Anne Birgitte Fyhn, ILPmai2016.jpg
Foto: Torje Jenssen
Anne Birgitte Fyhn, ILPmai2016.jpg
Institutt for lærerutdanning og pedagogikk anne.fyhn@uit.no +4777660243 0047 9974 9357 Tromsø ILP-bygget 3.004

Anne Birgitte Fyhn


Professor matematikkdidaktikk

Stillingsbeskrivelse

KONTORADRESSE ILP-bygget rom 3.004


  • Alv Birkeland, Anne Birgitte Fyhn, Bharath Sriraman:
    Et rammeverk for å analysere studenters matematiske resonnementer
    Caspar Forlag 2016
  • Anne Birgitte Fyhn:
    How a local oral examination considers affective aspects of knowing mathematics
    European Society for Research in Mathematics Education 2015 Ekstern lenke
  • Ylva Jannok Nutti, Anne Birgitte Fyhn, Ellen J. Sara Eira, Svein Ole Sandvik, Tove Børresen, Ole Einar Hætta, Josefine Somby, Kristine Marie Gaup:
    Call your Mothers! Sámi Culture-Based Curriculum Development Based on Mathematics Teachers, Students and Mothers in Joint Research Actions
    International Journal about Parents in Education 2015
  • Anne Birgitte Fyhn, Ylva Jannok Nutti, Ellen J. Sara Eira, Tove Børresen, Svein Ole Sandvik, Ole Einar Hætta:
    Ruvden as a basis for the teaching of mathematics: A Sámi mathematics teacher’s experiences.
    Brill|Sense 2015 Ekstern lenke
  • Anne Birgitte Fyhn, Kristine Nystad:
    Sami Culture and Values - A Study of the National Mathematics Exam for the Compulsory School in Norway
    Interchange: A Quarterly Review of Education 2014 Ekstern lenke
  • Anne Birgitte Fyhn, Ellen J Sara Eira, Bharath Sriraman:
    Samisk kultur og språk i matematikkfaget/Sámi kultuvra ja giella matematihkkafágas
    Caspar Forlag 2013
  • Anne Birgitte Fyhn:
    Noe som følger et mønster
    Caspar Forlag 2013
  • Anne Birgitte Fyhn:
    The footwork experiment- vectors in climbing
    University of Iceland Press 2012
  • Anne Birgitte Fyhn:
    Noe som følger et mønster
    Tangenten - Tidsskrift for matematikkundervisning 2011 Ekstern lenke
  • Anne Birgitte Fyhn, Ellen J. Sara Eira, Bharath Sriraman:
    Perspectives on Sámi Mathematics Education
    Interchange: A Quarterly Review of Education 2011 Ekstern lenke
  • Anne Birgitte Fyhn:
    The Climbing Experiment. From Doing to Thinking
  • Anne Birgitte Fyhn:
    SÁMI CULTURE AND ALGEBRA IN THE CURRICULUM
    Institut National de Recherche Pedagogique 2010 Ekstern lenke
  • Anne Birgitte Fyhn:
    Vectors in climbing
    The Mathematics Enthusiast 2010 Ekstern lenke
  • Anne Birgitte Fyhn:
    Climbing and Angles: A Study of how two Teachers Internalise and Implement the Intentions of a Teaching Experiment
    The Mathematics Enthusiast 2010 Ekstern lenke
  • Anne Birgitte Fyhn:
    A Climbing Class' Reinvention of Angles
    Educational Studies in Mathematics 2008 Ekstern lenke
  • Anne Birgitte Fyhn:
    Vinkler i klatring. Elevenes klatreerfaringer som utgangspunkt for geometriundervisning. Presentasjon av min doktoravhandling i matematikkdidaktikk
    2007
  • Anne Birgitte Fyhn:
    Sámi culture as basis for mathematics teaching
    Tapir Akademisk Forlag 2007 Ekstern lenke
  • Anne Birgitte Fyhn:
    Flo og fjære i matematikkundervisningen
    2007
  • Anne Birgitte Fyhn:
    klatring og geometri
    2007
  • Anne Birgitte Fyhn:
    A climbing girl's reflections about angles
    Journal of Mathematical Behavior 2006 Ekstern lenke
  • Anne Birgitte Fyhn:
    Matematikk og fuglehunder - to sider av samme sak?
    UNIPED 2005
  • Anne Birgitte Fyhn, Ingrid Frenning:
    To jenter på skitur eller et møte mellom høgskolelektorer fra hver sin fagtradisjon
    Cappelen Damm Høyskoleforlaget 2004
  • Anne Birgitte Fyhn, Ingrid Frenning:
    Kor e det vi skal? Aktiv bruk av kompass for å finne nye veier i geometriundervisningen
    Cappelen Damm Høyskoleforlaget 2004
  • Anne Birgitte Fyhn, Ingrid Frenning:
    Can experience from use of compass influence geometrical thinking?
    2003
  • Anne Birgitte Fyhn:
    Har jenters og gutters fysiske aktivitetsnivå sammenheng med deres romforståelse?
    Kvinneforskning 2002
  • Anne Birgitte Fyhn:
    Aktiv persepsjon og læring av geometri
    Tangenten - Tidsskrift for matematikkundervisning 2002
  • Anne Birgitte Fyhn:
    Biler og hastighet i matematikkoppgaver
    Tangenten - Tidsskrift for matematikkundervisning 2001
  • Anne Birgitte Fyhn:
    Matematikk innbakt i kunst og håndverk
    Tangenten - Tidsskrift for matematikkundervisning 2001
  • Anne Birgitte Fyhn:
    Kultur og matematikk/kultuvra ja matematihkka
    Caspar Forlag 2013
  • Anne Birgitte Fyhn, Maja Hilma Dunfjeld:
    Revitalization of culture: Investigation of South Sámi ornamentation in school
    2016
  • Anne Birgitte Fyhn:
    Fremtidens skole
    Nordlys 22. april 2016
  • Anne Birgitte Fyhn:
    Fra hverdagsspråktilfagspråk: grunnleggende muntlige ferdigheter. Van Hieles nivåer av forståelse sett i sammenheng med samisk språk i matematikk-undervisningen
    2015
  • Anne Birgitte Fyhn:
    Helhetsskapande undervisning i årskurs 7-9. Finsk matematikkundervisning i utvikling.
    STED- Space and Time in EDucation 24. april 2015 Ekstern lenke
  • Anne Birgitte Fyhn:
    Hur identifiera matematiskt tänkande i arbetet inom hantverksämnen? Exempel från hur matematiklärare i samiska områden tillrättalägger för att eleverna utforskar aktiviteter som hör inom ämnet duodji (sameslöjd)
    2015
  • Anne Birgitte Fyhn:
    How a local oral examination considers affective aspects of knowing mathematics
  • Ylva Jannok Nutti, Anne Birgitte Fyhn, Ellen J. Sara Eira, Svein Ole Sandvik, Tove Børresen, Ole Einar Hætta, Josefine Somby, Kristine Marie Gaup:
    Call your Mothers! Sámi Culture-Based Curriculum Development Based on Mathematics Teachers, Students and Mothers in Joint Research Actions
    2015
  • Ylva Jannok Nutti, Anne Birgitte Fyhn:
    Different gendered cultures as a resouce and not a problem
    2015
  • Anne Birgitte Fyhn:
    Muntlig eksamen i ungdomsskolen
    2015
  • Anne Birgitte Fyhn, Maja Hilma Dunfjeld, Anita Aagård Dunfjeld, Per Eggen, Tone Marie Larsen:
    Utforsking av tradisjonell sørsamisk ornamentikk
    Tangenten - Tidsskrift for matematikkundervisning 2015 Ekstern lenke
  • Anne Birgitte Fyhn, Maja Hilma Dunfjeld, Anita Aagård Dunfjeld, Per Eggen, Tone Marie Larsen:
    Muligheter og utfordringer ved sørsamisk ornamentikk
    Tangenten - Tidsskrift for matematikkundervisning 2015
  • Anne Birgitte Fyhn, Ylva Jannok Nutti, Ellen J. Sara Eira, Tove Børresen, Svein Ole Sandvik, Ole Einar Hætta:
    Bohtosat dutkanprošeavttas “Struktuvrrat ja minstarat sámi ornamentihkas vuođđun diskrehta matematihka oahpahusas nuoraidskuvladásis”/ Resultater fra forskningsprosjektet “Strukturer og mønstre i samisk ornamentikk som basis for undervisning i diskret matematikk på ungdomstrinnet”
    2014
  • Anne Birgitte Fyhn:
    Kulturbasert matematikk i ungdomsskolen – både risiko og komfort
    2014
  • Anne Birgitte Fyhn, Kristine Inger Marie Nystad:
    Erratum to Sami Culture and Values: A Study of the National Mathematics Exam for the Compulsory School in Norway (Interchange, 10.1007/s10780-013-9201-3)
    Interchange: A Quarterly Review of Education 2014 Ekstern lenke
  • Anne Birgitte Fyhn:
    Lokalt gitt muntlig eksamen i matematikk
  • Anne Birgitte Fyhn, Ylva Jannok Nutti, Ellen J. Sara Eira, Svein Ole Sandvik, Tove Børresen, Ole Einar Hætta:
    Presentasjon av resultater fra forskningsprosjektet “Strukturer og mønstre i samisk ornamentikk som basis for undervisning i diskret matematikk på ungdomstrinnet”
    2014
  • Anne Birgitte Fyhn, Ungdomsskole Kautokeino, Ylva Jannok Nutti:
    Ruvden ja matematihkka/"Ruvden" og matematikk/ Саамский шнур круглого плетения/ Ruvden* ja matematiikka/ "Ruvden" and mathematics/ Ruvden och matematik
  • Anne Birgitte Fyhn:
    Samisk matematikk-på ungdomstrinnet
    Nordlys 03. mars 2014
  • Anne Birgitte Fyhn, Ylva Jannok Nutti, Ole Einar Hætta, Ann Synnøve Steinfjell:
    To eksempler fra et skoleforskningsprosjekt 1. Ruvdet – samisk båndfletting som grunnlag for undervisning i diskret matematikk på ungdomstrinnet. 2. Læreres utvikling av en kulturbasert muntlig eksamen i matematikkKulturbasert muntlig eksamen
    2013
  • Anne Birgitte Fyhn, Ylva Jannok Nutti:
    Samiske perspektiv på klasseromsforskning i matematikkdidaktikk
    2013
  • Anne Birgitte Fyhn:
    Innledning/Álggahus
    Caspar Forlag 2013
  • Anne Birgitte Fyhn:
    Fagdidaktisk forskning i ungdomsskolen: Utvikling av matematikkundervisning med utgangspunkt i samisk båndfletting
    2013
  • Anne Birgitte Fyhn:
    Keiserens nye lærerutdanning
    Bladet Tromsø 31. oktober 2012
  • Anne Birgitte Fyhn, Ylva Jannok Nutti, Maja Dunfjell:
    Ornamentik och matematikk
    2012
  • Anne Birgitte Fyhn, Ylva Jannok Nutti:
    Strukturer og mønstre i samisk ornamentikk som basis for undervisning i matematikk for ungdomstrinnet
    2012
  • Anne Birgitte Fyhn, Ylva Jannok Nutti:
    Matematisering av samiske kulturytringer - grunnlag for utvikling av (en samisk) matematikkundervisning
    2012
  • Ylva Jannok Nutti, Anne Birgitte Fyhn:
    Mathematization of Sámi cultural expressions as a way to develop (Sámi) mathematics education
    2012
  • Anne Birgitte Fyhn:
    Nansen og Aarbakke
    Nordlys 05. november 2011
  • Anne Birgitte Fyhn:
    Matematikkens kolonisering av den gjenstridige almue
    2011
  • Andrew Kristiansen, Randi Skjelmo, Anne Birgitte Fyhn, Ellen Karoline Dahl:
    Edmunddagen 21. oktober 2011
    2011
  • Anne Birgitte Fyhn:
    The footwork experiment - vectors in climbing
    2011
  • Bharath Sriraman, Anne Birgitte Fyhn:
    Introduction. Circumpolar Indigenous Issues, Knowledge, Relations to Education, Science, and Mathematics
    Interchange: A Quarterly Review of Education 2011 Ekstern lenke
  • Anne Birgitte Fyhn:
    Er det behov for en samisk fagplan i matematikk? Hva blir i tilfelle konsekvensene for oss som underviser i matematikk i lærerutdanningene?
  • Anne Birgitte Fyhn:
    Vektorer i klatring - en film
    Tangenten - Tidsskrift for matematikkundervisning 2010
  • Anne Birgitte Fyhn:
    Vektorer i klatring (Vectors in climbing)
  • Anne Birgitte Fyhn:
    Structures and patterns in Sámi ornamentations – an algebraic approach to the teaching of symmetry groups?
    2009
  • Anne Birgitte Fyhn:
    "Matematikk i uteskolen" - noen kritiske refleksjoner rundt et opplegg for to elever med I. O. P. (Individuell opplæringsplan)
    2009
  • Anne Birgitte Fyhn:
    Sámi culture and algebra in the curriculum
    2009
  • Anne Birgitte Fyhn:
    Forskning og formidling ved det nye universitetet
    Nordlys 12. august 2008
  • Magnus Ramsdalen, Anne Birgitte Fyhn:
    Klatring og matte
    30. juni 2008 Ekstern lenke
  • Anne Birgitte Fyhn:
    Angles as Tool for Grasping Space: Teaching of Angles Based on Students’ Experiences with Physical Activities and Body Movement
  • Anne Birgitte Fyhn:
    Angles in climbing (Norwegian version: Vinkler i klatring)
  • Anne Birgitte Fyhn:
    Vinkler i klatring
  • Anne Birgitte Fyhn:
    Geometry in the Snow and on Paper
  • Anne Birgitte Fyhn:
    Climbing Talk and Drawing as Elements in Mathematics Teaching
    2007
  • Anne Birgitte Fyhn:
    MATHEMATICS IN SÁPMI
    2007
  • Egil Pettersen, Anne Birgitte Fyhn:
    Vinkelklatring
    27. juni 2007 Ekstern lenke
  • Anne Birgitte Fyhn:
    Fra klatring til geometri. Glimt fra et forskningsprosjekt i matematikkdidaktikk
    2007
  • Anne Birgitte Fyhn:
    Matematikk og fuglehunder - to sider av samme sak?
    LInjalen 2005
  • Anne Birgitte Fyhn, Odd Valdermo, kjell Thomassen, Hans Georg Köller:
    Utbrenthet og skjeve tårn
    Nordlys 03. mai 2005
  • Anne Birgitte Fyhn:
    Sant og usant om skolene i Finland
    Nordlys 23. desember 2005
  • Anne Birgitte Fyhn:
    Hva trenger vi?
    Nordlys 12. januar 2005
  • Anne Birgitte Fyhn:
    Är inte Finland stolt över att vara bäst i världen?
    Vasabladet 2005
  • Anne Birgitte Fyhn:
    Vi er dårlige i matematikk
    Nordlys 08. januar 2005
  • Anne Birgitte Fyhn:
    Snowboard, skateboard and understanding of mathematics
  • Anne Birgitte Fyhn:
    SÁMI CULTURE AS BASIS FOR MATHEMATICS TEACHING
    2005
  • Anne Birgitte Fyhn:
    PISA resultaten i norsk perspektiv - reception och tolkning
    2005
  • Anne Birgitte Fyhn:
    Samisk språkforståelse som ressurs i grunnleggende matematikkopplæring
    2004
  • Anne Birgitte Fyhn:
    How can Experiences from Physical Activities in the Snow influence geometry learning?
  • Anne Birgitte Fyhn, Ingrid Frenning:
    Evaluation
    2003
  • Anne Birgitte Fyhn:
    Can Experiences fromUse of Compass influence Geometrical Thinking?
    2003
  • Anne Birgitte Fyhn:
    Learning of Geometry via Physical Activities in Snow
  • Anne Birgitte Fyhn:
    Har jenters og gutters fysiske aktivitetsnivå sammenheng med deres romforståelse?
    Fysioterapeuten 2002
  • Anne Birgitte Fyhn:
    Snø-ski geometri. Kompendium i matematikk og kroppsøving. Studenter og lærere ved Høgskolen i Tromsø
    Caspar Forlag 2002
  • Anne Birgitte Fyhn:
    Læring av geometri via erfaringer fra fysisk aktivitet og bevegelse
    2002
  • Anne Birgitte Fyhn:
    En matematikklek som er populær blant jenter
    Norsk pedagogisk tidsskrift 2001
  • Anne Birgitte Fyhn:
    Matematikk innbakt i kunst og håndverk
    FORM 2001
  • Anne Birgitte Fyhn:
    Kunnskap om mønster som element i matematikkforståelse
    2001
  • anne birgitte Fyhn:
    Snowboard, skateboard, and understanding of mathematics
    01. januar 2005 Ekstern lenke
  • Anne Birgitte Fyhn:
    Persepsjon og læring av matematikk. En test av kunnskaper i matematikk hos norske tiendeklassinger, med spesiell fokus på: - Jenters og gutters prestasjoner - Elevers romforståelse - Elever som driver med tegning/forming - Elever som driver med snowboard/skateboard En analyse av flervalgsoppgaver i matematikk fra TIMSS og TIMSS-Repeat
    2000
  • Anne Birgitte Fyhn:
    Matematikk i uteskolen
    Autisme i dag 1999 Ekstern lenke
  • Se alle arbeider i Cristin →

    Publikasjoner utenom Cristin

    Tidsskriftartikler
    Bøker

    Fyhn, A. B. (2013, Ed) Kultur og matematikk/kultuvra ja matematihkka. N: Bergen: Caspar Forlag

     

    Bok-kapitler

    Birkeland, A., Fyhn, A. B. & Sriraman, B. (2016). Et rammeverk for å analysere studenters matematiske resonnementer. In T. Rangnes & H. Alrø (Eds.) Matematikklæring for framtida: Festskrift til Marit Johnsen-Høines, (pp. 241-258). Bergen: Caspar Forlag. 

    Fyhn, A. B:, Nutti, Y. J., Eira, E. J. S., Børresen, T., Sandvik, S.O. & Hætta, O. E. (2015). Ruvden as a basis for the teaching of mathematics: A Sámi mathematics teacher’s experiences. In E. S. Huaman & B. Sriraman (Eds.) Indigenous Universalities and Peculiarities of Innovation. Advances in Innovation Education, (s. 169 – 186). Sense Publishers.

    Fyhn, A. B. (2010). The Climbing Experiment: From Doing to Thinking. In B. Sriraman, C. Bergsten, S. Goodchild, G. Palsdottir, B. Dahl Søndergaard & L. Haapasalo (Eds.) The First Sourcebook on Nordic Research in Mathematics Education. N. C.: Charlotte: IAP-Information Age Publishing, pp. 197-209

    Proceedings fra konferanser
      • Fyhn, A. B., Meaney, T., Nystad, K. & Jannok Nutti, Y. (2017). How Sámi teachers’ development of a teaching unit influences their self-determination.Proceedings of the Tenth Congress of the European Society for Research in Mathematics Education 
      • Fyhn, A. B. (2015). How a local oral examination considers affective aspects of knowing mathematics. In Proceedings of the Ninth Congress of the European Society for Research in Mathematics Education, (pp. 1174-1180).
      • Fyhn, A. B. (2012). The footwork experiment - vectors in climbing. In H. Gunnarsdottir, F. Hreinsdottir, G. Palsdottir, M. Hannula, M. Hannula-Sormunen, E. Jablonka, U. T. Jankvist, A. Ryve, P. Valero & K. Wæge (Eds.) Proceedings from norma11, The sixth Nordic Conference on Mathematics Education, Iceland: Reykjavik: University of Iceland Press, pp. 257-266.
      • Fyhn, A. B. (2010).  Sámi Culture and Algebra in the Curriculum. In V. Durand-Guerrier, S. Soury-Lavergne & F. Arzarello (Eds.) Proceedings of the Sixth Congress of the European Society for Research in Mathematics Education. January 28th - February 1st 2009, Working Gropu 4 algebraic thinking. F: Lyon: Institut National de Recherche Pédagogique, pp. 489-498.
      • Fyhn, A (2007). Sámi Culture as Basis for Mathematics Teaching. In C. Bergsten, B. Grevholm, H.S. Måsøval & F. Rønning (Eds.) Proceedings of norma 05, 4th Nordic Conference on Mathematics Education. Trondheim: Tapir Academic Press, pp. 245-256. Full text version
      • Fyhn, A. (2006) Snowboard, Skateboard - and Understanding of  Mathematics. In Bergsten, C. & Grevholm, B. (Eds.) Proceedings of norma 01. 3rd Nordic Conference on Mathematics Education. Linköping, Sweden: SMDF, pp. 119-126 Full text version
      • Fyhn, A. (2004) How can experiences from physical activities in the snow influence geometry learning? Paper at ICME 10 (International Congress of Mathematics Education) Copenhagen, Topic Study Group 10 Geometry Full text version
      • Fyhn, A. & Frenning, I. (2003) Can Experience from Use of Compass Influence Geometrical Thinking? In Stokke, A. (red) HiF-Rapport 18, Conference Report Outdoor Education. Alta: Finnmark University College. Full text version
      • Fyhn, A (2003). Learning of Geometry via Physical Activities in Snow. Paper presentation at PICME 10, Nordic pre-conference to ICME10 at Växjö University, May 9-11, 2003, group 5. Paper PICME 10 Physical activities in the snow
      • Fyhn, A. B. (2003). Læring av geometri via erfaringer fra fysisk aktivitet og bevegelse. In Holden, I. (Ed.) Utvikling av matematikkundervisning i samspill mellom praksis og forskning. Konferanserapport, nordisk konferanse i matematikkdidaktikk, November 18. – 19. N: Trondheim: Skriftserie for Nasjonalt senter for matematikk i opplæringen (1), pp. 123-126

         
        Videoer
      • Fyhn, A: B., Guovdageainnu nuoraidskuvla & Nutti, Y. J. (2014). Ruvden ja matematihkka video.pdf (North Sami version)
      • Fyhn, A. B., Kautokeino ungdomsskole & Nutti, Y. J. (2014). Ruvden og matematikk video (Norwegian version)
      • Fyhn, A. B., Kautokeino ungdomsskole & Nutti, Y. J. (2014) Саамский шнур круглого плетения video (Russian version)
      • Fyhn, A. B., Kautokeino ungdomsskole & Nutti, Y. J. (2014) "Ruvden" and mathematics video (English version)
      • Fyhn, A. B., Kautokeino ungdomsskole & Nutti, Y. J. (2014) "Ruvden" och matematik video (Swedish version)
      • Fyhn, A. B., Kautokeino ungdomsskole & Nutti, Y. J. (2014) Ruvden* ja matematiika video (Finnish version)
      • Fyhn, A. (2007). DVD: Geometry in the snow and on paper. Part of the author's Doctoral dessertation. Norwegian and english version. Part I Lasso og sirkel Part II Ski og sirkel
      • Fyhn, A. (2007). Angles in Climbing. In Fyhn, A. A Climbing Class' Reinvention of Angles, In Educational Studies in Mathematics, 67 (1) p. 33) Supplementary material.
        Norsk versjon: Fyhn, A. (2007)Vinkler i klatring
      • Fyhn, A. (2009). Vectors in climbing, NDLA. Norwegian version/ Norsk versjon: Vektorer i klatring, NDLA:  NB: Lenken hos NDLA er midlertidig ute av funksjon.

    For lærere og studenter
    Doctoral thesis

    Fyhn, A.B. (2007). Angles as Tool for Grasping Space: Teaching of Angles Based on Students' Experiences with Physical Activities and Body Movement. Full text version in Munin

    Medieinnslag

           * TV-news/Nyhetsinnslag, TV2-nyhetene 27.juni 2007 Vinkelklatring

    • Vinkler i klatring. I Stein & stegjern. Tromsø klatreklubb 30 år
    • Presentasjon på forskningsdagene 2007
    • Lávvu og matematikk. Oppslag i Utdanningsforskning fra Forskningsdagene 2016 
    • Matematikktime i lávvu. Nrk Sápmi, Ođđasat 3009 2016 fra Forskningsdagene 2016

     

    Blogg

    Fyhn, A. B. (2011). Matematikkopplæring på samisk - Norges forpliktelser overfor FN. SESAM sin blogg på forskning.no 150311 

    Fyhn, A. (2009). Er det behov for en samisk fagplan i matematikk? SESAM sin blogg på forskning.no 070209 og svar 101109  


    Hovedfagsoppgave/post-graduate thesis

    Persepsjon og læring av matematikk. En test av kunnskaper i matematikk hos norske tiendeklassinger, med spesiell fokus på: Jenters og gutters prestasjoner, elevers romforståelse, elever som driver med tegning/forming, elever som driver med snowboard/skateboard. En analyse av elevsvar på flervalgsoppgaver fra TIMSS og TIMSS-Repeat. Hovedfagsoppgave i realfagsdidaktikk. Oslo: ILS, Universitetet i Oslo, 2000.

    Biographic data/Biografiske data

    Nurse education /Off godkjent sykepleier: Vest-Agder Sykepleierskole Kristiansand 1978

    Bachelor's degree Science and Mathematics (Cand. Mag. realfag) University of Tromsø 1987

    Teacher Education /Praktisk pedagogisk utdanning: University of Tromsø 1986

    Master in Mathematics and Science Education /Hovedfag i Realfagsdidaktikk: Universitetet i Oslo 2000

    PhD Mathematics Education/ Ph D matematikkdidaktikk: University of Tromsø, Faculty of Science 2007


    Forskningsinteresser

    Kultur-responsiv utforskende matematikkundervisning. Matematikk som en aktivitet skapt av mennesker. Kritisk matematikkundervisning. Design Research. Embodied cognition. Etnomatematikk. Undervisning og læring av geometri og algoritmer.




    ILP-bygget 3.004