Markedsfører

En markedsfører utarbeider, former og lanserer kampanjer for bedrifter.

Som markedsfører jobber du med å utforme bedriftsprofiler, markedsføringskampanjer, annonser og andre salgstiltak. Målet er å profilere og øke oppmerksomheten rundt en bedrift, et produkt eller en tjeneste. 

Vanlige arbeidsoppgaver for en markedsfører:

  • utforming av kampanjer
  • jobbe i programvare, som for eksempel Canva
  • kartlegge og analysere produkt- og tjenestepotensialet ved bruk av markedsundersøkelser
  • innsikts- og analysearbeid, eksempelvis i Google Analytics, Facebook Business Manager og lignende
  • oppdatere og vedlikeholde bedriftens nettsider og profiler i sosiale medier
  • produktdesign

Arbeidet foregår i tett samarbeid med markedssjefen og markedsøkonomen. Mange grafiske designere jobber med markedsføring.

Hvor kan jeg jobbe?

Markedsførere jobber ofte i en markedsavdeling med flere ansatte, eller i en redaksjon. Man kan også jobbe i mindre bedrifter med ansvar for markedsføringen. 


Yrkesbeskrivelsen er basert på åpne data fra utdanning.no og er underlagt Norsk lisens for offentlige data (NLOD). Teksten vedlikeholdes på utdanning.no.
Relevante utdanninger fra UiT:
Nordisk språk og litteratur - bachelor (Tromsø) Økonomi og administrasjon, siviløkonom - master (deltid, samlingsbasert) (Nettstudium / Harstad / Alta)