiske kostnadene slik at både de som finansierer og de som utfører BOA-prosjektet kan budsjettere og regnskapsføre reelle utgifter tilknyttet prosjektet.

Det er tenkt at modellen vil bidra til økt finansieringsgrad på de eksternt finansierte prosjektene, slik at bindinger på UiTs øvrige midler reduseres.

Modellen omfatter:

  • Direkte kostnader:
    • Lønn og sosiale utgifter for ansatte som deltar i prosjektet.
    • Driftsmidler som er nødvendig for prosjektgjennomføringen, herunder kostnader knyttet til bruk av forskningsinfrastruktur (leiested) som for eksempel laboratorier med utstyr, driftsmateriell og teknisk støttepersonell.
  • Indirekte kostnader:
    • Kostnader til støttetjenester som for eksempel arbeidsplass, lokal administrasjon og sentral administrasjon.
  • Ansvar
    • Fakultetet/enheten har ansvaret for egen leiestedsstruktur og leiestedspriser samt ajourhold av dette. Det anbefales at leiestedsprisene oppdateres årlig.
    • Avdeling for økonomi har ansvar for beregning og oppdatering av indirekte kostnader.

Sats for indirekte kostnader

Satser fra 01.01.2024

  • Per vitenskapelig årsverk:    kr 500 000,-
  • Per tekn./adm. årsverk:        kr 135 000,-
Sist endret: 02.05.2024
3. Prosjektforvaltning