Anita Movik Simensen
Førsteamanuensis i spesialpedagogikk
Stillingsbeskrivelse
- Simensen, Anita Movik; Huru, Hilja Lisa; Wagner, David Richard; Andersson, Annica. Constructs and methods for identifying patterns if interactions in mathematics classrooms. Universidad de Alicante 2022; Volum 45 (1) ISBN 978-84-1302-175-1. ISSN 0771-100X.s 213 - 214.
- Golishnikova, Elena; Simensen, Anita Movik. The role of mathematical education in the formation of a modern personality in the context of socio-cultural transformation in the arctic. 2020 ISBN 978-5-4222-0429-8.s 176 - 181.
- Simensen, Anita Movik; Olsen, Mirjam Harkestad. Tasks that enhance creative reasoning: supporting gifted pupils in inclusive education systems. WTM Verlag 2019 ISBN 978-3-95987-131-0.s 202 - 208.
- Huru, Hilja Lisa; Räisänen, Anna-Kaisa; Simensen, Anita Movik. Culturally based mathematics tasks: a framework for designing tasks from traditional Kven artefacts and knowledge. Nordisk matematikkdidaktikk 2018; Volum 23 (3-4). ISSN 1104-2176.s 123 - 142.
- Simensen, Anita Movik; Fuglestad, Anne Berit; Vos, Pauline. How much space for communication is there for a low achieving student in a heterogeneous group?. European Society for Research in Mathematics Education 2015 ISBN 978-80-7290-844-8.s 467 - 473.
- Simensen, Anita Movik; Anundsen, Inger Wallem. Matematikk i naturfag - et kompetansehevingsprosjekt for barnehagen. MONA Matematikk og naturfagdidaktik 2013 (2). ISSN 1604-8628.s 7 - 23.
Publikasjoner utenom Cristin
Simensen, A.M. (2022). Matematiske læringsmuligheter for alle: En styrkebasert flerkasusstudie om elever som presterer lavt i matematikk sin deltakelse i heterogene smågrupper. [Phd thesis] University of Agder
Avhandlinga finner du HER
Forskningsinteresser
Mine forskningsinteresser er tredelt:
1) Tilpasset opplæring i matematikk i en inkluderende skole. Her er jeg interessert i både elever som presterer lavt i matematikk og elever som beskrives som evnerike og deltar på de nasjonale talentsentrene for realfagstalenter.
2) Matematikkundervisning i urfolks- og migrasjonskontekster.
3) Naturen som læringsarena for matematikk i barnehagen.
Jeg deltar for tiden i følgende prosjekt:
MIM-prosjektet (Matematikkundervisning i urfolks- og migrasjonskontekster): I dette prosjektet vil vi undersøke hvordan ulike språk og kulturer kan hindre, støtte eller utfordre læring i matematikkfaget. Særlig er vi opptatt av klasserom der det er mange forskjellige språk og kulturer, inkludert norsk.
ROM-prosjektet (Realfagstalenter og motivasjon): Dette er et prosjekt der vi følger realfagstalenters arbeid med matematikk både i egen klasse og i deltakelse på de nasjonale talentsentrene.
LiMa-prosjektet (Learning opportunities in Mathematics for all): Dette er mitt doktorgradsprosjekt der jeg har undersøkt matematiske læringsmuligheter for elever som presterer lavt i matematikk når de deltar i heterogene smågrupper.
Undervisning
Jeg underviser og veileder hovedsakelig på masternivå i grunnskolelærerutdanningene 1.–7. og 5.–10.
I tillegg underviser jeg i emnet "Språk, tekst og matematikk" på barnehagelærerutdanningen og på bachelor og master i spesialpedagogikk (Alta og Tromsø).