Studieprogramrapport for Lektor i realfag trinn 8-13 - master
Dato: 04.05.2023
Studieprogrammet lykkes godt med å involvere studentene gjennom tillitsvalgtmøter og mer uformelle pizzamøter der alle studentene oppmuntres til å delta og gi tilbakemeldinger på studieprogrammet.
I følge siste studentevaluering opplever de viderekomne studentene at det er et godt eller meget godt faglig studentmiljø. Her trekkes det fram som særlig positivt at alle femteårsstudentene er samlokaliserte med lesesalplass på «Lesehuset». Videre gir studentene gode tilbakemeldinger på undervisningen i fagdidaktikk, og i den nylige NOKUT-evalueringen av lektorutdanninger for trinn 8-13 trekkes det fram at fagdidaktikken ved UiT er godt integrert i studiet. Studieprogrammet lykkes også med å tilby fagdidaktiske masterspesialiseringer, der masteroppgaver i betydelig grad veiledes på tvers av disiplinfagmiljø og fagdidaktikkmiljø. Sistnevnte trekkes også frem som en styrke i NOKUT-evalueringen.
Lektor i realfag trinn 8-13 har totalt 25 studieplasser fordelt på 4 studieretninger. Studieprogrammet har noen utfordringer med både rekruttering og frafall. Våren 2022 ble 17 kandidater uteksaminert (kull 2017), mens det startet 11 studenter høsten 2022.
Studieprogrammet er matriseorganisert, der emner innen disiplinfagene biologi, kjemi, fysikk og matematikk leveres av hhv Institutt for arktisk og marin biologi (AMB), Institutt for Kjemi (IK), Institutt for Fysikk og teknologi (IFT) og Institutt for matematikk og statistikk (IMS). I tillegg leverer Institutt for lærerutdanning og pedagogikk (ILP) pedagogikk og fagdidaktikk (profesjonsfagene), samt drifter og organiserer praksis. En fordel med denne organiseringen er at studentene får en sterk disiplinfaglig bakgrunn, og i NOKUT-evalueringen av lektorutdanninger for trinn 8-13 trekkes det fram at slike lektorutdanningers styrke nettopp ligger i at undervisningen tilbys av disiplinfaglig ekspertise. Samtidig medfører denne organiseringen noen utfordringer, og NOKUT-evalueringen trekker også fram at det er vanskelig å oppnå en helhet og sammenheng mellom profesjonsfag, disiplinfag og praksis. Tilbakemeldinger fra studentene ved Lektor i realfag trinn 8-13 understøtter dette, og enkelte av studentene problematiserer at disiplinfagene ikke er tilpasset lektorstudenter. Videre uttrykker studentene at mens fagdidaktikken oppleves som relevant er det ønskelig å få med flere caser og eksempler fra realfagene i pedagogikkundervisninga.
Det bemerkes også at mens de viderekomne studentene trekker fram at masterplasser på «Lesehuset» og det å samles i fagdidaktikkundervisningen har vært positivt for dem, er det samtidig studenter tidlig i sitt studieløp som uttrykker at de i mindre grad treffer andre lektorstudenter i disiplinfagene sine, og opplever nok at de er i sterkt mindretall i de fleste disiplinfagene. Dette gjør at det kan være utfordrende å få en identitet som lektorstudent tidlig i studiet.
Studieprogrammet er rammeplanstyrt, og ifølge krav i rammeplanen skal det både være et relativt stort omfang av praksis som ikke skal være studiepoenggivende, samt en obligatorisk fordypningsoppgave. Dette fører til et tidvis høyt arbeidspress for lektorstudentene, og 5. semester der de både har langpraksis og skal skrive fordypningsoppgave trekkes frem som spesielt utfordrende.
Ja.
Studieprogramleder vurderer det slik at kravet til fagmiljø er ivaretatt. Studieprogrammet har en kompleks struktur som involverer flere institutter som i hovedsak er fordelt på NT-fak, BFE-fak og HSL-fak, så det vil naturlig variere hvilke fagansatte som underviser emner tilknyttet studieprogrammet.
- Fordypningsoppgaven: lage tydeligere retningslinjer mtp omfang/tidsbruk, få på plass en generisk sensorveiledning og utrede om innleveringsfrist kan forskyves
- Arbeide for større tilpasning av disiplinemner til lektorstudenter, og for å inkludere flere caser og eksempler fra realfagene i pedagogikkundervisninga
- Videreføre faglig-sosiale tiltak som for eksempel Lektorforum, spesielt med tanke på studentene tidlig i forløpet
- Videreføre masterleseplasser på Lesehuset (5.årsstudenter)