Markedsfører

En markedsfører utarbeider, former og lanserer kampanjer for bedrifter.

Som markedsfører jobber du med å utforme bedriftsprofiler, markedsføringskampanjer, annonser og andre salgstiltak. Målet er å profilere og øke oppmerksomheten rundt en bedrift, et produkt eller en tjeneste. 

Vanlige arbeidsoppgaver for en markedsfører:

  • produktdesign
  • utforming og koordinering av markedsføringskampanjer
  • kartlegge og analysere produkt- og tjenestepotensialet ved bruk av markedsundersøkelser
  • innsikts- og analysearbeid, eksempelvis i Google Analytics, Facebook Business Manager og lignende
  • oppdatere og vedlikeholde bedriftens nettsider og profiler i sosiale medier

Arbeidet foregår i tett samarbeid med markedssjefen og markedsøkonomen. Mange grafiske designere arbeider med markedsføring.

Hvor kan jeg jobbe?

Markedsførere jobber i design- og kommunikasjonsbyråer, organisasjoner, mediehus, andre bedrifter og lignende. Markedsførere jobber ofte i en redaksjon eller markedsavdeling. 


Yrkesbeskrivelsen er basert på åpne data fra utdanning.no og er underlagt Norsk lisens for offentlige data (NLOD). Teksten vedlikeholdes på utdanning.no.
Relevante utdanninger fra UiT:
Nordisk språk og litteratur - bachelor (Tromsø) Reiselivsledelse - erfaringsbasert master (Alta / Tromsø) Økonomi og administrasjon, siviløkonom (deltid, samlings- og nettbasert) - master (Alta / Harstad)