Spillprogrammerer
Som spillprogrammerer planlegger, utvikler og programmerer du spillopplevelser. Spillopplevelser kan være både dataspill, men også spill-lignende verktøy som simulerer virkeligheten. Det kan for eksempel verktøy for kartlegging, opplæring, simulering og lignende.
Som spillprogrammerer jobber du ofte med å sette sammen plattformene og motorene som skal drive spillene, samt skrive kode tilpasset programvaren for å støtte de unike kravene til spill.
Du må ha god kunnskap om koding og de ulike plattformene for å bli en spillprogrammerer. Som spillprogrammerer har du ofte en fordypning innen feks. grafikk, kunstig intelligens, lyd, skripting, brukergrensesnitt eller nettverk.
Vanlige arbeidsoppgaver for en spillprogrammerer:
- bygge kunstig intelligens for spill (AI) og matematikk som bygges opp til 3D-grafikk
- jobbe med simuleringsløsninger, for eksempel å få karakterene i spillet til å bevege seg naturlig
- samarbeide med spilldesignere, utviklere og andre
Du programmerer programvaren som driver spillet og verktøyene spilldesigneren trenger for å utvikle spillet videre. Du er ansvarlig for spillets kjerne, spillmotoren, som påvirker spillets kvalitet og levetid.
Som spillprogrammerer må du ha god forståelse for teknologien som benyttes innen spill. Du må også ha kunnskap om ulike sjangre og ulike typer spill.
Hvor kan jeg jobbe?
Som spillprogrammerer kan du jobbe innen spillindustrien, i IT-bedrifter eller media. Du kan også jobbe i bransjer som olje, kraft, mobiltelefoni og Forsvaret.
Yrkesbeskrivelsen er basert på åpne data fra utdanning.no og er underlagt Norsk lisens for offentlige data (NLOD). Teksten vedlikeholdes på utdanning.no.
- Andre studiesider
-
Hele studier ved UiT
-
Nett- og samlingsbaserte utdanninger
-
Hva vil du bli?