Intervju med Erlend Jeremiassen
Stilling/Arbeidsplass: Styrmann, Widerøe Flyveselskap AS
Utdanning: Bachelor i Luftfartsfag (2011) Erlend flyr Dash 8-100/200/300 som styrmann i Widerøe og har base i Tromsø og flyr i hele Nord-Norge fra Bodø til Kirkenes.
1. Hva fikk deg til å velge en utdanning innen luftfart? Det var faktisk litt tilfeldighet og litt flaks. Jeg hadde hørt om flyskolen ved Bardufoss tidligere (gamle NAC) og at det var noe på gang for å starte opp skolen igjen, men ingen ting var sikkert. Jeg hadde derfor tenkt å dra til USA og hadde ordnet meg plass der i september 2008. Da jeg så at det var muligheter for å søke ved UiT gjorde jeg selvfølgelig det. Dessverre fikk jeg beskjed om at jeg ikke hadde nådd opp til poenggrensen. Heldigvis var det mange som takket nei til opptaksprøver, så jeg fikk muligheten til å komme på opptak og kom igjennom det. Da jeg fikk den hyggelige beskjeden om at jeg kom inn på UiT var valget enkelt.
2. Er du fornøyd med valg av utdanning? Jeg må si meg svært fornøyd med valget av utdanning!
Det første halve året må jeg innrømme at var litt tungt og lite preget av fly og luftfart. Det ble det fort endring på etter at vi startet med "flygedelen" av studiet. Jeg har hatt gleden av å møte mange hyggelige og kunnskapsrike personer gjennom hele studiet, både instruktører og medstudenter. Her må jeg kanskje trekke frem Rolf Lund. En fantastisk bra instruktør både på teori, praktisk flyging og utenfor skoletid.
De forskjellige fagene har nok også gjort at jeg har blitt litt mer nygjerrig på andre ting enn flygning og vurderer å fortsette med en mastergrad om et års tid.
3. Hva synes du var mest spennende og utfordrende med utdanningen? Det må nok uten tvil ha vært den tiden vi fikk fly i Nord-Norge. Stor variasjon i både vær, vind og føreforhold gjorde at vi fikk prøvd oss skikkelig i vinterperioden.
4. Hvilken stilling har du nå og hva består jobben din av? Jeg jobber som styrmann i Widerøe. Jeg er en del av et mannskap på 3 ombord på Widerøes Dash 8-100/200/300. Jeg og en kaptein deler på arbeidsoppgavene i cockpiten, men kapteinen sitter på det endelige ansvar.
Per idag har jeg base i Tromsø og flyr til alle flyplasser mellom Bodø og Kirkenes.
5. Hva er mest spennende med jobben din? Det er nok uten tvil flygingen. Det er til tider svært krevende men samtidig spennende å fly på kortbanenettet i Norge. Blandingen av topografi, vær og operasjonelle hensyn gjør at mestringsfølelsen blir ekstra stor når man lykkes. Jeg er også priviligert med mange gode kollegaer og sammen finner vi ofte på ting. I Tromsø finner vi nesten daglig på noe sammen, alt fra ski-, sykkel-, toppturer eller andre sosiale sammenkomster.
6. Hvilken betydning har utdanningen ved IIS hatt for eget arbeid? Den undervisningen og praksisen jeg har fått har gjort meg til en kunnskapsrik og profesjonell pilot. Det har gitt meg det jeg trengte for å kunne starte rett i jobb. Jeg er også svært heldig som ikke sitter med 800.000 i studiegjeld som mange andre etter endt pilotutdanning.
7. Har du noen råd til ungdom som skal velge utdanning? Gjør det du har lyst til og følg drømmen!