Tekstforfatter
Tekstforfattere kan jobbe med ulike typer tekster avhengig av hvor de er ansatt. Felles for alle er at de skal skrive gode, selgende og grammatisk korrekte tekster – enten korte eller lange – på oppdrag for andre.
Som tekstforfatter i reklamebransjen er målet ofte å fange mottakerens oppmerksomhet og skape interesse for et produkt, eller å gjøre en merkevare mer populær. Det handler gjerne om å fortelle et budskap på en fengende og annerledes måte. Samtidig må budskapet være presist og lett forståelig.
Oppdragene kan også dreie seg om å forsøke å endre folks holdninger, for eksempel hvis du jobber for en frivillig organisasjon.
Vanlige arbeidsoppgaver for en tekstforfatter:
- lage tekster til annonser, brosjyrer, plakater, emballasje, reklamefilmer, nettsider, blogger eller sosiale medier
- språkvaske, kvalitetssikre og oversette andres tekster
- publisere på nett og oppdatere nettsider
- skaffe seg kunnskap om de målgruppene man lager tekster eller annet innhold for
- jobbe med idéutvikling, gjerne i team
Tekstforfattere i reklamebyråer jobber ofte med kreative prosesser, fra idé til ferdig kommunikasjonsløsning. Som tekstforfatter kan du også jobbe med tekster til for eksempel TV- eller radioprogram eller sceneforestillinger.
Tekstforfatteren samarbeider ofte med andre medarbeidere, for eksempel art director, grafisk designer, andre tekstforfattere, rådgiver, prosjektleder og andre som jobber med kommunikasjon.
Hvor kan jeg jobbe?En tekstforfatter kan jobbe i reklamebyrå, i markeds- eller informasjonsavdelingen hos store bedrifter eller i mediebedrifter, som for eksempel TV-produksjonsselskaper. Mange er selvstendig næringsdrivende.
Yrkesbeskrivelsen er basert på åpne data fra utdanning.no og er underlagt Norsk lisens for offentlige data (NLOD). Teksten vedlikeholdes på utdanning.no.
- Andre studiesider
-
Hele studier ved UiT
-
Nett- og samlingsbaserte utdanninger
-
Hva vil du bli?