Pensum MFMET

Pensumliste MFMET Vitenskapsteori og metode 2017/2018

Per. 25. oktober 2017

 

Obligatorisk litteratur

Alvesson, M.& Sköldberg, K. (2008) Tolkning och reflektion; Vetenskapsfilosofi och kvalitativ metod, Lund: Studentlitteratur. 3. utg. Kap. 6, side 125-164, 39 sider.

Aristoteles (1999) Den Nikomakiske Etikk, Oslo: Bokklubben Dagens bøker. (Bok VI) Side 110-128; 18 sider.

Borg, M. (2009) Medforskning - å forske sammen for kunnskap om psykisk helse. Oslo: Universitetsforlaget. Kap. 2, 11, 14 sider.

Bratberg, Ø. (2017) Tekstanalyse for samfunnsvitere, 2. utg., Oslo: Cappelen Damm akademisk. Kap 1 & 2, side 9-56, 47 sider.

Elstad, Jon Ivar (2010): Spørreskjemaundersøkelsens fallgruber. I: Album, D., K. Widerberg og M. Nordli Hansen (2010): Metodene våre. Oslo: Universitetsforlaget. Kap. 9, side 155-172, 17 sider. 

Gjærum, R.G. (red) Usedvanlig kvalitativ forskning: metodologiske utfordringer når informanter har utviklingshemming, Oslo: Universitetsforlaget. Kap. 1-2, 4-5, 11, 77 sider.

Forskningsetiske komiteer (2006) Forskningsetiske retningslinjer for samfunnsvitenskap, humaniora, juss og teologi. https://www.etikkom.no/globalassets/documents/publikasjoner-som-pdf/forskningsetiske-retningslinjer-for-samfunnsvitenskap-humaniora-juss-og-teologi-2006.pdf, 44 s.

 Forskningsetiske komiteer. Generelle forskningsetiske retningslinjer (https://www.etikkom.no/globalassets/documents/publikasjoner-som-pdf/fek_generelle_retningslinjer.pdf), 1 s.

Fylling, I. og J. Sandvin (2014): Kategorier og kontekster. Funksjonshemming som kategori i komparativ sosialpolitisk forskning I: Otterlei, J.B og L.K. Monsen: Valg, velferd og lokaldemokrati. Trondheim: Akademika forlag. Kap. 11, side 217-236; 20 sider.

Goodley, D. (1996) Tales of Hidden Lives: a critical examination of life history research with people who have learning difficulties, Disability and Society, 11, 3, 333-348; 15 sider.

Harrison, L, Kelley, J. Hiller, L. & Strong, R. (2001) “Nothing about us without us” Ideals and realities of participatory action research with people with an intellectual disability, in Scandinavian Journal of Disability Research, 3, 2, 56-70; 14 sider.

Johannesen, A., Christoffersen, L. og Tufte, P. A. (2016) Introduksjon til samfunnsvitenskapelig metode, 5. utg., Oslo: Abstrakt forlag. Kap. 1, 3-4, 8, 10, 13-24, 26, 220 sider.

Krogh, T. (red.) (2003). Historie, forståelse og fortolkning. De historisk-filosofiske fags framvekst og arbeidsmåter. Oslo: Gyldendal Akademiske. Kap. 4, 8-10, 84 sider.

Kvale, S. & Brinkmann, S. (2009). Det kvalitative forskningsintervju, 2. utg., Oslo: Gyldendal Akademisk. Kap. 6-11, 89 sider.

Lindseth, A., Norberg. A. (2004) A phenomenological hermeneutical method for researching lived experience, Nordic College of Caring Sciences, Scand J Caring Sci; 2004; 18. Side 145–153; 8 sider.

Malterud, K. (2012). Fokusgrupper som forskningsmetode for medisin og helsefag. Oslo: Universitetsforalget. Kap. 1, 4, 9, 33 sider.

Martinsen, K, Erikson, K. (2009) Å se og å innse: Om ulike former for evidens, Bergen: Akribe Forlag. Kap. 1-2, 57 sider.

Potter, J. og A. Hepburn (2005). Qualitative interviews in psychology: problems and possibilities. Qualitative Research in Psychology, 2, 281-307, 16 sider http://www.tandfonline.com/doi/abs/10.1191/1478088705qp045oa

Wadel, C. (2014). Adgang til deltakende observasjon. I: Wadel, C. Feltarbeid i egen kultur, Oslo: Cappelen Damm. Kap. 1-3, 43 sider.

Widerberg, K. (2015). I hjertet av velferdsstaten. En invitasjon til institusjonell etnografi, Oslo: Cappelen Damm Akademisk. Kap. 1, 10, 41 sider.

 

Anbefalt litteratur

Johannessen, A. (2009). Introduksjon til SPSS: versjon 17, 4. utg., Oslo: Abstrakt forlag.

Ramian, K. (2012). Casestudiet i praksis, København: Hans Reitzels Forlag.

Thagaard, T. (2013). Systematikk og innlevelse. En innføring i kvalitativ metode. Bergen: Fagbokforlaget.  





Ansvarlig for siden: Linda Pettersen
opprettet: 31.10.2017