Dette studiet er for deg som har yrkesteoretisk bakgrunn og noen år med yrkeserfaring. Nå har du anledning til ta i bruk all din kompetanse og bli profesjonell lærer i alle yrkesfag!
Ved spørsmål om opptak og søknadsprosess, ta kontakt på epost: opptak@uit.no
Rådgiver
Studieleder, Grunnskolelærerutdanning 1-7 og 5-10, samt PPUY
Studiekonsulent
Hvorfor ta PPUY yrkesfag ved UiT:
Praktisk pedagogisk utdanning er en toårig deltidsutdanning som er samlingsbasert med omfang på 60 studiepoeng. Studiet er delt i to deler hver på 30 studiepoeng med eksamen etter hver del.
Gjennom studiet skal du kvalifisere deg til å bli et kompetent profesjonsutøver og legge et godt grunnlag for langsiktig og kontinuerlig utvikling av din egen lærerprofesjonalitet innenfor yrkesfag.Utdanningen gir innsikt i relevante faglige og yrkesetiske problemstillinger, og gir deg bred kunnskap om yrkesfagene.
Kunnskap
Kandidaten
FERDIGHETER
Kandidaten
GENERELL KOMPETANSE
Kandidaten
Semester | 10 studiepoeng | 10 studiepoeng | 10 studiepoeng | |||
1. Semester |
PFF-5060 Profesjonsfag del 1 - Praktisk pedagogisk utdanning for yrkesfag 30 stp PFF-5061 Praksis del 1 - Praktisk pedagogisk utdanning for yrkesfag 35 dager |
|||||
2. Semester |
PFF-5060 Profesjonsfag del 1 - Praktisk pedagogisk utdanning for yrkesfag 30 stp PFF-5061 Praksis del 1 - Praktisk pedagogisk utdanning for yrkesfag 35 dager |
|||||
3. Semester | ||||||
4. Semester |
Enten
treårig profesjonsrettet universitets- eller høgskoleutdanning og to års relevant yrkespraksis
eller
fagbrev, svennebrev eller tilsvarende og generell studiekompetanse og to års yrkesteoretisk utdanning og fire års relevant yrkespraksis.
Søkere må legge frem politiattest, jamfør forskrift om opptak til høyere utdanning, kapittel 6.
For søkere med fagbrev, kreves 2 år yrkesteoretisk utdanning i tillegg til minst 4 års yrkespraksis. Yrkesteoretisk utdanning er utdanning på et høyere nivå enn fagbrev og videregående skole. Eksempler er Teknisk fagskole og studiepoeng fra universitet/høgskole. Den yrkesteoretiske utdanningen må være relevant i forhold til fagbrevet/yrkesutdanningen din.
Yrkespraksis må dokumenteres med arbeidsattest/tjenestebevis. Attestene må inneholde:
dato for når du begynte i jobben og når du sluttet, eventuelt om du fortsatt jobber der.
Stillingens omfang.
Om du har jobbet heltid eller deltid, oppgitt i timer eller prosentandel og beskrivelse av arbeidet du har utført. Attesten må være signert og stemplet av arbeidsgiver eller leder. Arbeid som selvstendig næringsdrivende kan for eksempel dokumenteres av regnskapsfører eller ligningsattester. I tillegg må du dokumentere firmaattest fra Brønnøysundregisteret.
Relevant yrkespraksis for søkere med 3-årig profesjonsrettet utdanning er:
Yrkespraksis som står i forhold til utdanningen. For eksempel så vil relevant yrkespraksis for søker med sykepleierutdanning være fra arbeid med pasienter, elever eller klienter innen helse-, omsorgs-, sosial- eller undervisningssektoren eller tilsvarende. For en søker med økonomibakgrunn vil yrkespraksis med økonomisk-administrative oppgaver innenfor privat og offentlig sektor og organisasjonsarbeid, regnes som relevante. Yrkespraksis må være på minimum to år og regnes etter endt utdanning.
Relevant yrkespraksis for søkere med Fag-/svennebrev eller annen fullført treårig yrkesutdanning på videregående nivå, generell studiekompetanse, to års relevant yrkesteoretisk utdanning utover videregående opplærings nivå er:
Yrkespraksis som står i forhold til utdanningen. Relevant yrkespraksis for søker med fagbrev som bilmekaniker vil være arbeid innen bilfaget. Relevant yrkespraksis for søker med fagbrev som kokk vil være fra hotell, restaurant, reiseliv eller tilsvarende.
Realkompetansevurdering:
Hvis søker ikke har generell studiekompetanse eller ikke har 2 års yrkesteoretisk utdanning så kan han/hun søke om å få sin yrkesbakgrunn og utdanningsbakgrunn realkompetansevurdert for dette studiet. For å bli vurdert på grunnlag av realkompetanse kreves det at:
1. søker er 25 år eller mer i opptaksåret
2. søker må ha fagbrev
3. søker må arbeide som lærer i skolen og undervise i fag som søker har fagbrev i
4. søker har minimum 5 års relevant arbeidserfaring på fulltid. Inntil 2 av disse 5 årene kan erstattes av:
5. søker må gjøre rede for egen motivasjon for å søke på studiet og hvorfor de tror de kan gjennomføre dette studiet.
Praktisk-pedagogisk utdanning for yrkesfag består av pedagogikk, 30 studiepoeng, yrkesdidaktikk, 30 studiepoeng, og praksis som inngår i pedagogikk og yrkesdidaktikk. Det legges stor vekt på å integrere de tre delene.
Teoridelen av studiet består av fysiske samlinger, nettsamlinger og andre obligatoriske aktiviteter mellom samlingene. De fysiske samlingene utgjør 18 dager i hver del, til sammen 36 dager.
PPUY utdanningen skal bære preg av at Troms og Finnmark er en flerkulturell region. Utdanningen legger stor vekt på å gjøre studentene i stand til å utøve læreryrket i et mangfoldig lokalmiljø.
Hovedfokus i del 1 er ledelse av læreprosesser. Her vil studentene få både kunnskap om det formelle grunnlaget for opplæring og teoretisk kunnskap og redskaper som vil gi dem kompetanse i å planlegge, lede og vurdere læring.
I del 2 vil fokus være på skolen i samfunnet og endring og utvikling i et individ og samfunnsperspektiv. Studentene vil få innføring i skolens og da spesielt yrkesutdanningens rolle i samfunnet. Studentene skal gjennomføre et utviklingsprosjekt i praksis og vil få kunnskap om strategier og metoder i skoleutvikling og på den betydning den har for egen utvikling og form samfunnsutviklingen.
Det vil bli gitt innføring i samiske barn og ungdoms rett til opplæring i tråd med opplæringsloven og gjeldende læreplanverk.
Yrkesetisk kompetanse og danning inngår i alle sider ved lærerarbeidet. Studentene vil få innføring i kravene til lærerens yrkesutøvelse.
Det legges opp til et bredt undervisningsrepertoar med forelesninger, individuelle studier, læring i grupper og undervisnings- og læringsformer ved hjelp av digitale verktøy.
All undervisning og praksis er obligatorisk.
Se den enkelte emnebeskrivelse.
Det foretas skikkethetsvurdering av studenter i alle deler av utdanningen, både på universitetet og ved praksisskolen, i henhold til § 1 og 2 i Forskrift om skikkethetsvurdering i høyere utdanning. Skikkethetsvurdering utføres som en helhetsvurdering av studentenes faglige, pedagogiske og personlige forutsetninger for å kunne fungere som lærer.
Det inngår 35 dager praksis i hver del. Praksis skal fordeles på ulike trinn i programområdet. Studenter som er tilsatt i skolen, bør ha minimum 50 % av praksis på annen skole enn egen arbeidsplass eller i en annen klasse. Det skal gjennomføres10 dager praksis på ungdomsskole 1. studieår.
I praksisopplæringens første del skal studentene under kyndig veiledning prøve ut sentrale arbeids- og vurderingsformer og få trening i å lede læringsprosesser.
I del to skal studentene videreutvikle sin kompetanse i og lede læringsprosesser og få trening i å planlegge og gjennomføre utviklingsarbeid. Praksis i del 2 vil ha et særlig fokus på selvstendig opplæringsansvar. Se den enkelte praksisplan.file:///C:/Users/mer087/AppData/Local/Microsoft/Windows/INetCache/Content.Outlook/F70ABX2N/H%e5ndbok%20for%20praksis%20praktisk%20pedagogisk%20utdanning%20for%20yrkesfag%202019.pdffile:///C:/Users/mer087/AppData/Local/Microsoft/Windows/INetCache/Content.Outlook/F70ABX2N/H%e5ndbok%20for%20praksis%20praktisk%20pedagogisk%20utdanning%20for%20yrkesfag%202019.pdf